Jump to content

høyhastighets kurs regler


jepp.

Recommended Posts

hanto1 skrev 8 minutter siden:

Bevisbyrden om båten går 50 knop eller ikke ligger vel hos politiet.

dette sier sdir:

Så får du argumentere når du blir stoppet. Skjønner ikke motstand mot å ta utdanning om man skal kjøre fort, så fort det kommer en regel så er det om å gjøre å finne smutthull. Så må reglene innskjerper, og sånn går nå daga'n...

EDIT: jeg antar at å bytte propell for å få ned maks hastighet blir behandlet på samme måte som å henvise til fartssperre på scooter.

 image.png.d3994f449fcbad473a3bb491eac6a1bb.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 15 minutter siden:

dette sier sdir:

Så får du argumentere når du blir stoppet. Skjønner ikke motstand mot å ta utdanning om man skal kjøre fort, så fort det kommer en regel så er det om å gjøre å finne smutthull. Så må reglene innskjerper, og sånn går nå daga'n...

EDIT: jeg antar at å bytte propell for å få ned maks hastighet blir behandlet på samme måte som å henvise til fartssperre på scooter.

 image.png.d3994f449fcbad473a3bb491eac6a1bb.png

Uenig i siste poeng. Vi vet vel ikke dette før vi får en dom, men i utgangspunktet: "Aktuell motorinnstallasjon kan oppnå 50 knop eller mer" Her tolker jeg at motorinnstallasjon er kombinasjon av propell, gir og motor.
Hvis kombinasjonen av propell, gir og motor gjør at båten uansett last ikke kan nå 50 knop bør båten gå klar av dette kravet. Men, som sagt tror jeg nesten man vil trenge en dom for dette.

Mitt tips: I dette tvilsområdet vil politiet bruke denne loven for å kunne slå ned på de som blir observert å kjøre grovt uansvarlig eller uforsiktig. Har man en båt er litt i tvilstilfelle, men alltid kjører hensynsfullt og forsvarlig, kommer politiet ikke til å ta dette. Det er en del lover som brukes mest for å kunne slå hardt ned på folk som går langt utenfor det som er ok.
 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et rimelig spørsmål allikevel. For hvis jeg kjøper en båt som går 48 knop, målt med GPS og med og mot strømmen, og båten kan makses til feks 52 knop ved å heve motor, bytte propell etc  så mener jeg å forstå reglene slik at man ikke trenger høyhastighetskurs.

 

Det må jo legges til grunn aktuell motor, propell og båtkombinasjon - og ikke hva feks @Grønngylt kunne fått ut av kombinasjonen motor og båt, ved å bytte propell og gjøre triksene i boken.

 

Hvis vi ser på hensikten med forskriften er vel det at alle som fører båt over 50 knop skal ha dette kurset. Og dermed er det rimelig å anta at fartsgrensen gjelder den båten vedkommende fører akkurat der og da, i det oppsettet den har der og da.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:

Det er et rimelig spørsmål allikevel. For hvis jeg kjøper en båt som går 48 knop, målt med GPS og med og mot strømmen, og båten kan makses til feks 52 knop ved å heve motor, bytte propell etc  så mener jeg å forstå reglene slik at man ikke trenger høyhastighetskurs.

 

Det må jo legges til grunn aktuell motor, propell og båtkombinasjon - og ikke hva feks @Grønngylt kunne fått ut av kombinasjonen motor og båt, ved å bytte propell og gjøre triksene i boken.

 

Hvis vi ser på hensikten med forskriften er vel det at alle som fører båt over 50 knop skal ha dette kurset. Og dermed er det rimelig å anta at fartsgrensen gjelder den båten vedkommende fører akkurat der og da, i det oppsettet den har der og da.

 

 

 

Takk for den tilliten der, at jeg greier og få frem de siste knopene og dermed gjøre båten "ulovelig" :) alt er kulere og mer spennende når det er uloveligt, husker hvor kul og tøff jeg var når jeg hang på røyke hjørne på ungdomskolen 

Link to post
Share on other sites

Det blir laget lister over de båttyper som selges i Norge og topper over 50 knop. Akkurat som ved fortkjøring på veien blir det gitt en viss rabatt for å utelukke grensefall. Jeg vet at for eksempel Nordkapp bevisst prøver å få ned flere modeller under 50 knop for å slippe kravet. Som mange andre tviler jeg på at dette blir et prioritert område for politiet, men har du en båt som er på listen ville jeg tatt kurset i stedet for å bruke masse energi på å unngå reglene. Jeg har vurdert å ta det selv om jeg sjelden har mulighet å føre raske båter. De 8500,- som kurset koster synes jeg er en ok pris for en hel dag med bruk av kostbar båt og forhåpentligvis en del læring og et sertifikat i lomma.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noe galt / umoralsk med å gå ned en propellstørrelse  eller propelltype slik at båten går  49 knop kontra 52.

 

Det vil bli masse fabrikkproduserte båter som settes opp med  49 kn fremover. slik er det bare. Samme greia med lengde på fiskebåter,vekt på bobiler,  og  el biler under momsgrensen. Folk gidder ikke ekstra avgift og styr med å ha noe som bikker rett over en eller annen grense.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Kan ikke se noe galt / umoralsk med å gå ned en propellstørrelse  eller propelltype slik at båten går  49 knop kontra 52.

 

Det vil bli masse fabrikkproduserte båter som settes opp med  49 kn fremover. slik er det bare. Samme greia med lengde på fiskebåter,vekt på bobiler,  og  el biler under momsgrensen. Folk gidder ikke ekstra avgift og styr med å ha noe som bikker rett over en eller annen grense.

Mener ikke at det er noe umoralsk, men tenker at hvis man har brukt 1 million eller tre på båt virker det ikke logisk å sette opp båten med en ikke optimal propell for å spare 8500,- på et kurs man uansett kan ha glede nytte av. Hvis man ikke kjøper båten ny og må bytte propell er vel kostnaden for dette fort like stor. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 time siden:

Mener ikke at det er noe umoralsk, men tenker at hvis man har brukt 1 million eller tre på båt virker det ikke logisk å sette opp båten med en ikke optimal propell for å spare 8500,- på et kurs man uansett kan ha glede nytte av. Hvis man ikke kjøper båten ny og må bytte propell er vel kostnaden for dette fort like stor. 

Den største kostnaden er ikke propellen, men å ha en topphastighet rett under gjør båten tilgjengelig for en mye større kjøpergruppe vil sannsynligvis påvirke prisen du kan selge den for.

Det kan være verdt mange ganger innsatsen for båter som er rett over grensen i utgangspunktet. 

Jeg mener det er renhårig og lovlig å gjøre permanente endringer (som å bytte propell) for å komme på riktig side av grensen.

Jeg ville sørget for å ha med bekreftelse fra leverandøren / produsent at aktuelt oppsett ikke krever sertifikat om man er i grenseland.

 

Det blir sikkert også et ettermarked for nye dekaler eller motorlokk (bytte '300' med '250'). Mulig man kommer unna med det, men da operer man på gal side av loven. Samme med 'tune-up varianter av samme motor.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Mener ikke at det er noe umoralsk, men tenker at hvis man har brukt 1 million eller tre på båt virker det ikke logisk å sette opp båten med en ikke optimal propell for å spare 8500,- på et kurs man uansett kan ha glede nytte av. Hvis man ikke kjøper båten ny og må bytte propell er vel kostnaden for dette fort like stor. 

Finnes det kun en fører på hver båt?

 

Selv har jeg i år kjørt hvertfall 5 ulike motorbåter, hvorav 2 egne og 3 som andre eier. Ingen med toppfart over 50 knop riktignok, men 2 av dem over 30 knop.

 

Om feks 10 personer skal kunne kjøre en båt så koster det 10x8500 kr.

 

Man mister også muligheten for at andre kan benytte båten på sparket når det plutselig er behov for det (som var tilfelle ved en av mine turer i lånt båt i sommer).

 

Jeg skjønner det godt hvis folk bruker noen tusen kr på å redusere toppfart fra 51 til 49 knop slik reglene er blitt.

 

Akkurat som nordmenn i mange år har tatt ut baksetene og på den måten gjort bilen mindre praktisk for å spare penger, jeg har selv varebil som kom til Norge med bakseter.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 10 minutter siden:

Den største kostnaden er ikke propellen, men å ha en topphastighet rett under gjør båten tilgjengelig for en mye større kjøpergruppe vil sannsynligvis påvirke prisen du kan selge den for.

Det kan være verdt mange ganger innsatsen for båter som er rett over grensen i utgangspunktet. 

Jeg mener det er renhårig og lovlig å gjøre permanente endringer (som å bytte propell) for å komme på riktig side av grensen.

Jeg ville sørget for å ha med bekreftelse fra leverandøren / produsent at aktuelt oppsett ikke krever sertifikat om man er i grenseland.

 

Det blir sikkert også et ettermarked for nye dekaler eller motorlokk (bytte '300' med '250'). Mulig man kommer unna med det, men da operer man på gal side av loven. Samme med 'tune-up varianter av samme motor.

Det er selvsagt en tanke, men jeg ser ikke helt det store problemet. Å må ta D5L for å kunne føre en båt har jeg forståelse for kan bli mye for mange båteiere, men et endagskurs som jeg vil tro er morsomt og koster under 10000,- tror jeg ikke stopper de fleste som ønsker en båt i dette segmentet. 

Hvis man nå skal ha en regel, (hvilket man selvsagt kan være uenig i) må man jo dra grensen et sted og produsenten er da pliktig å rapportere inn toppfart med gitt motor. Det vil bli et alt for uhåndterlig jobb for politiet å holde seg oppdatert på hvilke propellere båten kan oppnå 50 knop med. Som kjent er propellere en jungel og en båt kan ha relativt stort sprik i topphastighet med for eksempel 3 blad kontra 4 blad på samme stigning og diameter. Propellere av forskjellige merker gir også forskjellige resultat. Vi kan ikke forvente at politiet skal kjøre rundt med slike lister. Jeg er forresten uenig i at skifte av propell er en permanent endring...

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 minutt siden:

Jeg er forresten uenig i at skifte av propell er en permanent endring...

 

For oss som bytter propell eller værforhold og hvor mange man skal ha ombord, som har rutinene inne med å bakke inn i båsen på brygga, så tar ett propell bytte sånn ca 3 minutter. 

 

Ut med splint, frem med en planke for å holde propellen når man skrur ut 27 mutteren, løft av propellen, på med ny, entre 27 mutteren, frem med planke igjen for å holde propellen når man skrur til, inn med splinten. Good to go. Bruker man spesialmutter med lås (tyverisikker) så går det enda fortere, da slipper man splinten. 

 

Det er ikke så mye jeg kan garantere her i livet, men jeg kan garantere at mange av disse 49 knoperne havner på lista over 50knops båter pga noen som bytter propell 

Link to post
Share on other sites

Må man fysisk bygge om er endringen permanent og derved godkjent.

Litt som at mopeder som går  60+ kmt i orginaltilstand i utlandet er fysisk strupt til 45 km her i Forbudslandet. Politiet vil ikke bytte til effektpotte på mopenden for  å få den til å gå for fort på rampa..

 

Det at man kan forandre/ begrense hastighet med kun en knapp eller nøkkel er derimot ikke godt nok som det nevnes for vannscooter.

Link to post
Share on other sites

Men skal man få en moped til å gå fortere, så må man jo faktisk gjøre noe med ytelsen på motoren, ett effektanlegg gir jo fort dobbelt så mye hk. 

 

Ett propellskifte er 1 mutter, tar 2-3 minutter og motoreffekten er fortsatt den samme. 

 

Men jeg har jo jobba på 2 forskjellige opplag de siste årene, med en samla båt masse på over 1000stk båter. Av de 1000, så vil jeg anta det kansje er 70stk til sammen som gjør over 50knop og av de 70, så er det vel 50 som kommer og spør hvordan de kan få enda litt mer fart i balja. 

 

Men av de 1000båtene så er det sikkert 3-400 som gjør 45-49knop. svært mange av de 45-49knops eierne, vil gjeeeerne få båtene over 50knop. Det er også disse eierne som kommer til å få disse båtene inn på lista, sånn at de har skryteretten av 50knopsbåt og høyhastighetskurs 

 

Også er det sånne idioter som meg, som kommer til å erte litt på purken istedenfor å vise kursbeviset med en gang, som en liten protest for og vise hvor dumme de nye reglene er. Kommer med en 60-100knops båt og sier: jammen herr konstabel, jeg kjører bare med en 19" propell, båten gjør ikke mer enn 48knop nå. Så jeg trenger ikke høyhastighetskurs, hvis du ser på motoren, så er den festa med strikk, så jeg får ikke tilta den helt opp, men du kan gjerne hoppe i havet for å sjekke. 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 29 minutter siden:

Av argumentasjonen her forstår jeg at denne er sertifikatfri?

Nei. det er da en fritidsbåt, når du har kjøpt den.

 

image.png.b9665d3db892fdbf616e7d57d784513f.png

 

Denne?

Men nå gikk alt perfekt. I 25 knops vind, vindkast opp til 28 knop, var teamet til Thébault i gjennomsnitt 51,36 knop på den 500 meter lange banen som kreves av World Sailing Speed Council (WSSRC). Til tider kjørte «Hydroptère» til og med 55,5 knop. Det var tross alt nok til over 48 knop på 1 nautisk mils rute. Imidlertid må alle verdier fortsatt bekreftes av WSSRC.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...