skagenekspressen Startet 24.November.2022 Del på Facebook Startet 24.November.2022 I ettermiddag ga Bastøfergen plass for utgående trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 Det gør den mange ganger i døgnet dersom det dreier seg om nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 Småbåter som ikke gir bulk i skroget på fergene, må passe seg. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 skagenekspressen skrev 1 time siden: I ettermiddag ga Bastøfergen plass for utgående trafikk. Takk for opplysningen 👌 Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 24.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2022 4 hours ago, Lazyjack said: Det gør den mange ganger i døgnet dersom det dreier seg om nyttetrafikk. Det viste jeg ikke. Trodde det bare var for store grå. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 (redigert) skagenekspressen skrev for 4 timer siden: I ettermiddag ga Bastøfergen plass for utgående trafikk. Når på ettermiddagen var det? Denne typen manøver skjer regelmessig når bl.a. Color line går ut fjorden. Redigert 24.November.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Maika Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 Hulda skrev for 4 timer siden: Småbåter som ikke gir bulk i skroget på fergene, må passe seg. Ja, og min erfaring er at Bastøfergen mener det er også ok å dreie til kollisjonskurs like før den opprinnelig var på vei til å passere med god margin bak, selv om ruten ikke er plottet inn på kartet og det ikke var noen synlige hindringer på opprinnelig kurs. Da er det bare å vike, jibbe spinnaker, lage kaos ombord og gjerne revne litt seil samtidig. Vil ikke påstå at jeg er overvettes imponert over alle skipperne ombord på de fergene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy! Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November.2022 Del på Facebook Svart 24.November.2022 Hulda skrev 10 minutter siden: Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy! Ikke glem det også er fine Tunnel til Karmøy hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Captain A Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hulda skrev for 8 timer siden: Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy! Kalle opp opp ein ferge og spørre om hensikt ?? Skulle vel være innlysende om hensikten til ein ferge Er fremdeles masse ferger på vestland, (Da det er noe skjev fordeling av vei midler i dette land)dei er rimelige greie og forholde seg til da rutevalg deres er ganske så forutsigbart…. Værre med båter med seil, dei kan virke til tider dei seiler uten mål og meining, det kan være utfordrende og forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hulda skrev for 9 timer siden: Det går til og med bro over til Karmøy! Og tunell! Når det gjelder oppkall på Vhf, er det like taust fra fergene over Boknafjorden...Har ennå ikke fått svar etter gjentatte forsøk.. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 alidal skrev 7 minutter siden: Og tunell! Når det gjelder oppkall på Vhf, er det like taust fra fergene over Boknafjorden...Har ennå ikke fått svar etter gjentatte forsøk.. Høres veldig merkelig ut.. Har aldri hatt problem med og få kontakt med ei ferge på k 16 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Captain A skrev 1 time siden: Kalle opp opp ein ferge og spørre om hensikt ?? Skulle vel være innlysende om Ser den. Når man defensivt går nordover i Oslofjorden og holder seg utenfor TSS, kommer man ganske nær Jelø syd og Gullholmen. Når fergen kommer ut fra Moss, virker det som at man har god klaring og at man går forenom fergen. Før fergen brått, i 15 knop, dreier 70 grader SB og har deg i siktet på kort avstand. Fergen fra Horten til Moss er mer forutsigbar. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Captain A skrev 9 minutter siden: Høres veldig merkelig ut.. Har aldri hatt problem med og få kontakt med ei ferge på k 16 Kan være det har blitt bedre nå.. Er et par år siden siste gang jeg forsøkte... Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hulda skrev 22 minutter siden: Ser den. Når man defensivt går nordover i Oslofjorden og holder seg utenfor TSS, kommer man ganske nær Jelø syd og Gullholmen. Når fergen kommer ut fra Moss, virker det som at man har god klaring og at man går forenom fergen. Før fergen brått, i 15 knop, dreier 70 grader SB og har deg i siktet på kort avstand. Fergen fra Horten til Moss er mer forutsigbar. Når man ferdes regelmessig ved eit trafikkert fergeleie så burde det vert uproblematisk og sette seg inn seilingsmønster for fergetrafikk. Sjelden ferger gjør store krumspring i sine rutevalg. Men husker eg hadde hjerte i halsen ein gang nord om Rørvik i svinestien der på det trangeste da det kom plutselig ei ferge nesten kom hoppende ut av eit sund der for og krysse over. Aldri tenkt det skulle komme trafikk på tvers der.. fikk kaffien halsen da ja… før AiS og kart maskin tid… Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hulda skrev for 11 timer siden: Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy! Prøv på Horten VTS kanalen. Da svarer de 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Den kanalen benyttet jeg hver gang jeg var regattasjef i Drøbak. Hyggelige karer, fikk også beskjed om kommende trafikk i fjorden. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Captain A skrev 1 time siden: Når man ferdes regelmessig ved eit trafikkert fergeleie så burde det vert uproblematisk og sette seg inn seilingsmønster for fergetrafikk. Sjelden ferger gjør store krumspring i sine rutevalg. Rutevalg? Du burde ta deg en tur og prøve selv. Det er tre av landets største ferger som runder neset der. De har vel kvarter eller 20 min. ruter. Og fra en liten båt er det vanskelig å bedømme når de stopper svingen. Fergene møtes rett utenfor Jelø. Der man som liten båt skal befinne seg. Sist jeg var på vei sydover, var min kurs på Horten-siden. Bra seilvind og Hulda gjorde 7- til 8 knop. Helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Bitteliten skrev 8 minutter siden: Prøv på Horten VTS kanalen. Da svarer de 😉 Har notert meg den, takker! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Vet at disse fergene har autodocking. Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder. Litt spennende og høre om noen har erfaring i denne delen av seilasen til fergene. Yara Birkeland er jo autonom, skal bli spennende å se hvordan denne håndterer lystbåttrafikken. https://www.kongsberg.com/no/maritime/support/themes/autonomous-ship-project-key-facts-about-yara-birkeland/ Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Captain A skrev for 3 timer siden: Sjelden ferger gjør store krumspring i sine rutevalg. Bastøfergen gjør av og til krumspring som skjermkopien til TS viser når de må vike for kryssende trafikk. Sjøveisreglene følges når det kommer trafikk i hovedled ut/inn Oslofjorden. Det tas til tider relativt store svinger og/eller reduseres hastighet for å vike for kryssende trafikk. Dette er mine observasjoner som mangeårig regelmessig passasjer med Bastøfergene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 JRK skrev for 1 time siden: Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder. Derfor fikk de en sjark i eikene i Mossebukta for noen år tilbake. Jasså, har de fått autodock? Den ene sønnen min jobbet med de programmene der for en del år tilbake. Når man sitter som passasjer på fergene, virker tilleggingen nokså fomlete til tider. Som jeg sier til Admiralen: "Nå er det en lærling på broen". Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hulda skrev for 2 timer siden: Rutevalg? Du burde ta deg en tur og prøve selv. Det er tre av landets største ferger som runder neset der. De har vel kvarter eller 20 min. ruter. Og fra en liten båt er det vanskelig å bedømme når de stopper svingen. Fergene møtes rett utenfor Jelø. Der man som liten båt skal befinne seg. Sist jeg var på vei sydover, var min kurs på Horten-siden. Bra seilvind og Hulda gjorde 7- til 8 knop. Helt problemfritt. Siden du har såpass inngående kunnskap om denne ferjestrekning så burde det være lett og unngå dette neset med sakte gående fartøyer. Og heller plassere seg bedre i leien. Er ikkje lokalt kjent der, men det høres litt om som trafikken ut fra Halhjem, det suser det vel 4 ferger at og fram…kommer brått på når man klistrer seg langs land der…., Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 JRK skrev for 2 timer siden: Vet at disse fergene har autodocking. Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder. Litt spennende og høre om noen har erfaring i denne delen av seilasen til fergene. Yara Birkeland er jo autonom, skal bli spennende å se hvordan denne håndterer lystbåttrafikken. https://www.kongsberg.com/no/maritime/support/themes/autonomous-ship-project-key-facts-about-yara-birkeland/ Yara Birkeland måtte vel montere styrehus, da regel verk er ikkje heilt modent for autonome fartøy enda…. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Snart er Marit og Therese igang også: https://asko.no/kontakt-oss/vare-asko-selskap/asko-maritime-as/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.