Jump to content

Bastøfergen gir plass


skagenekspressen

Recommended Posts

skagenekspressen skrev for 4 timer siden:

I ettermiddag ga Bastøfergen plass for utgående trafikk. 

 

Når på ettermiddagen var det?

Denne typen manøver skjer regelmessig når bl.a.  Color line går ut fjorden.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Småbåter som ikke gir bulk i skroget på fergene, må passe seg.

Ja, og min erfaring er at Bastøfergen mener det er også ok å dreie til kollisjonskurs like før den opprinnelig var på vei til å passere med god margin bak, selv om ruten ikke er plottet inn på kartet og det ikke var noen synlige hindringer på opprinnelig kurs. Da er det bare å vike, jibbe spinnaker, lage kaos ombord og gjerne revne litt seil samtidig.

Vil ikke påstå at jeg er overvettes imponert over alle skipperne ombord på de fergene.

Link to post
Share on other sites

Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy!

Ikke glem det også er fine Tunnel til Karmøy hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy!

Kalle opp opp ein ferge og spørre om hensikt ??  Skulle vel være innlysende om hensikten til ein ferge

 

Er fremdeles masse ferger på vestland, (Da det er noe skjev fordeling av vei midler i dette land)dei er rimelige greie og forholde seg til da rutevalg deres er ganske så forutsigbart….

 

Værre med båter med seil, dei kan virke til tider dei seiler uten mål og meining, det kan være utfordrende og forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Kalle opp opp ein ferge og spørre om hensikt ??  Skulle vel være innlysende om 

 

Ser den. Når man defensivt går nordover i Oslofjorden og holder seg utenfor TSS, kommer man ganske nær Jelø syd og Gullholmen. Når fergen kommer ut fra Moss, virker det som at man har god klaring og at man går forenom fergen. Før fergen brått, i 15 knop, dreier 70 grader SB og har deg i siktet på kort avstand. Fergen fra Horten til Moss er mer forutsigbar.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 22 minutter siden:

 

Ser den. Når man defensivt går nordover i Oslofjorden og holder seg utenfor TSS, kommer man ganske nær Jelø syd og Gullholmen. Når fergen kommer ut fra Moss, virker det som at man har god klaring og at man går forenom fergen. Før fergen brått, i 15 knop, dreier 70 grader SB og har deg i siktet på kort avstand. Fergen fra Horten til Moss er mer forutsigbar.

Når man ferdes regelmessig ved eit trafikkert fergeleie så burde det vert uproblematisk og sette seg inn seilingsmønster for fergetrafikk. Sjelden ferger gjør store krumspring  i sine rutevalg. 

 

Men husker eg hadde hjerte i halsen ein gang nord om Rørvik i svinestien  der på det trangeste  da det kom plutselig ei ferge nesten kom hoppende ut av eit sund der for og krysse over. Aldri tenkt det skulle komme trafikk på tvers der.. fikk kaffien halsen da ja… før AiS og kart maskin tid…

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 11 timer siden:

Hmm, ja. Jeg har prøvd å kalle dem opp noen ganger. Bare for å spørre om hva de har til hensikt. Har aldri fått svar. De er nokså store. Og de går minst tre ganger farten til Hulda. Og det er mer enn én utpå ad gangen. Men, det har vært skrevet så mye om disse forbannede fergene allerede. Hadde dette vært på Vestlandet, ville det vært bro over fjorden, eller tunnel under. Ikke hiss dere opp nå. Det går til og med bro over til Karmøy!

Prøv på Horten VTS kanalen. Da svarer de 😉

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Når man ferdes regelmessig ved eit trafikkert fergeleie så burde det vert uproblematisk og sette seg inn seilingsmønster for fergetrafikk. Sjelden ferger gjør store krumspring  i sine rutevalg. 

 

 

Rutevalg? Du burde ta deg en tur og prøve selv. Det er tre av landets største ferger som runder neset der. De har vel kvarter eller 20 min. ruter. Og fra en liten båt er det vanskelig å bedømme når de stopper svingen. Fergene møtes rett utenfor Jelø. Der man som liten båt skal befinne seg. Sist jeg var på vei sydover, var min kurs på Horten-siden. Bra seilvind og Hulda gjorde 7- til 8 knop. Helt problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Vet at disse fergene har autodocking. Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder. Litt spennende og høre om noen har erfaring i denne delen av seilasen til fergene.

 

Yara Birkeland er jo autonom, skal bli spennende å se hvordan denne håndterer lystbåttrafikken.

https://www.kongsberg.com/no/maritime/support/themes/autonomous-ship-project-key-facts-about-yara-birkeland/

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Sjelden ferger gjør store krumspring  i sine rutevalg. 

 Bastøfergen gjør av og til krumspring som skjermkopien til TS viser når de må vike for kryssende trafikk.

Sjøveisreglene følges når det kommer trafikk i hovedled ut/inn Oslofjorden.

Det tas til tider relativt store svinger og/eller reduseres hastighet for å vike for kryssende trafikk.

Dette er mine observasjoner som mangeårig regelmessig passasjer med Bastøfergene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder.

 

Derfor fikk de en sjark i eikene i Mossebukta for noen år tilbake.

 

Jasså, har de fått autodock? Den ene sønnen min jobbet med de programmene der for en del år tilbake. Når man sitter som passasjer på fergene, virker tilleggingen nokså fomlete til tider. Som jeg sier til Admiralen: "Nå er det en lærling på broen". 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

 

Rutevalg? Du burde ta deg en tur og prøve selv. Det er tre av landets største ferger som runder neset der. De har vel kvarter eller 20 min. ruter. Og fra en liten båt er det vanskelig å bedømme når de stopper svingen. Fergene møtes rett utenfor Jelø. Der man som liten båt skal befinne seg. Sist jeg var på vei sydover, var min kurs på Horten-siden. Bra seilvind og Hulda gjorde 7- til 8 knop. Helt problemfritt.

Siden du har såpass inngående kunnskap om denne ferjestrekning så burde det være lett og unngå dette neset med sakte  gående fartøyer. Og heller plassere seg bedre i leien.  Er ikkje lokalt kjent der, men det høres litt om som trafikken ut fra Halhjem, det suser det vel 4 ferger at og fram…kommer brått på når man klistrer seg langs land der….,

 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Vet at disse fergene har autodocking. Sa sitter jo styrmannen bare til pynt, og da følges vel de sjøveisreglene som gjelder. Litt spennende og høre om noen har erfaring i denne delen av seilasen til fergene.

 

Yara Birkeland er jo autonom, skal bli spennende å se hvordan denne håndterer lystbåttrafikken.

https://www.kongsberg.com/no/maritime/support/themes/autonomous-ship-project-key-facts-about-yara-birkeland/

Yara Birkeland måtte vel montere styrehus, da regel verk er ikkje heilt modent for autonome fartøy enda….

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...