Karlsenkystfiske Startet 26.November.2022 Del på Facebook Startet 26.November.2022 Hvilke erfaringer har dere der montering av stabtank har gitt god rulledempingseffekt? Hvor bred må båt og tank være, hvor høyt fra båtens tyngdepunkt må den være plassert for at det skal bli bra? ser for meg at en liten tank plassert relativt lavt gir lite effekt. Men det er kanskje også andre ting som spiller inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 En stabtank har bedre effekt jo høyere den er montert. Moment = kraft * arm. Poenget er at bevegelsene til massen inne i tanken skal ligge etter bevegelsene til fartøyet for å "roe disse ned". For større fartøyer innebærer også dette at stabtank skal tappes ned under gitte lastekondisjoner. Du kan lese mer om stabilitet her: https://www.yrkesfisker.no/globalassets/publikasjoner/92275-stabilitetsguide.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 Den publikasjonen spolte tankene tilbake til kystskipper'n og strevet med lastberegninger. Hvordan laste skuta så den ble passe rank. Gjerne noen tonn trelast på dekk. Svaret til @Karlsenkystfiskeer vel at en såpass kompleks analyse ikke passer særlig for synsing på baatplassen. Annet enn at dekkslast generelt reduserer fartøyets stivhet og gir langsommere bevegelser. Det er et faktum. Hvor mye og hvor plassere er det umulig å svare på, i hvertfall for Hulda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 Du må også huske på at om du monterer stabtank på en liten sjark, så vil dette gå ut over lastekapasiteten. Har du for eksempel 800 kg lastekapasitet på dekk og du finner på å montere en stabtank høyere oppe som rommer 500 liter, så har du mest sannsynlig 0 kg lastekapasitet igjen på dekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Men husk på det, @bellen, det er i denne tråden ikke oppgitt en eneste bokstav om båtens fasong, mål eller linjetegning. I tidligere tider la vi ballast ut til sidene på 'vinglesnekker' og avdanka fiskeskøyter. Det var etter prøve- og synsemetoden. Dette var lystbåter der man trimmet egenskapene til man var fornøyd. På en 25 fot snekke kunne 200 kg, etter eierens uprøvede utsagn, gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Hulda skrev for 2 timer siden: Men husk på det, @bellen, det er i denne tråden ikke oppgitt en eneste bokstav om båtens fasong, mål eller linjetegning. Tok en råsjans basert på at trådstarter tidligere har nevnt at han har en gammel tresjark på rundt 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 (redigert) Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger. Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene. Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse. I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt. Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig. På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'. Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer. I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på. Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover hvor den vanligvis blir bredere. Begge deler gir mindre rulling. Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn. Redigert 27.November.2022 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Havarita skrev 1 time siden: For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene. Har vært på en del skip på alle størrelser opp til rundt 100 meter, men aldri vært bort i et slikt system på slingretankene. Det har utelukkende vært en tank, gjerne på 100m3 eller mer med perforerte skott eller noe annet som bremser vannet inne i tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Timmeeh Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Når det snakkes om pumper mellom tanker har jeg sett det på store konstruksjonsskip. Som er avhengig av presisjon på kranarbeidet. Da har de pumper som skal hjelpe fartøyet å ligge mest mulig i «vater» hehe. Men dette er jo selvfølgelig ikke et tema på sjarker og fritidsbåter. Selv på en ankerhandler jeg jobba på var det kun en stor tank i hele skipets bredde, med beregnede skott som skulle slippe gjennom akkurat nok vann for å bremse rullingen. Den skulle også fylles til en viss prosent for å ha best effekt. Her var det også krav at denne skulle tømmes før operasjon. Så det kan være skummelt som nevnt over. vanskelig å si hva som passer best for deg og sjarken. Tror jeg ville kontaktet en slip som har drevet mye med fiskebåter og forhørt meg der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Litt utenfor trådens spørsmål, men til en sjark tror jeg gode slingrekjøler er mer fornuftig. De fleste sjarker har ikke så stor lastekapasitet på dekk og med en slik tank kan man nok få problem med stabilitetskravene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Havarita skrev for 3 timer siden: tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på. Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover hvor den vanligvis blir bredere. Begge deler gir mindre rulling. jeg har lært at det er motsatt - mer ballast midt i båten / kjølen vil gi en stivere båt - som ruller mer og med krappere bevegelser Da må man nok heller som beskrevet av Hulda, få ballasten ute i sidene, og bruke treghetsmomentet til sin fordel Hulda skrev for 8 timer siden: I tidligere tider la vi ballast ut til sidene på 'vinglesnekker' og avdanka fiskeskøyter. Det var etter prøve- og synsemetoden. Dette var lystbåter der man trimmet egenskapene til man var fornøyd. På en 25 fot snekke kunne 200 kg, etter eierens uprøvede utsagn, gjøre underverker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 27.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2022 Tresjarken har dævva. Har kjøpt en myra34 med slingrekjøler, jernkjøl og det hele. Rier seg litt når man fyller rommet med vann(3,7m3), men er fortsatt litt for vilter for min smak. Om det skal lages en stabtank må det gjøres beregninger og tegninger av proffer, men tenkte å først synse litt på om det har noe for seg på en slik båttype :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden: ... Rier seg litt når man fyller rommet med vann(3,7m3), men er fortsatt litt for vilter for min smak. .. Litt usikker på hva du nå mener. Denne båten har god bredde, dyp kjøl og slingrekjøler og skarp chine. Om den i tillegg har rom som er beregnet for 3.7m3 vann i tank med fri overflate, må den ha kjempegod initialstabilitet (metasenterhøyde) i utgangspunktet. Om du mener den er 'skarp' i bevegelsene, har båten alt som skal til for det. Denne båten vil mer eller mindre følge havets overflate også når overflaten bølger seg. Ift rullekomfort er 'problemet' at den responderer på en sidebølge kjappere enn du er vant med. Motsatt av et 'snekkeskrog', hvor problemet er at det er en bølgedal hvor båten er bredest når går fremover, og dermed heller ikke vann til å rette opp igjen båten når den ruller over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Godt alternativ til vann og pumper: https://www.seakeeper.com/technology/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 27.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2022 Swingswong skrev for 2 timer siden: Godt alternativ til vann og pumper: https://www.seakeeper.com/technology/ Spennende dem der! Ikke mange sjarker som har montert slik enda. For min del så er det ikke plass noe sted. Havarita: Stabiliteten er god. Skulle ønsket den var roligere. Mindre rulling, mindre hopping. Hører dem som har montert store flyndrer i akterkant får en noe roligere båt etterpå. Hva menes med "chine"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 27.November.2022 Del på Facebook Svart 27.November.2022 Chine er knekk i skutesiden https://www.wikiwand.com/en/Chine_(boating) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.