Jump to content

Erfaringer med stabtank


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hvilke erfaringer har dere der montering av stabtank har gitt god rulledempingseffekt?

Hvor bred må båt og tank være, hvor høyt fra båtens tyngdepunkt må den være plassert for at det skal bli bra? 
 

ser for meg at en liten tank plassert relativt lavt gir lite effekt. Men det er kanskje også andre ting som spiller inn?

Link to post
Share on other sites

En stabtank har bedre effekt jo høyere den er montert. Moment = kraft * arm.

Poenget er at bevegelsene til massen inne i tanken skal ligge etter bevegelsene til fartøyet for å "roe disse ned".

For større fartøyer innebærer også dette at stabtank skal tappes ned under gitte lastekondisjoner.

 

Du kan lese mer om stabilitet her: https://www.yrkesfisker.no/globalassets/publikasjoner/92275-stabilitetsguide.pdf

Link to post
Share on other sites

Den publikasjonen spolte tankene tilbake til kystskipper'n og strevet med lastberegninger. Hvordan laste skuta så den ble passe rank. Gjerne noen tonn trelast på dekk. 

 

Svaret til @Karlsenkystfiskeer vel at en såpass kompleks analyse ikke passer særlig for synsing på baatplassen. Annet enn at dekkslast generelt reduserer fartøyets stivhet og gir langsommere bevegelser. Det er et faktum. Hvor mye og hvor plassere er det umulig å svare på, i hvertfall for Hulda.

Link to post
Share on other sites

Du må også huske på at om du monterer stabtank på en liten sjark, så vil dette gå ut over lastekapasiteten. Har du for eksempel 800 kg lastekapasitet på dekk og du finner på å montere en stabtank høyere oppe som rommer 500 liter, så har du mest sannsynlig 0 kg lastekapasitet igjen på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Men husk på det, @bellen, det er i denne tråden ikke oppgitt en eneste bokstav om båtens fasong, mål eller linjetegning. 

 

I tidligere tider la vi ballast ut til sidene på 'vinglesnekker' og avdanka fiskeskøyter. Det var etter prøve- og synsemetoden. Dette var lystbåter der man trimmet egenskapene til man var fornøyd. På en 25 fot snekke kunne 200 kg, etter eierens uprøvede utsagn, gjøre underverker.

Link to post
Share on other sites

Det brukes på store fartøyer som går i forutsigbare bølger.

 

Tanken er at væskeforflytningen skal være i motfase med rulleperioden på fartøyet. 

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Bommer man på frekvensen, har man væske på feil side av båten, og systemet forsterker båtens rullebevegelse.

I uvær og uforutsigbare værforhold er derfor forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Slingretanker er ikke leketøy, og kan ved ukyndig bruk være farlig.

På fritidsfartøy av normal størrelse er sjansen for å mislykkes minst like stor som å lykkes med en relativt kostbar installasjon, som uansett drar med seg ekstra vekt som i sin tur reduserer 'payloaden'.

 

Aktive trimflaps/interceptorer, slingrekjøl, og aktive rullefinner er gode alternativer.

 

I tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på.

Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover hvor den vanligvis blir bredere.

Begge deler gir mindre rulling.

Bare husk at mengden fisk du kan ta med hjem reduseres tilsvarende som vekten du putter inn.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 time siden:

For å avpasse egenfrekvensen på slingretanken, bruker man strupeventiler eller pumper mellom tankene.

Har vært på en del skip på alle størrelser opp til rundt 100 meter, men aldri vært bort i et slikt system på slingretankene. Det har utelukkende vært en tank, gjerne på 100m3 eller mer med perforerte skott eller noe annet som bremser vannet inne i tanken.

Link to post
Share on other sites

Når det snakkes om pumper mellom tanker har jeg sett det på store konstruksjonsskip. Som er avhengig av presisjon på kranarbeidet. Da har de pumper som skal hjelpe fartøyet å ligge mest mulig i «vater» hehe. Men dette er jo selvfølgelig ikke et tema på sjarker og fritidsbåter. Selv på en ankerhandler jeg jobba på var det kun en stor tank i hele skipets bredde, med beregnede skott som skulle slippe gjennom akkurat nok vann for å bremse rullingen. Den skulle også fylles til en viss prosent for å ha best effekt. Her var det også krav at denne skulle tømmes før operasjon. Så det kan være skummelt som nevnt over.  
 

vanskelig å si hva som passer best for deg og sjarken. Tror jeg ville kontaktet en slip som har drevet mye med fiskebåter og forhørt meg der. 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

tilfellet tresjark på 30 fot, vil tilsvastende ballast i kjølen være en sikrere alternativ å føle seg frem på.

Det flytter tyngdepunktet nedover, og vannlinjen oppover hvor den vanligvis blir bredere.

Begge deler gir mindre rulling.

 

jeg har lært at det er motsatt - mer ballast midt i båten / kjølen vil gi en stivere båt - som ruller mer og med krappere bevegelser


Da må man nok heller som beskrevet av Hulda, få ballasten ute i sidene, og bruke treghetsmomentet til sin fordel 

 

Hulda skrev for 8 timer siden:

I tidligere tider la vi ballast ut til sidene på 'vinglesnekker' og avdanka fiskeskøyter. Det var etter prøve- og synsemetoden. Dette var lystbåter der man trimmet egenskapene til man var fornøyd. På en 25 fot snekke kunne 200 kg, etter eierens uprøvede utsagn, gjøre underverker.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tresjarken har dævva. 

Har kjøpt en myra34 med slingrekjøler, jernkjøl og det hele. Rier seg litt når man fyller rommet med vann(3,7m3), men er fortsatt litt for vilter for min smak. Om det skal lages en stabtank må det gjøres beregninger og tegninger av proffer, men tenkte å først synse litt på om det har noe for seg på en slik båttype :)

 

B3E97361-40DC-4136-8349-41CA6AD94D38.jpeg.3b5207bdb8613526cc126c4f365c7636.jpeg57C52AE7-F948-42AC-A36A-D0792CC9E5C6.jpeg.66477ac420a5c113634cad1d240db48b.jpeg5048EC2D-A42F-4D50-AD3B-3F34544F89FB.jpeg.1fce8872629a7de8115efe6fc59bcffb.jpegB4E7535C-D5F6-4FA3-A484-1D244408440D.jpeg.5548ac5d751b0742cd85f99e4c1f32f9.jpeg26A5D07D-5B43-4144-BF3B-B5E9C7A591DA.jpeg.3e5716cda0131710d4fe8ce89e9fc029.jpeg91F95A2E-ADD6-45CA-BEE0-40E68848A3A2.jpeg.ca2a06f57fca85073ef58d3e2fe13e9c.jpeg0BAEDD9C-863D-4999-9F53-2CC78739B2EA.jpeg.4a4613afdd063601b4ace2e6b81c29d4.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden:

...

Rier seg litt når man fyller rommet med vann(3,7m3), men er fortsatt litt for vilter for min smak.

 

..

 

Litt usikker på hva du nå mener.

Denne båten har god bredde, dyp kjøl og slingrekjøler og skarp chine.

Om den i tillegg har rom som er beregnet for 3.7m3 vann i tank med fri overflate, må den ha kjempegod initialstabilitet (metasenterhøyde) i utgangspunktet. 

Om du mener den er 'skarp' i bevegelsene, har båten alt som skal til for det.

Denne båten vil mer eller mindre følge havets overflate også når overflaten bølger seg.

Ift rullekomfort er 'problemet' at den responderer på en sidebølge kjappere enn du er vant med. Motsatt av et 'snekkeskrog', hvor problemet er at det er en bølgedal hvor båten er bredest når går fremover, og dermed heller ikke vann til å rette opp igjen båten når den ruller over.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Godt alternativ til vann og pumper:

https://www.seakeeper.com/technology/

 

Spennende dem der! Ikke mange sjarker som har montert slik enda. For min del så er det ikke plass noe sted. 

Havarita: Stabiliteten er god. Skulle ønsket den var roligere. Mindre rulling, mindre hopping. Hører dem som har montert store flyndrer i akterkant får en noe roligere båt etterpå. Hva menes med "chine"?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...