Jump to content

24V - 2 12V i serie eller to 24V i parallell?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Ikke alle 12v lithium kan seriekobles, sjekk med leverandøren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@KarlsenkystfiskeKjøpte nye litiumbatterier fra Farco i år og ble rådet til å gå direkte for 24 volt.

 

FarcoPower Litiumbatteri Freeze 2.0 24V/100AH BTH - Farco AS 

 

Opprinnelig oppsett i min Princess var 4 stk 12 volt blybatterier (2 i serie og deretter parallell til 24 volt). Fikk soleklart råd om å gå for 24 volt direkte med litium. Fungerer helt utmerket. Jeg kjøpte da 3 stk 24 v / 100 Ah og fikk mangedoblet effekt fra opprinnelig oppsett på 4 stk 12 v / 115 Ah, (dvs i praksis 230 Ah på 24 v og som maks kunne utnyttes 50 %).

 

Men litium koster; 100 Ah på 24 v ligger nå på 14-18' - avhengig av pristilbud - med bluetooth og varmefolie (automatisk oppvarming ved lav temp).

 

Husk å sjekke at batteriladeren kan justeres til litium. Jeg valgte i høst å bytte min 24 volt (230 volt) batterilader fra 50 til 100 amp for å kunne raskere lade opp banken når jeg kjører generatoren. Nå kan jeg fullade litiumbanken på maks 3 timers generatorkjøring mot 6 timer med forrige lader på samme litiumbank. Gikk da fra Mastervolt Mass 24/50 til Victron Skylla-i 100/24 (1+1). Betydelig komfortfaktor å kjøre generatorlading i færre timer, samt at det sparer diesel og driftstimer på generator. Har da en Mastervolt Mass Sine 5 kW/24v inverter som birdar til å spise strøm i andre enden:worry:

 

Husk også å sjekke at motoren(es) dynamo(er) tåler den ekstra lasten som litiumbatterier utgjør mht lading. Jeg har 2 D9-575 Volvo-motorer, hver med 60 Amp (24 volt) dynamo. Det går helt greit uten varmgang på dynamoer. De leverer samlet over 100 Amp selv på sakte fart (7-8 knop). Ved bare svakt ekstra gasspådrag leverer de samlet 120 Amp på 24 volt. (egentlig 28 volt, da).

 

Anbefaling:

Gå for 24 volt litiumbatteri og sjekk samtidig at du har opplegg forøvrig som er tilpasset.

Link to post
Share on other sites

12 +12 er 24, som alle vet... Men det er også 11,5 + 12,5!

 

Det første man opplever med ubalanse i litiumbatterier er at man ikke får utnyttet den fulle kapasiteten og en av BMSene kobler ut...  Men man _kan_ også redusere levetiden på batteriene pga feil ladespenning eller for mye utladning.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

 

HansH skrev On 28.11.2022 at 9.40:

@KarlsenkystfiskeKjøpte nye litiumbatterier fra Farco i år og ble rådet til å gå direkte for 24 volt.

 

FarcoPower Litiumbatteri Freeze 2.0 24V/100AH BTH - Farco AS 

 

Opprinnelig oppsett i min Princess var 4 stk 12 volt blybatterier (2 i serie og deretter parallell til 24 volt). Fikk soleklart råd om å gå for 24 volt direkte med litium. Fungerer helt utmerket. Jeg kjøpte da 3 stk 24 v / 100 Ah og fikk mangedoblet effekt fra opprinnelig oppsett på 4 stk 12 v / 115 Ah, (dvs i praksis 230 Ah på 24 v og som maks kunne utnyttes 50 %).

 

Men litium koster; 100 Ah på 24 v ligger nå på 14-18' - avhengig av pristilbud - med bluetooth og varmefolie (automatisk oppvarming ved lav temp).

 

Husk å sjekke at batteriladeren kan justeres til litium. Jeg valgte i høst å bytte min 24 volt (230 volt) batterilader fra 50 til 100 amp for å kunne raskere lade opp banken når jeg kjører generatoren. Nå kan jeg fullade litiumbanken på maks 3 timers generatorkjøring mot 6 timer med forrige lader på samme litiumbank. Gikk da fra Mastervolt Mass 24/50 til Victron Skylla-i 100/24 (1+1). Betydelig komfortfaktor å kjøre generatorlading i færre timer, samt at det sparer diesel og driftstimer på generator. Har da en Mastervolt Mass Sine 5 kW/24v inverter som birdar til å spise strøm i andre enden:worry:

 

Husk også å sjekke at motoren(es) dynamo(er) tåler den ekstra lasten som litiumbatterier utgjør mht lading. Jeg har 2 D9-575 Volvo-motorer, hver med 60 Amp (24 volt) dynamo. Det går helt greit uten varmgang på dynamoer. De leverer samlet over 100 Amp selv på sakte fart (7-8 knop). Ved bare svakt ekstra gasspådrag leverer de samlet 120 Amp på 24 volt. (egentlig 28 volt, da).

 

Anbefaling:

Gå for 24 volt litiumbatteri og sjekk samtidig at du har opplegg forøvrig som er tilpasset.

Veldig informativt innlegg😊👍 @HansHJeg vurdere å gå over til lithium. Har samme motorer og oppsett som deg. Lades batteriene via de originale ladeskillene fra dynamoer? Har du beholdt original setup på startbank?

Fungerer det fortsatt bra?

Link to post
Share on other sites

@Princess V48 Kan absolutt anbefale Litium-opplegget fortsatt. Mht batteriisolator/ ladeskillere (diodeskillere) så er status følgende. Originalmontert er (Volvo) egentlig Arco BI-0702, se bilde:

image.png.5911a7dc16d990f9f1d9930efb0859ec.png

De fungerer i og for seg helt fint, men etter å ha lest meg opp på dette med batteriisolatorer/ladeskillere så lærte jeg at diodeskillere spiser opptil 0,7 volt av ladespenningen fra motorens dynamo. Det er jo ikke ideelt.

 

Derved bestemte jeg meg for å i stedet sette inn FET-skillere ( Field-Effect Transistor). De benytter ikke dioder men derimot transistorteknologi for å skille ladestrømmen (uten at jeg skal påta meg å forklare hva det egentlig er). Jeg kom over to stk Mastervolt Battery Mate 1603 på Finn. De kan håndtere inntil 3 batteribanker samtidig.

 

Mastervolt Battery Mate - Batteriisolator Maritim Båtutstyr

Egentlig hadde det holdt med modell 1602, (to banker), men jeg tenkte at hvis jeg f eks skulle finne på å sette inn en egen bank for thruster framme i baugen, så kunne det være ok med mulighet for 3 stk. Dessuten betalte jeg kun kr 3.000 samlet for begge (nye/ubrukte) så det var på nivå med hva som ellers lå brukt på Finn for modell 1602 i brukt-utgave. Nypris på 1603 er fra ca 3.700,- pr stk (Brommeland). Planen er å montere disse i løpet av høsten. Victron har tilsvarende produkter med sine Argofet-modeller.

 

Jeg har ellers beholdt originalt oppsett for startbatterier. Jeg kjører også baugthruster fra startbatteriene (SidePower SP-95). Akterthruster trekker strøm fra forbruks- (litium) banken. Den er nokså kraftig og av typen SE-120. Jeg har variabel styring med hold-funksjon på begge thrustere. Jeg merket svært stor forskjell i ytelse med litiumbank på akter-thrusteren.

 

Forøvrig har jeg gjort om litt på strømopplegget rundt batteriene. Har satt inn manuelle hovedbrytere (BEP Pro Installer 400 AMP Double Pole Battery Switch - MC10) på hoveduttak forbruk pluss (+) og på minus (-) (AUX) slik at jeg kan legge hele AUX-anlegget "dødt" uten å skru av batteripoler. Har i tillegg satt på ny hovedsikring (400 AMP) rett før pluss-hovedbryteren (dvs kortest mulig vei fra litiumbatteriet) og nye ekstra fordelingsskinner (på pluss og minus) for uttak av de store forbrukerne som hos meg var delvis koblet direkte fra batteri. (Pluss: Thruster bak, Inverter (5 kW), AUX til hovedtavle bak m/relè). 

 

Fra minus på Litiumbank går det en 95mm2-kabel rett til en hovedbryter, deretter inn i Victron SmartShunt (m Bluetooth). Videre til fordelingsskinne som gir minus til AUX i skap, samt minus til thruster bak og til inverter.

 

Problemet når man skal jobbe på det elektriske i en Princess er at det er så mye smart-opplegg at man faktisk må fysisk koble fra batteripoler for å legge dødt, og det er da litt skummelt når man skal koble på igjen - pga fare for gnist.

 

image.jpeg.d7e2fc9ee1b1e0c4b643465f9e3fbf5c.jpeg

image.png.2b324e54e2a1d7dc1b648be506f8e621.png

I Princess har man jo brytere på dashbordet til relèer for hhv AUX og start. Disse funker helt fint for å legge inn eller slå ut disse kursene. Men det står jo fortsatt spenning ut av batteripolene samt på en del funksjoner ombord som lensepumper osv.

 

Opplegget kan sikkert virke litt forvirrende, men det fungerer nå 100 % og jeg føler meg trygg på at anlegget er sikrere enn da det var nytt. Har også liggende en ekstra manuell hovedbryter, sikringsboks og samleskinne som jeg kommer til å sette på pluss-uttaket fra startbatteriet. Da får jeg mulighet til å legge det også "dødt".

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar. Argofet er kurant og ikke så dyrt å bytte ut så det er nok fornuftig uansett. Det var smart med ekstra bryter for å kunne legge det helt dødt. Får gå litt i tenkeboksen😊 Vurderer Lithium og inverter for å slippe å starte generator så ofte. Høres ut som det elektriske er likt i P50 og V48👍

Link to post
Share on other sites

@Princess V48 Ja, jeg tror Princess har brukt nokså likt elektrisk  grunnoppsett på en serie modeller av omtrent samme størrelse og gjennom mange år.

 

Veldig praktisk med litiumbatterier, inverter og kraftig lader ved at man reduserer behovet for generatorkjøring. Men det koster.... Dessuten er det nokså mye jobb, særlig hvis man må inn og trekke kabler.

Redigert: Hvis du setter inn en separat inverter, så er du også avhengig av å sette inn en ny ekstra hovedbryter for strøm på 230-voltsiden. Det er mer kabeltrekking og mer kost. Jeg kjøpte en Sterling Automatic Cross-Over 32 AMP automatisk hovedbryter m/fjernkontroll, som også har et rele som kobler fra batterilader når jeg går på inverter. Ellers går hele anlegget, inkl komfyr og vv-tank fint på inverterlevert 230-volt strøm fra en Mastervolt Mass Sine 24/5000 (230V/50Hz). Veldig praktisk men litt jobb å legge opp.

image.png.c57abcbb81487d3b871d7d0c1746076c.png

image.png.94498800cf82e47870e622703f73f38f.png

 

Lykke til uansett hva du velger:smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk👍

Jeg funderte litt på å bruke Victron sin Filax 2 switch men må finne en måte å bryte laderen på. Jeg får tenke litt og evt ta en tur til farco for noen råd. Det gjør det kanskje enklere å kjøpe en Mastervolt kombi lader/inverter? Jeg har lyst å forsøke å holde strøm panelet tilnærmet originalt. 

Link to post
Share on other sites

En kombinert lader/inverter kan være en god ide. Du har jo både Mastervolt og Victron med slike. Generelt tror jeg Mastervolt er noe dyrere enn Victron - og jeg oppfatter at de reklamerer med lenger holdbarhet enn Victron. Mulig det forklarer prisforskjell.

 

Jeg valgte (litt tilfeldig) å installere stor inverter først. Kjøpte brukt Mastervolt på 5 kW (til ca 6000,-) og erfarte da som nevnt over at jeg syntes det tok for lang tid å lade opp litiumbanken. Løsningen ble en splitter ny Victron Skylla på 100 amp (24 volt) lader fra en kar i UK til (£ 400) ca kr 6500 inkl moms/frakt i Norge - alt via eBay.co.uk. (fikk igjen kr 3500,- for original Mastervolt 50 ampere lader på Finn). Skyllaen lå i original uåpnet emballasje. Kjøpte også et Skylla-i Control GX panel til laderen slik at jeg kan regulere ned ladestrømmen når jeg ligger på landstrøm slik at ikke sikring på land ryker. Har i sommer stort sett hatt den på 2-3 ampere maks i gjestehavner, da kan jeg bruke masksimalt med andre strømforbrukere ombord uten at laderen slår ut sikring på brygga.

Victron Digital Multi Control 200/200A GX

 

Når vi går på generator i uthavn for å lade batterier setter jeg på full åpning og laderen trekker da maks 20 amp på 230 volt fra generatoren og leverer opptil 100 ampere på 24 volt (egentlig 28,4 volt) til batteriene. Generatordrift tillater jo å bruke 32 ampere på 230-anlegget, i motsetning til når du mater fra land hvor du har maks 16 ampere inn.

 

Blir mye teknisk her, men sånn er det å ha båt:)

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke for tekniske, henger med enda👍Høres ut som en god løsning med justering av lader.
Er mer en vurdering om det er skal føres flere oppgraderingen i forholdt til mulig utskifting av båt etter hvert. Har snart skiftet alt annet i båten så listen er lang med oppdateringer(som det blir hver gang). Skal snart i gang med D5L så må vurdere litt opp i mot hvor lenge man skal ha båten. Kanskje det bare blir Lithium batterier først så kan man heller utvide. Båten heller litt mot ene siden etter at jeg satt inn 4 stk Ritar Amg 134a for 2 år siden, de veier jo 42,5 kg stykke. Skjevheten syns først fra ca halv tank. Må nå inn med noe last på babord side, var derfor jeg begynte å vurdere Lithium batterier😅Har Williams jolle som veier sitt baki også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...