Jump to content

Etterlatt polskregistrert seilbåt, hvordan finne eier?


Geo von Krogh

Recommended Posts

Vi har en, opprinnelig fin seilbåt liggende i havnen siden sommer og nå er den i ferd med å bli slått i filler

Båten er tilsynelatende polsk registrert, men vet det har vært nordmenn som har seilet den. 

 

Ligger på kommunal brygge, har kontaktet kommunen og nevn at jeg har organisert trygg vinterhavn samt at jeg regelmessig bytter fortøyninger. De slites av siden dette er en gammel fergebrygge med mye svell. 
 

Om jeg slutter med det, sliter den seg og blir enda en fin båt, knust under brygga. Ikke bra for et båthjerte, miljøet eller ønske om å ha en ryddig indre havn i byen vår. 
 

Er det noen som kjenner igjen båten eller vet hvordan man kan finne eieren ut ifra polsk reg. nr. ?

 

A5EF187F-791F-4326-9B64-8354EDBAE2B3.jpeg

CAFDBD36-4E5B-43C0-8DDF-2D8AD2098392.jpeg

Redigert av Geo von Krogh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 4 minutter siden:

Mulig å bryte seg inn og lete etter navn på papirer e.l?
Kanskje eier ligger der også? :eek:

Nb

kan fortelle at det ligger ingen i båten og alle dokumenter på eier er borte. Kun masse rot og noen kort som forteller at det var nordmenn om bord. 
 

det er alt jeg har fått vite

Link to post
Share on other sites

Det bør ikke være vanskelig å finne eier.  Båten har jo et godt synlig registreringsnummer.  Jeg er litt i tvil mtp personvern og slikt, men båten ligger jo på et offentlig sted med godt synlig registreringsnummer, så jeg tenker at det gir mening å poste det her, da er det vel større sannsynlighet for å få tak i eier.  Jeg kan spørre en polsk venn, eller noen kan spørre noen polske seilere neste gang de møter på noen i en gjestehavn.  (nærmeste polskregistrerte båt er et steinkast unna, men det er en større kommersiell sak med logoer til et lokalt hotell ... og ingen ombord det går an å spørre).

 

Ellers er det jo alltids mulig å ta det "offisiell" vei - en liten epost til nærmeste polske ambassade kan tenkes å løse opp i noe.

 

Ellers sørgelig at kommunen har slik berøringsangst - det er vel kanskje allikevel kommunen som de-facto kommer til å få ansvar når båten synker?

 

(Dette er jo forøvrig en litt kulturell greie også.  Det er jo ikke helt uvanlig at gjestehavner har én eller kanskje to vaskemasiner, og at denne er ferdigkjørt men full av rne klær.  Praksis er jo stort sett å titte seg over skuldra for å se om eieren er på vei for å hente klærne, og hvis ikke flytter man unna de rene klærne til en benk, en kurv eller kanskje inn i en tom tørketrommel ... men slik var det ikke i Polen.  Der var det få gjestehavner som hadde vaskemaskin, og det var svært høy terskel for å flytte klærne ut av vaskemaskinen uten eksplisitt samtykke fra eier av klærne.  Havnebetjeningen ville aller helst at man skulle vente til klærne var hentet, eventuelt prøvde de å ringe eller banke på båten for å få eier til å hente klærne sine.  I mellomtiden var det bare å stå med skittentøyet og se på vaskemaskinen som ikke var i bruk, eventuelt komme tilbake senere).

 

Link to post
Share on other sites

On 11/28/2022 at 12:41 PM, Geo von Krogh said:

samt at jeg regelmessig bytter fortøyninger.

Forøvrig, det står det respekt av!  Etter min mening, i allefall.  Båten ser jo relativt velholdt ut - men den mangler mast?

 

Et eller annet sted finnes det sikkert en polakk som av ulike årsaker ikke var i stand til å ta vare på båten sin.  Kanskje han ble syk.  Kanskje han brått måtte hjem og ordne ting.  Kanskje han ble så sjøsyk på vei opp til Norge at han heller lemnet båten igjen enn å seile tilbake.  Eller kanskje han rett og slett ikke visste hva han skulle gjøre med båten etter mastehavari.  Så har kanskje noen "løse fugler" "lånt" båten i mellomtiden.  Kanskje eier ikke vet hvor båten er fordi den ble stjålet og lemnet igjen på et vilkårlig sted?  Kanskje den ble brukt for å smugle polakker inn i Norge under nedstengningen, og senere lemnet igjen?

 

Mange hypoteser.  Båten blir i allefall raskt verdiløs slik den ligger nå.  Uten å vite hvem som eier den er det vanskelig å ta over for en eventuell ny eier ... og dersom en nordmann skulle ta over, må det vel betales MVA på båten.  Verdien på en slik  båt er antageligvis i utgangspunktet høyere i Polen enn i Norge, og når .den i tillegg er polskregistrert ... så burde den nok seiles tilake dit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...