Jump to content

Burde man ha Balmar laderegulator, eller holder det med Java Sea sin?

Maika

Recommended Posts

Hei, vi har 2x100ah lithium og 1x125ah agm til start, 100a dynamo og 100a victron argofet. Når vi går for motor lader vi bare med 4a på hvert lithium batteri (totalt 8). Jeg har lest hele denne tråden men føler meg ikke klokere, noen som har noen tips til hva det kan være??

Vingesercice skrev 20 minutter siden:

Hei, vi har 2x100ah lithium og 1x125ah agm til start, 100a dynamo og 100a victron argofet. Når vi går for motor lader vi bare med 4a på hvert lithium batteri (totalt 8). Jeg har lest hele denne tråden men føler meg ikke klokere, noen som har noen tips til hva det kan være??

Regner med at batteriene ikke er fulle? 

Mål spenningen på batteripolene.

Høy spenning og liten strøm = fulle batterier (eller defekte batterier).

Lav spenning og høy strøm = god lading, men batteriene er ikke fulladet.

Lav spenning og liten strøm = dårlig lading (laderegulator i generator eller dynamo som noen også kaller den).

• 9 måneder senere...
Okkaby skrev On 28.11.2022 at 23.31:

Går det ikke å kjøre begge dynamoer inn på en dc-dc lader å videre til batteriene??

Hvis du mener å koble dynamoer rett på dc-dc så vil det kunne medføre havari. En slik lader kan finne på å kutte forbindelsen, og har ingen energilager i seg selv.

Komodo skrev On 29.11.2022 at 9.08:

Du tenker å kjøre dynamoene inn på et startbatteri av bly, og dc-dc videre? Det går jo an, men du skal ha stor dc lader for å utnytte noe særlig effekt fra dynamoene da. 

Jeg gjør for øyeblikket dette. Har den største fra Victron, og det er som du sier ikke all verdens effekt som går igjennom. Alltid mindre strøm enn hva som er "påklistret". Sikkert temperaturkompensering som kicker inn. Har kjøpt en god gammeldags skillediode/ladesplitter som skal kobles opp istedet.

Har AGM startbank, og lithium forbruk. 90A/24V dynamo med java sea regulator. Klarer seg fint den, selv om jeg noen ganger kobler sammen bankene fordi det begynner å bli tomt på forbruket.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...