Jump to content

Burde man ha Balmar laderegulator, eller holder det med Java Sea sin?


Maika

Recommended Posts

Jeg har to motorer med hver sin dynamo. Det anbefales å ha ekstern regulering av dynamo når man har lithiumbatterier, både for å hindre at dynamoen blir for varm og for å eventuelt begrense ladespenningen hvis den i utgangspunktet er for høy. Jeg er ikke ute etter noe fancy funksjoner utenom dette, og det gjør ingenting om jeg taper litt ladeeffekt pga. mindre avansert styring.

 

Java Sea sin laderegulator kan brukes for to dynamoer og koster ca.2000,-. Går jeg for Balmar, så må jeg ha to, og ender da på ca.11000,-.

Er det noe funksjonalitet i Balmar sin som jeg burde ha og ikke får med Java Sea sin?

Er Java Sea sin så mye dårligere kvalitet at jeg uansett burde betale nesten 6 ganger så mye?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at Makspower ikke lenger anbefaler en av Java Sea regulatorene med Lithium, se her https://makspower.no/produkter/kategori-alias/makspower-laderegulator-for-lifepo4

 

11000 er i mine øyne uansett ALT for dyrt for noe såpass ukomplisert som 2 dynamoregulatorer. Det er også litt oppskrytt at Lithium trenger veldig avansert regulator, vil heller hevde det motsatte. Regulator bør regulere på dynamotemperatur da dette antakelig er begrensningen, og ikke overstige 14.4V. Den trenger heller ikke være temperaturkonpensert ift ladespenning. Resten tar BMS seg av. Jeg ville hørt med Makspower hva de kan anbefale til dine dybamoer, evt om eksisterende regulatorer ivaretar å beskytte dynamoer mot for høy temperatur. 

Link to post
Share on other sites

Nå sier ikke TS hva slags litium oppsett det er i båten, men uansett bør laderegulatoren ha en "ekte" og justerbar litium-profil. Det er det ikke så mange som har. Selv har jeg endt opp med Wakespeed WS-500 kjøpt hos Farco (ta gjerne en prat med @offpist her på forumet). Svært fornøyd. En regulator kan styre to dynamoer, men det er nok mest riktig i tilfeller der begge er på samme motor, og har like egenskaper.

Den enkleste veien er i mange tilfeller programmerbare DC-DC ladere, men da får man ikke ut all tilgjengelig effekt.

Å basere seg på at BMS skal ta styring på overlading, tror jeg det blir vanskelig å finne noen som anbefaler.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 11 timer siden:

Jeg har sett at Makspower ikke lenger anbefaler en av Java Sea regulatorene med Lithium, se her https://makspower.no/produkter/kategori-alias/makspower-laderegulator-for-lifepo4

 

11000 er i mine øyne uansett ALT for dyrt for noe såpass ukomplisert som 2 dynamoregulatorer. Det er også litt oppskrytt at Lithium trenger veldig avansert regulator, vil heller hevde det motsatte. Regulator bør regulere på dynamotemperatur da dette antakelig er begrensningen, og ikke overstige 14.4V. Den trenger heller ikke være temperaturkonpensert ift ladespenning. Resten tar BMS seg av. Jeg ville hørt med Makspower hva de kan anbefale til dine dybamoer, evt om eksisterende regulatorer ivaretar å beskytte dynamoer mot for høy temperatur. 

 

Min erfaring med Makspower er at de lenge sa at man kunne erstatte bly med lithium uten å gjøre noe som helst.

Deretter har de begynt å selge en ombygd Java Sea, men spørsmålet er om det er deres "spesial-variant" som ikke fungerer som den skal, eller om det også er mye problemer med den originale til Java Sea.

Makspower har garantert opparbeidet seg mye erfaring etterhvert, men jeg oppfatter de mer som ivrige selgere enn fagpersoner. 

De eksisterende dynamoene mine reguleres ikke ned ved høy temperatur. Dette er potensielt særlig en utfording ved tomgangskjøring med den type dynamoer jeg har.

Ladespenningen ligger på maks 14,5, så den er også litt høyere enn den burde være.

 

 

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Går det ikke å kjøre begge dynamoer inn på en dc-dc lader å videre til batteriene??

 

Jo, men jeg må egentilg ha tre for å få samme effekt, og hvis jeg på et senere tidspunkt bytter til mer effektive dynamoer, så trenger jeg enda flere. Så det blir fort både plasskrevende, dyrt og lite fleksibelt.

 

VirtualMe skrev for 2 timer siden:

Nå sier ikke TS hva slags litium oppsett det er i båten, men uansett bør laderegulatoren ha en "ekte" og justerbar litium-profil. Det er det ikke så mange som har. Selv har jeg endt opp med Wakespeed WS-500 kjøpt hos Farco (ta gjerne en prat med @offpist her på forumet). Svært fornøyd. En regulator kan styre to dynamoer, men det er nok mest riktig i tilfeller der begge er på samme motor, og har like egenskaper.

Den enkleste veien er i mange tilfeller programmerbare DC-DC ladere, men da får man ikke ut all tilgjengelig effekt.

Å basere seg på at BMS skal ta styring på overlading, tror jeg det blir vanskelig å finne noen som anbefaler.

 

Jeg har 4x100Ah LiFePo4 + 50Ah Optima RedTop AGM startbatteri. Videre har jeg én Valeo 60Ah dynamo på hver motor.

Hvis det det stemmer at en regulator bare kan/burde styre to dynamoer på samme motor, så må jeg jo uansett ha to. 

Wakespeed WS-500 er jo enda dyrere enn Balmar MC-618, men Balmar anbefaler vel egentlig en Centerfielder også ved to motorer, noe Wakespeed vel ikke trenger.

Uansett, her er vi igjen inne på noe som har mye mer avansert funksjonalitet enn det som er mitt behov, og dermed også høyere pris enn det jeg vil reo er nødvendig. Jeg skjønner at folk som nerder på slikt elsker det, og hadde jeg hatt tid så hadde jeg kanskje gjort det selv, men jeg vil jo bare ha noe enkelt som forhindrer risiko for dynamohavari og sikrer at ladespenningen ikke er for høy. Det er her Java Sea virker som et enkelt og rimelig alternativ til ikke å gjøre noe.

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 3 timer siden:

Å basere seg på at BMS skal ta styring på overlading, tror jeg det blir vanskelig å finne noen som anbefaler.


Enig i at det var for grovt formulert. Det bør kun være behov for ar BMS gjør noe som helst dersom en annen komponent feiler, og bare da. Poenget mitt var helst at Lithium er så strømsultne og ikke krever absorpsjonslading osv så det viktigste med regulatoren er at den beskytter dynamoen mot varmgang samt at den aldri må gi spenning høyere enn max på Lithiumbatterier, og at den egentlig ikke trenger være noe mer kompleks enn for lading av bly/syre-batterier. Ideelt sett bør den antakelig flate ut på ca 13.8V eller deromkring når strømmen avtar for å unngå å toppe Lithiumbatteriene unødvendig. DC-DC lader kan løse problemet men er vel egentlig bare en omgåelse av problemet pga dårlig tilgang på og plunder med installasjon av egnede regulatorer..

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke uvanlig at en bransje ikke er enige om alt, og siden lithium i fritidsbåt fortsatt er et temmelig nytt område, så er dette et område der man kanskje rett og slett ikke har kunnskap og erfaring nok. 

Så langt er min "generelle" erfaring at

1. De som selger dynamoer og regulering av disse, anbefaler dette. Disse har nok best kompetanse på dynamo og regulering, men har nok ikke lithium som sitt spesial-område

2. De som ikke selger regulering og vil selge så mange batterier som mulig, anbefaler det ikke. Disse har ingen kunder som har opplevd problemer, men det kan jo feks. hende at kunder med problemer ikke har forstått sammenhengen.

3. De som har vært med på å skrive lithium-veiledningen der det anbefales, men som ikke selger mye regulering og ønsker å selge mye batterier, er avmålte. Kanskje de føler at de må forholde seg til den, uten at de egentlig mener at det er noe problem?

Sannsynligvis går det nok fint å droppe regulering, i hvert fall så lenge batteribanken ikke er veldig stor (enten den nå er lithium eller feks. AGM). Man kan jo alltids bruke X antall båtlapper for å ta ned risiko på diverse ting, for dette blir det i mitt tilfelle mange lapper for liten reduksjon, samt ekstra jobb og dingser og kabler som tar plass

Ville jeg ha bedre lading, så hadde jo dynamo-bytte vært lurt. Hadde jeg ikke hatt/brukt seil som hovedfremdrift, og bare én motor, så hadde det vært større grunn til å gjøre noen tiltak for sikkerhets skyld.

Jeg tenker jeg nå gjør som opprinnelig planlagt, dvs. følger jeg med på spenning og temperatur og avventer eventuelle utbedringer. Nå som jeg allerede har demontert dynamoene, så skal de i hvert fall få seg en skikkelig vask og støvsuging:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Maika Helt enig i tilnærmingen. Volum på båtdynamo vs andre dynamoer er gjerne for lite til at fabrikantene gidder å plundre med tilgang for tilkopling av ekstern regulator osv. En normal dynamo tilpasset bly/syre vil gi spenning som er temmelig spisbar for Lithium, på batterisida blir typisk utfordringen for høy/unødvendig høy spenning ved mye motorgange om regulatoren ikke bakker av når strømmen avtar. På dynamosida er det tomgang som er den største kneika er også min erfaring. God lufting til dynamoer og evt låne en IR ‘pistol’ for å sjekke temperatur ved oppstart med sultne batterier kan gi et grunnlag for å vurdere videre tiltak. Jeg har sett at Lithium er sultne nesten uansett, dvs trenger ikke være veldig nedtappede for denne testen, og temperaturen kommer kjapt.. Dersom dynamoer har sensetilkopling kan denne legges til B+ i stedet for på batterier for å få regulator til å bli litt mindre aggressiv ved at sense ‘ser’ høyeste spenning i systemet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nybåtsalg som kommer til å sette standarden framover.

Etterhvert som det blir vanlig å levere nye båter med lithium, så blir det vel et marked for å lage dynamoer med innebygget regulering som snakker direkte med BMS eller med en boks man monterer på batteriene. Ser vi Victron gå inn i dynamo-markedet snart?

Link to post
Share on other sites

Ønsker man en rimeligere løsning for "originale dynamoer" med sense inngang, kan det kanskje dette https://nordkyndesign.com/product/nordkyn-electronics-vrc-200-charge-reference-controller/ være et alternativ.

 

Uansett kan følgende artikler anbefales om man ønsker å lese seg opp på emnet; https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ og https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 2 timer siden:

Ønsker man en rimeligere løsning for "originale dynamoer" med sense inngang, kan det kanskje dette https://nordkyndesign.com/product/nordkyn-electronics-vrc-200-charge-reference-controller/ være et alternativ.

 

Uansett kan følgende artikler anbefales om man ønsker å lese seg opp på emnet; https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ og https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ 

Den Nordkyn-saken var ikke dum! Har fundert på om det kan gjøres slik selv men aldri snublet over et produkt som gjør den jobben. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 12 timer siden:

Det er vel nybåtsalg som kommer til å sette standarden framover.

Etterhvert som det blir vanlig å levere nye båter med lithium,

Tipper også det ja, og det kommer nok til å skje om ikke alt for lenge. Se på alt rundt oss som er batteridrevet. PCer, elektroverktøy, lommelykter, biler and you name it, alt er powered by lithium. Det er nok et tidsspørsmål før store tunge forbruksbatterier av bly som ikke tåler å tappes helt ned, og ikke tåler å stå delvis nedtappet, blir erstattet av lithiumbatterier med vesentlig høyere energitetthet og lavere vekt. Men jeg er usikker på om "drop-in" batterier med integrert BMS er det naturlige valget for produsentene. 

Link to post
Share on other sites

banken vår er 800 amp,  LiPo4. og har orginale 60 amp  på våre 30hk Yanmar motorer.

 har ikke Java,  men en Tyco. som stenger av når LiPo banken er full.  da kjører det rett på 2 stk start/bly batterier.

 mine 60 amp sjekka eg godt når banken ble satt in om de ville gå seg varme,  det gjør de ikke er faller gangske fort ned og gir lite selv om banken er bra nedtappa.  de legger seg helt ned på 25 amp,  så. de gir lite.  men ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

Careka skrev 11 minutter siden:

mine 60 amp sjekka eg godt når banken ble satt in om de ville gå seg varme,  det gjør de ikke er faller gangske fort ned og gir lite selv om banken er bra nedtappa.  de legger seg helt ned på 25 amp,

Jøss, det var interessant lesning!

 

Tyco, er det en ekstern laderegulator?

Vet du set-punktet på regulatorene dine? Hvor høy kan spenningen bli på toppladete batterier?

Hva slags batterier har du (merke)?

 

At to dynamoer på 60A gir under halvparten av oppgitt ladestrøm på lithium var overraskende på meg. Jeg har ingen erfaring på dette selv så langt, men av alt man har hørt av skrekkhistorier så skulle jo dynamoene gått bersherk, og omkommet av varme etter kort tid. Interessant å høre at de legger seg helt ned på 25A. Det fungerer jo, men blir kanskje i slappeste laget i forhold til ladeeffektivitet.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Jøss, det var interessant lesning!

 

Tyco, er det en ekstern laderegulator?

Vet du set-punktet på regulatorene dine? Hvor høy kan spenningen bli på toppladete batterier?

Hva slags batterier har du (merke)?

 

At to dynamoer på 60A gir under halvparten av oppgitt ladestrøm på lithium var overraskende på meg. Jeg har ingen erfaring på dette selv så langt, men av alt man har hørt av skrekkhistorier så skulle jo dynamoene gått bersherk, og omkommet av varme etter kort tid. Interessant å høre at de legger seg helt ned på 25A. Det fungerer jo, men blir kanskje i slappeste laget i forhold til ladeeffektivitet.

Samme erfaring her. 300Ah lifepo4 bank, 60A Hitachi dynamo på en Yanmar 40 HK. Dynamoen legger seg fort ned på 25-30A, selv ved utladede batterier. Ingen antydning til overbelastning av dynamo. Ikke noe ekstern laderegulator. Dynamoen er koblet mot en mastervolt batterymate som splitter ladestrømmen til lithiumbank og startbatteri uten å koble bankene sammen. Maxpower batterier til forbruk og Sønnak AGM til start. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Pussig. I følge enkelte eksperter skulle jo disse dynamoene gått mot sin sikre død.

Det er vel gjerne så enkelt som at en del dynamoer som har levd et ‘lett’ liv tidligere, og ikke er optimalt installert ift kjøling osv får det såpass tøft når de må lade Lithium at de kneler? Aner ikke om det er ‘standard’ at regulator har temperaturvakt men kan vel virke som om mange har det i alle fall?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk råd fra Skambatt når jeg kjøpte lithiumbabanken bare å bytte skilledioden med en Victron argofet. Ingen endring av dynamo. Har 3x100Ah lithium forbruk, 1x80Ah bly start og 2x110Ah bly til thruster.

 

Volvo Penta D2-55 med 115Ah dynamo. Når jeg har tappet forbruksbanken ned en del ser jeg ofte 80-90A på batterimonitoren når jeg starter og gir litt turtall, dynamo holder høy lading til batteriene nærmer seg mette. 

 

Har ikke kjent varmgang på dynamo og veldig lite reimslitasje, men har egen vifte som blåser luft til dynamo så den har nok ganske god kjøling.

 

Forstår ikke helt de som kun lader start fra dybamo og installerer DC-DC lader. Da begrenser en jo sterkt ladingen som tar veldig mye lengre tid. I mine øyne en av de store fordelene med Lithium er jo at de eter strøm fra dynamo så du får ladet den kjapt opp igjen. Men selvsagt må en passe på temperatur på dynamo!

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 17 timer siden:

Dynamoen legger seg fort ned på 25-30A, selv ved utladede batterier.

Jeg har 60 Amp dynamo, byttet til 3x100 Ah, gikk opp i kabeltykkelse fra dynamo og byttet til argofet. Lader jevnt 45 amp ved halvfulle batterier. Jeg tenkte kabel fra dynamo var tilpasset blybatterier og lav Amp. Veldig fornøyd etter et års erfaring med dette oppsettet.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 1 time siden:

 

 

Volvo Penta D2-55 med 115Ah dynamo. Når jeg har tappet forbruksbanken ned en del ser jeg ofte 80-90A på batterimonitoren når jeg starter og gir litt turtall, dynamo holder høy lading til batteriene nærmer seg mette. 

 

 

Det mest vanlige er at batterimonitoren kun er koblet til forbruksbatteriene. I så fall... Hvordan vet du hvor mye strøm som går til start- og thrusterbatteri? 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 20 minutter siden:

 

Det mest vanlige er at batterimonitoren kun er koblet til forbruksbatteriene. I så fall... Hvordan vet du hvor mye strøm som går til start- og thrusterbatteri? 

Stemmer, svaret på det er kort og godt at jeg ikke vet. Men antar det et lite, motoren starter bare jeg tar på knappen og jeg bruker ikke thrusteren så mye slik at behovet for lading i de to bankene er stort sett lite.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...