Jump to content

VOR 70 - sjødyktighet


olews

Recommended Posts

Etter å ha sett programmene på NRK både på TV og nettet slår det meg at

båtene ikke virker så sjødyktigere som man skulle tro de var, 70' er stort.

Lite løft i forskipet med den følge at det ofte er grønt vann på dekk, og kubikkmeter

vann over de som opererer i cockpit. Med 20+ knop har de full kontroll og siden

de planer nesten hele tiden gjør ikke for stor fart noe heller. Her er det ikke

rom for noe feilmanøvrering. Skal bli virkelig spennende å følge dem i sydishavet.

Når de klarer over 540 mil på 24 timer med snittfart over 20 knop med bare 15 m/s

vind kan man bare tenke seg hva de klarer ved 50 grader syd.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute og seilte en av de svenske VO60 båtene etter siste VOR. Selv om den er 60 fot lang, så har den en åpen cockpit og lave fribord. Min respekt/vantro for mannskapene som mestret hele regattaen økte noen hundre ganger etter at vi var ute. Men båten virket bombesikker for normal seilas.

 

Av de båtene som har brutt etappe 1 har en kollidert med ett eller annet, en har fått delaminering rundt kjølen og den siste båten var knapt seilt før start. Ericsson fikk problemer med den svingbare kjølen - her var det hydraulikkfeil

 

Båtene seiles 110% hele tiden i vær som normale mennesker ikke går ut av huset i. Skipperne har sagt at båtene er så raske, så den som vinner her er den som er best til å bremse farten på rett tidspunkt.

 

Husk også at årets VOR har andre regler enn tidligere seilaser. I VOR er det nå et poengsystem - omtrent som i formel 1 og VRC (rally). Den som vinner er den som har flest poeng ved målgang på siste etappe. Det plukkes poeng underveis og ved målgang av hver etappe

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...