Jump to content

Låst hjul på Tysse boggihenger med Knott bremser


Per-Arne

Recommended Posts

Tysse boggi henger fra 2018, har stått ute i sommer nært sjøen, i en sideveis helning, med håndbrekk på dessverre. Begge hjulene som stod nederst (slik at det kunne ligge vann i bremseskålen) var fastlåst når jeg hentet hengeren nå. Med standard fikling (slå, kjøre rygge, løst opp skruen for justering,  ..) fikk jeg løs det ene hjulet, men ikke det andre. Så jeg kjørte hengeren hjem på 3 hjul :-)

Står nå i garasje.  Trommel får jeg ikke av, den sitter fast sideveis. Trommelen står helt fast når håndbrekken står på, men med håndbrekk av, kan jeg bevege trommelen i fartsretning ca 1 cm frem og tilbake målt på yttersiden av trommelen. Trodde den stod helt fast vanligvis når dette (låst hjul etter lagring) skjer?

 

Noen tips til å løse dette?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan være at belegget på bremseskoen har løsnet fra bremsskoen men sitter fast på selve trommelen på innsiden. Det vil hindre bevegelse. Da må du skru ut mutteren i midten av navet og dra ut hele trommelen (som det ser ut som du har forsøkt), og sannsynligvis bruke varme og mekanisk prøve å fjerne belegget. Da etter å ha prøvd å bruke hammer som index skriver.

Jeg måtte bruke ganske mye makt på en trommel for å få den av nå på våren. Hadde fått med en tilhenger til en båt vi kjøpte. Der var det lageret som hadde rustet fast i trommel og på akslingen. Måtte bruke mye makt.

 

Brukte mye brekkstangprinsippet, samt slo med stor hammer (hørselsvern!). Prøvde med varme, men fungerte ikke. Endte opp med at jeg delte lageret, og måtte bruke vinkelsliper til å dele innerste lagerring som satt på akslingen. Fikk ikke av med varme og tersing.

Det kan jo også være lageret som har satt seg. 1 cm med bevegelse er ganske lite i fartsretning (hvis du måler ytterst på dekket).

 

Når du monterer dette sammen så bruk godt med fett rundt lageret for å stoppe saltvann fra å trenge inn i selve lageret. 

 

Hvis du trenger nye deler så fikk jeg veldig god hjelp her https://nettotrailer.no/ 

Disclaimer: Gjennom jobben så har jeg relasjon til dette firmaet, men samtidig så har disse veldig gode priser på gode deler til tilhengere og har gitt en veldig god service i det å finne rette deler. Fikset som nevnt overnevnte tilhenger og fant ikke ut hvilke deler jeg trengte. Sendte epost til dem, fikk vite hva jeg måtte måle, og sendte ny epost til dem. Fikk da vite hva jeg trengte, samt et tilbud som var langt bedre enn noe jeg fant andre steder.

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr
Korreksjon (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har vært borti annledningen ved flere ganger med kundebåter som sitter fra seg båtene med brekket på. 

 

Dette pleier å hjelpe som en midlertidig for å få løst:

Ut med øverste hjulbolt og pøse på med rustoppløser alla WD-40 eller Hurtig oppløser fra biltema eller lignende. 

Samme fra baksiden rundt kant på trommel. Jukke litt frem og tilbake, slå, litt mer godstoff og  jukke frem og tilbake, pleier å slippe da. 

 

Viktig å merke at dette er midlertidig, anbefaler at du åpner opp å ser tilstand etter å ha fått løst. 

Redigert av mjo101 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsne wire fra fordeleren ved akslene, slik at du har maksimal vandring på wire, prøv så å skyve/dunke den inn.

 

Du kan sette på hjulet og snurre på en 8-10m jekkestropp på hjulet og feste andre enden i draget eller i ramma bak. på den måten kan du jekke og tvinge hjulet til å rotere.  

Link to post
Share on other sites

Her henger som nevnt over bremsesko godt fast i trommel. Bremsesko sitter ikke fast inni, kun fjærer som holder dette sammen.  Så den vil tillate litt bevegelse når håndbrekk er av, selv om bremsebelegg sitter i trommelen.

 

Hvis du vrir med litt makt og samtidig dunker lett med en/to slegger samtidig på trommelen, bruker det å slippe.

 

om du kun går for å rotere med mest mulig makt risikerer du å ødelegge noe, er tross alt denne retningen den sitter best fast. Men hvis du kun vrir litt slik at det står i spenn, så dunker med slegge så bruker det å gå veldig greit. 5-56/WD-40 er også sikkert fint, men har ikke trengt dette selv.

 

Hvis det likevel sitter hadde jeg klippet av clipsen som holder skoa på baksiden og brukt avdrager. Bare pass på at wire har litt slakk

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Per-Arne skrev for 13 timer siden:

Trolig kombinasjon av sette hjulboltene i trommelen, sette press på med en metal stang og banke med hammer midt over bremseskoen som satt fast. Og banke litt hardere enn jeg var komfortabel med.

 

Det er det som skal til. Hver gang. Dessverre...

 

Godt det ordnet seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...