Jump to content

Tæring alu propeller Volvo Dp-s


tkb

Recommended Posts

Hei. Hadde båten oppe sist vinter for utbedringer, deriblant propellene som var inne hos Andvik til sjekk.

Helt strøkene før sjøsetting i Mars
Ved opptak nå var det godt med tæring.

Båten ligger på samme brygge som tidligere eier, 5 plasser bortenfor.

 

Anodene er normalt tært. 
Eneste forskjell fra i fjor er at katodisk beskyttelse, aktive corrosion protection system ble koblet om. 
Tidligere var den koblet over hovedstrømbryter og deaktivert når bryter var av.

 

Koblet den forbi slik at den fikk spenning hele tiden som beskrevet i manual.

 

Kan denne være synderen?

Vanskelig å bli klok på årsaken her. 
 

Har vært voldsomt plaget med hvite menger på propellene, måtte skrape de rene flere ganger i sesongen. 
Nystoffet fra Andvik.

Drevet lite grodd.

 

Noen som har ideer?

B4307198-96D3-471E-B432-170EA640C97B.jpeg

2B40BE5C-0F2F-48D4-B148-0BB10FDA89F3.jpeg

FED1E9EE-ED94-40E3-9D9C-D355B0AEB18A.jpeg

4965538C-1EC0-470E-AD53-38AA2898CD9C.png

D56EC04D-74D5-40BA-954B-3D4DAC5C041E.png

BE089B6F-D11B-407C-B8B5-52E786C2311F.png

5149B92A-2348-4A41-9404-229C2761C507.png

965D0E1E-B3CC-4A4A-A627-9A7CEA785DAD.png

5D76216D-0393-4BFA-8F27-1D5A0595E767.png

Link to post
Share on other sites

Ahhh, rur :-)

Katodisk beskyttelse med påtrykt spenning, som er fellesbetegnelse for slike anlegg, skal gi null korrosjon på den beskyttede delen. Ifølge Volvo som jeg har snakket med, er anodene der for å beskytte hvis elektronikken feiler. Så det er teorien. Hos deg virker det som at verken elektronikken eller anodene har fungert. Det er såpass skader at man kan begynne å mistenke ombytting av polaritet på den 'elektriskeanoden'. Eller at du har en annen elektrisk feil som passiverer anodesystemet. 

Link to post
Share on other sites

Rur ja😊 Alt er koblet rett. Det som undrer meg er at alle årene med katodisk beskyttelse frakoblet/ feilkoblet, så har det ikke korrodert.. Så du kan ha rett i det du skriver Hulda. Feil på systemet.

Diodene indikerer at alt med systemet er slik det skal være.

Blir å kjøpe stålpropeller nå. Så litt usikker på om jeg skal koble tilbake slik det var og la anodene ta det.

 

Bunnstoffet går helt inntil transom. Her skal det være et skille på 4 cm for å unngå kontakt med kobberholdig bunnstoff. Det skal ordnes nå.

 

Jeg har ikke landstrøm.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men noe er galt-eller?

 

Jeg er usikker på hvor mye av det som synes på propellen som er galvanisk tæring. Men om det er slik at deler av ett propellblad har tæret bort er jo det ille. Eller er det en fysisk skade. Der kanten i ettertid har blitt litt galvanisk spist opp?

 

Det som høres spennende ut er dette at det å ha på ha beskyttelsen i anlegget på gir tæring. Og samtidig er LED på systemet slik at den gir status OK. Det virker ikke helt på stell.

 

Men en ting som disse sensorene ikke er så god på å fange opp er hvor godt jordet drevet og alt annet som er i sjøen faktisk er. De måler jo at strømmnen som går er innenfor et intervall. Noe som skal indikere at det er nok metall å beskytte i men det kan vise at alt er ok selv om det er feil på hvor mye av metallet som er med i kretsen.

 

Så jeg ville trippelsjekket "jordingskablene" på drevet og at disse er koblet mellom alle delen av drevet, skjold, gimbal og selve drevet. Og til batteriets minus. For propellene ser ut som om de ikke er med i kretsen til APC...

Link to post
Share on other sites

Systemet ser bare at det er et strømforbruk. Det er rett og slett en elektronpumpe som skal makse på 300 mA. Systemet har ingen formening om hvor elektronene tar veien. Er drevplaten i kontakt med kobberholdig bunnstoff, kan det godt hende at alle elektronene pigger av dit. Og det blir null elektroner til propellen. Det er vel slike funderinger vanlig dødlige ikke tenker på, kun forbeholdt nerder. Merk at stålpropell vil øke katodearealet. Eleltrosystemet er helt suverent når det funker.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill så langt. Skal gå over alle tilkoblingspukter og sjekke/ ohme disse.
Dersom jeg ikke finner noe må enten Apc erstattes eller kuttes ut. 
Det har jo fungert fint i alle år( 2008) frakoblet.

Hulda, stålpropeller øker katodearealet sier du. Litt usikker her, er det negativt i forhold til aluminium?

 

Forøvrig er årets innkjøpte anoder i aluminium, original Volvo, men det har vel mindre å si.

Link to post
Share on other sites

Altså, det er kun én du bør forholde deg til så langt. Jeg er for beskjeden til å uttrykke hvem.

 

Økt katodeareal er negativt. Uttrykt på en annen måte, propellen er den billigste biten å ofre. Derfor ville jeg ikke utfordret systemet med å legge til komponent som ligger mye høyere i spenningsrekka. Jeg har sett drev som er så tæret at den vertikale akslingen var synlig. Eieren reagerte på at det fløt olje rundt båten. To måneder etter sjøsetting. Men før dette hadde han sett at det boblet fra propellene. 

 

Jeg har ofte sett at feilen antas å ligge alle andre steder enn i egen båt. De gangene jeg har sett det komme et hakk lenger enn synsing, er @Roger jo og saker rundt en sjøkabel på Sørlandet. Men det er en mulighet som ikke skal utelukkes. Det er mulig å vinne en mill i lotto. Selv om man ikke er sikker på om man har kjøpt lodd.

 

Min mening er at før man begynner å eksperimentere, finn feilen. Og det første er å følge instruksen til punkt og prikke. Tror jeg har skrevet om det på 'Soga om Hulda' eller noe sånt. Orker ikke å finne det nå, den tråden har blitt altfor lang. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rengjort feltet rundt drevet, skal primes med epoxy. Neste blir å bytte ut katodisk del på transom som muligens har gjort sitt. 
Vet ikke om det er mulig å måle noe fornuftid her.

 

Må pakke om en trimsylinder også. 
Bør drevet stå oppe eller nede når hydraulikken kobles av?

0196AD4F-3048-4F8F-B97A-1D00D0C7A485.jpeg

55E4856C-3410-477C-B8B4-C4207B95D8E9.jpeg

5AFCF917-B7D9-4AE2-BD3A-25C793365859.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da blir det slik.. 

Har kontrolert at alle jordinger er ok.

 

Pusset og rengjort alle kontakflater til anoder, og byttet disse. Kobler ut katodisk beskyttelse foreløpig, og følger med.

Slik har det fungert tidligere, da det var koblet utenom hovedstrømsbryter.

 

Dette er slik jeg ser det tryggeste pr nu.

 

 

2DCCDC14-E8BB-4FEF-B59C-EFA8F8681236.jpeg

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...