Jump to content

Ta ut strøm fra Mariner 10/15 viking


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Tror du må spesifiser litt mer. Er dette en ny eller gammel motor, El start eller uten!?   Sønnen hadde en 2016mod Mercury Viking med elstart. men tror ikke det var noen mulighet til å lade et eksternt batteri! alt kommer fra samlestokken

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Tror du må spesifiser litt mer. Er dette en ny eller gammel motor, El start eller uten!?   Sønnen hadde en 2016mod Mercury Viking med elstart. men tror ikke det var noen mulighet til å lade et eksternt batteri! alt kommer fra samlestokken

Jeg skrev at det var 2001 mod motor, uten elstart

Link to post
Share on other sites

På en del mindre motorer går det an å ettermontere utstyr for å kunne ta ut strøm til lading. Jeg har selv gjort det på en Tohatsu 20 hk. Utstyret består i en kabel og en form for spenningsregulator som kutter ladingen når batteriet er fullt. Som alt annet båtutstyr koster disse dingsene sine kroner … 

 

Om det er mulig på motoren din, vet jeg ikke. Men jeg vil tro en god indikator er om den finnes i en versjon med el.start. Om motoren finnes i en versjon med el.start, vil jeg tippe det kan ettermonteres lading på alle versjonene. Om man får tak i delene, da…

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev On 3.12.2022 at 15.43:

Om ikke selve skrujobben er et mål i seg selv, går det å tenke på å bytte til en motor med el-start.

Det er ikke sikkert det blir dyrere.:seeya:

Å skru er ikke et problem, problemet ligger mer i elektronikken. Er ikke veldig godt kjent elektronikken på små båtmotorer

Link to post
Share on other sites

E27 skrev On 3.12.2022 at 14.35:

Foreslår å se under dekslet, på babord side. Hvis det finnes to ledige ledere ut fra spolene inni svinghjulet, kan det være aktuelt å studere videre på. 

Jeg vet det kommer et ledninger ut men ikke hvor mange og hva de går til, kan sende bilde iløpet av uka så kan noen kanskje prøve og hjelpe litt

Link to post
Share on other sites

Det er som regel alltid en strømkabel til lanterner på slike små motorer, men hvis den ikke har startmotor og behov for å lade batteri er det som regel vekselstrøm. Det funker til lanterner, men skal du bruke det til usb lader o.l må du ha en likeretter så du får ut likestrøm. Likeretter finnes i mange varianter, trenger ikke være noen orginaldel.

Link to post
Share on other sites

0916 skrev for 6 timer siden:

Det er som regel alltid en strømkabel til lanterner på slike små motorer, men hvis den ikke har startmotor og behov for å lade batteri er det som regel vekselstrøm. Det funker til lanterner, men skal du bruke det til usb lader o.l må du ha en likeretter så du får ut likestrøm. Likeretter finnes i mange varianter, trenger ikke være noen orginaldel.

Det er ingen starter på den nei, men ser at det er fester der til en. Hadde det vært mulig og kobla usb-laderen rett i batteriet istedet for og unngå og måtte kjøpe likeretter, eller er dette noe jeg må kjøpe uansett?

Link to post
Share on other sites

USB lader kan forsynes fra batteriet det er jo DC allerede, husk sikring. Hvis du skal ha batterilading fra motoren trengs likeretting hvis motoren har bare AC spole. Slike komponenter finnes for eksempel på Elfa Distrilec godt under NOK 100. Bruker dette selv og fungerer rimelig bra med størrelse ca 50 Ah batteri. Men på grunn av at dette er bare er likeretting, overlades batteriet ved lengre kjøring på høyt turtall. Da utvikles også i teorien noe knallgass så lufting er sikkert bra. 

I en 11 fot båt er det nok ønskelig med noe lettere enn 20 kg batteri. Et lite batteri blir mer påvirket av overlading. 

Ville være interessant om noen har funnet en rasjonell regulator løsning som fungerer i praksis på slike motorer. 

Link to post
Share on other sites

Man får kjøpt regulatorer/likerettere til den motoren. Mener å huske den vi har på hytta gir 40v likestrøm på fullt turtall og tilsvarende lite på lavt. 

Ravns garage kan helt sikkert hjelpe deg med det du trenger, de leverer det aller meste til mariner/mercury, men du kan helt sikkert få det samme på ebay. 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din motor, men kjøpte selv en 2021 model Mercury 10 EFi (Den med det siste motordekslet). Den letteste versjonen er på 46 kg, og har ikke mulighet for ekstra strømuttak. Faktisk er det slik at statoren har 2 uavhengige statorviklinger, og på min stator mangler det tråd på den delen som går til ladekrets for startbatteri. 

Selv trengte jeg strøm til instrumenter og en liten kartplotter. De trenger tilsammen under 1 Ampere og da gigg jeg inn på den eneviklingen som var det og laget en strømbegrensning slik at ikke ekstrnt ustyr skulle kunne trekke mer. Dette tåler motoren fint, og merker ingen ting under start. Om du ser på figuren 10 på tegningen, så er dette statoren. Gul og grå ledning er ladedelen, som ikke finnes hos meg. Så de har jeg bare lagt inn sikringer på 1A på blå og sort ledning.

image.png.f5d6b69bcd6abd043869a690d2eaeb25.png

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 7 timer siden:

Kjenner ikke din motor, men kjøpte selv en 2021 model Mercury 10 EFi (Den med det siste motordekslet). Den letteste versjonen er på 46 kg, og har ikke mulighet for ekstra strømuttak. Faktisk er det slik at statoren har 2 uavhengige statorviklinger, og på min stator mangler det tråd på den delen som går til ladekrets for startbatteri. 

Selv trengte jeg strøm til instrumenter og en liten kartplotter. De trenger tilsammen under 1 Ampere og da gigg jeg inn på den eneviklingen som var det og laget en strømbegrensning slik at ikke ekstrnt ustyr skulle kunne trekke mer. Dette tåler motoren fint, og merker ingen ting under start. Om du ser på figuren 10 på tegningen, så er dette statoren. Gul og grå ledning er ladedelen, som ikke finnes hos meg. Så de har jeg bare lagt inn sikringer på 1A på blå og sort ledning.

image.png.f5d6b69bcd6abd043869a690d2eaeb25.png

 

Vil tro at dette er forskjellig fra min ettersom min er en 20 år gammel 2 takter

Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i men det var bare et eksempel på at man kan hente ut litt strøm. Og prinsippet med 2 spoler, en for tenning og en for lading er helt likt Tenningspole med grønn pil og ladespole med rød (Finnes bare på el.utgaver), men kan kjøpes på Finn og Ebay og ettermonteres. Men litt jobb, da du må av med svinghjulet 

Manualen finner du på dette forumet Kopierte del "2a"

image.png.4966b1c9ac13fc8af2b73974728dbcc0.png

Link to post
Share on other sites

Har en sånn Mariner Viking. Uten startmotor.
Se vedlagt bilde, finner to gule ledere fra stator, og de er merket 86704-A11. Kan ikke se noen annen logisk funksjon enn at dette er må være AC uttak. Men strømuttak har ikke vært i bruk på denne så ingen erfaring med den. 
Søk på www for 86704-A11 der kommer opp noen bilder på ebay så ser du hvordan den ser ut.  image.jpeg.ddded379a3abbe8986b88ff99301ab84.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er vekselstrøm, AC så må gjennom en likeretter før det blir + og - . Foreslår søke bilder på Google for rectifier bridge så kommer det opp mange tegninger som forklarer prinsippet. Det er nok enklest at du monterer komponenter fra en forhandler som vet hva som er riktig for din motor. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...