Jump to content

Hvordan rense forgasser og få start? Tohatsu 6hk 4t 2008


Grand Banks jr

Recommended Posts

Ikke brukt i 2022. Ble delvis brukt i starten av 2021 og neglisjert etter at guttungen kjøpte 9,9.

 

Har nå drenert forgasser (der kom ingenting ut), og pumpet igjennom ny 98 oktan (var det jeg hadde, fersk snøfreserbensin :giggle:).

 

Pumpet så igjennom ny bensin mens jeg drenerte bare for å få ut evt morsomheter.

 

Får nå ikke start. Har vært et par nesten host, og en gang der den startet og ristet og døde da jeg tok inn choken. Har ingen følelse med om den får nok bensin eller ikke. Det har jeg med mine gamle totaktere, men firetakteren har liksom ikke samme lyd/ oppførsel.

 

Bør jeg åpne forgasseren helt og sjekke for den såkalte guggen?

 

Dette skal vel egentlig være en ganske lettstartet motor?

 

20221203_124753.jpg.8e23b8e3bd12a2fec658e9b935496303.jpg

 

20221203_124715.jpg.f26312c6f786f62825c6c142d45253f6.jpg

 

20221203_124723.jpg.82091bd79dd34504cb7b8a9e408a452b.jpg

 

20221203_124741.jpg.dbe40c1dca02cf212876eca51f312a55.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvilke skruer skal jeg IKKE røre? 

 

Har fått med meg at det er noen skruer som justerer flow etc. 

 

Hvordan deler jeg den best, og hva renser jeg den helst med?

 

Noe den kan ligge i som løser opp grums?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

og hva renser jeg den helst med?

Ultralyd vasker. Jeg gjorde så godt jeg kunne på min 6 hk 4t, men ble ikke start før verkstedet hadde demontert og lagt den i ultralydvasker. Nå fyller jeg bare acetat (?) bensin. Har ikke hatt problem siden. Hadde jeg kjørt mye jolle, hadde jeg brukt vanlig bensin gjennom sesongen, men siste tur hadde vært med acetat. 

Link to post
Share on other sites

Hmm... Kanskje jeg skal børste støvet av planene om å lage meg en ultralydvasker?

 

Skrudde du den bare ut og gav den til verkstedet?

 

Tror du tenkte på alkylatbensin? Samme bensin som jeg bruker på hagemaskinene, bare at jeg har med oljeblanding.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har i dag pilt forgasser fra hverandre, og renset venturi og sjekket flottør med mer. Alt ser bra ut. Men like forbasket vil ikke motor gå bra. Så vidt jeg får start på den.

 

Høres ut som den ikke får bensin egentlig. Fikk start på den 1 gang, og da gikk den på svært lavt turtall. Kan det være noe sted før forgasseren at bensinen "stopper opp"? Pumper blæra hard, men da er det fremdeles godt med luft i bensinfilteret.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sikker på at ikke er igjen noe i dyse eller i forgasser? Jeg opplevde samme på en mc selv etter kjøpt nye dyser , kjøpte da Sitron syre pulver på apoteket som blandet til og la forgassere i . Da gikk den bra igjen fikk opp turtall så tydelig lå noe gugge igjen. Før dette hadde jeg brukt diverse forgasser rens osv men sitron syre gjorde susen. Ultralyd vasker er nok beste men alternativ hvis ikke tilgang på det er sitronsyre . 

Link to post
Share on other sites

Sikker kan jeg vel ikke være,  men ser ikke noe i alle fall. Må sikkert demontere forgasser mer for å få skikkelig tilgang på alle deler.

 

Sitronsyre er jo en grei sak. Har liggende litt fra da jeg renset intercooler til turbåten sist. Funket som en kule med den i alle fall. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når jeg hadde problemet på sykkelen så var forgassere renset i diverse dyre rense stoff og demontert helt. Og Skiftet alt av pakninger og dyser osv som var i overhalings kit trodde problem løst men måtte ty til sitronsyre bad før fikk de rene selv om såg rene ut og fine ut. Så kanskje verdt et forsøk skru av igjen og demontere så får rens inn der trengs .

Link to post
Share on other sites

jeg har satt meg litt inn i dette de siste ukene og kjøpte nylig en ultralysvasker fra kjell&co (det var der det var billigst for en som var stor nok). Å rense forgasser uten ultralyd blir visst ikke like bra og jeg har lest innlegg fra folk som klarer å få forgasseren i orden først på 3. eller 4. forsøk uten ultralysvasker, mens med vasker holder det gjerne med ett forsøk.

Jeg så en kar på youtube som brukte lakktynner i ULvaskeren for forgasserrens da man mente at det effektivt løser opp bensinrester. Det finnes også rensemiddel spesifikt for motordeler blant annet i aluminium. Biltema hadde nylig (har kanskje fortsatt) tilbud på 5l dunk med dette. 5 liter til ca samme pris som 1 liter.

Jeg lar lest advarsler mot å bruke syre på forgassere da de er laget i aluminium og syre kan kanskje løse opp nok metall til at toleransene ikke lenger er der de var. Det går nok vanligvis bra (jeg har selv brukt syre for å rense opp i korrosjon på aluminium - det gikk greit), men jeg kommer til å prøve noe annet først (biltema sitt produkt står på hylla)
 

Redigert av Nordkapp16.5 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...