Jump to content

Batterispenning ved belastning

btt

Recommended Posts

Hei, jeg har 1A belastning i båten nå i opplag.

hvor langt ned kan jeg la spenningen gå før jeg MÅ lade uten at jeg skader batteri? Er vanlig bly batteri. 

spenning på batteri helt uten belastning er jo 1ting, men nå når jeg har ca 1A belastning er jo noe annet. 
noen som vet ? 

btt skrev for 5 timer siden:

Men hvorfor? 

Må du så bruk en egnet batterilader som står kopplet til 24/7.
Batteriene har best av å bli ladet opp for så koblet i fra mens de er lagret i båten.
Joda...noen av oss har sikkert alt koblet inn før hovedstrømbryteren men vet man ikke så har man det ikke som ett utgangspunkt.

Redigert av pipe (see edit history)

Ingen som leste spørsmålet ? Jeg forstår godt at forbruk på 1A gir et forbruk på 24 AH i døgnet osv , men spørsmålet var spenningen? Kan den bare gå ned til f.eks 10 volt så lenge jeg får ut AH ? Som Lars H skriver ? Det er jeg i så fall ikke enig i å fint om du forklarer 

Hei, sett den før og den er grei, men ut i fra den kan en bare bruke da ned til 12V før jeg MÅ lade ? For å ikke skade batteri ? 
har nye batteri og får ikke ut nok AH av batteri før jeg er nede på 12V i spenning. Så lurer på om batteri faktisk ikke leverer hva dem er oppgitt til 

btt skrev 1 time siden:

Ingen som leste spørsmålet ? Jeg forstår godt at forbruk på 1A gir et forbruk på 24 AH i døgnet osv , men spørsmålet var spenningen? Kan den bare gå ned til f.eks 10 volt så lenge jeg får ut AH ?

Ikke trekk det under 12.

Men som andre er inne på her, hvis du ikke holder batteriet helt toppladet så vil blysulfatet på platene krystallisere seg, og batteriet blir unødvendig fort ødelagt. 

Beklager Huldra. ,men tror ikke du heller har lest spørsmålet, for å forklare enda mer: jeg har full kontroll på lading:

Victron mulitiplus 

victron shunt

victron GX 

++
men frykter at batteri ikke leverer oppgitt AH 

så derfor prøver jeg å teste ut hva dem leverer. 
har 12 stk 115AH batteri soner deltok i 2 pakker og igjen til 24V pakker. 
da har jeg 2 pakker på 345AH men får ikke mer en 70AH ut av dem før spenning er under 12V 

Hulda, ikke Huldra. Jeg er visst ikke den eneste. Personlig ville jeg plukket av serie- og parallelle koblinger. Så ville jeg testet batteriene hver for seg. med f.eks. Biltema 15-1365. Men du har trolig vanlige blybatterier med kork. Da ville jeg målt syrevekten. Som vil gi deg statusen på hver enkelt celle.

btt skrev 36 minutter siden:

OMG...litt av ett minefelt du har ombord men lade ett og ett batteri for så å teste de en etter en med batteritester er antagelig eneste farbar vei.
Antagelig har du endel å hente ved å google og sette deg inn i skjev lading for dette må være oppskriften for å ha problemer med leve tiden på batteriene ombord.

Redigert av pipe (see edit history)

Nei. Men du kan koble på en kjent motstand (lyspære) en gitt tid og så måle spenningen, på hver av batteriene separat. Da vet du hvor mange Ah du har tappet, og hvor mange Ah som er igjen. Eller dingsen fra Biltema. Så da har du to metoder.

Det er farlig å lade batterier om en celle har kortsluttet/dødd. Selv intelligente ladere er så dumme at de reagerer på spenning som eneste parameter for hvor de skal legge ladespenningen. Noen ladere kan detektere defekte batterier og stoppe ladingen.

btt skrev for 1 time siden:

da har jeg 2 pakker på 345AH

Nå er jeg riktignok elektronikkingeniør (dog, 79 år "gammel" pensjonist), men det der forsto jeg null av. Soner, pakker, 12V 24V . . . . Kan du lage en skisse av hvordan dette (for meg virvaret) er koblet opp?

Ellers er det som andre allerede har sagt kun en sikker måte å teste gjenværende kapasitet på et ordinært blybatteri:  Kontrollert utladingstest.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde kjørt ned til 70 % etter tabellen til @shipahoysom skal gi en hvilespenning på 12,5 V. Hvert batteri for seg. Det tar vel litt tid, i og med at batteriet skal roe seg etter utladingen. Dingsen fra Biltema vil kunne fortelle 'sunnhetsgraden' på et batteri. Mener dingsen måler motstanden i batteriet. 

Nå er jeg mye yngre enn Lars H. Men selv om han er halvannet år eldre enn meg, har jeg stor respekt for hans kunnskaper. Innen rødvin og elektronikk :-)

Hulda skrev 8 minutter siden:

Nå er jeg mye yngre enn Lars H. Men selv om han er halvannet år eldre enn meg, har jeg stor respekt for hans kunnskaper. Innen rødvin og elektronikk :-)

Men av erfaring, anbefales det ikke å blande for mye Rødvin og Elektronikk. Kan bli dyrt det hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Angående rødvin, så var jeg en tur her om dagen og handlet linjeakevitt og juleøl (Ringnes 9,6% Julebokk) til kommende høytid, men glemte det røde. Men kanskje like greit, det hadde neppe fått stå i fred i skapet i flere uker.

Angående batterier, så er en rask sjekk med "dingsen fra Biltema" ikke helt dumt. Den er egentlig for startbatterier, men gir et signal om nærmere tester av et forbruksbatteri også. Om det sitter langt inne, må jeg innrømme at jeg har en slik "dings" selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har Biltema testeren , så skal gjøre en test i morgen. Alle batteri er koblet fra hverandre for da som jeg har beskrevet å se at batteri leverer den oppgitte AH. Men syntes spenningen blir for lav til at jeg tør å ta ut 50% av batteri . Jeg liker å vite hva jeg har og driver med. Derfor føler jeg standard oppsett på Victron batteri shut MÅ fin justeres til min pakke. Det var dette alt dette startet med :) 

Målet er å bruke fra 100-0 % på Shunt og der med enkelt kunne se hva som er på hver batteri pakke. Til info så har jeg også 1 stk 350 watt solcelle panel. Her også Victron regulator 

btt skrev for 14 timer siden:

er batteri uten korker for å måle syrevekt. 

Kan du legge ut et bilde av oversiden av batteriet, nye syre batterier er som regel uten kork , men med to lokk.

Såkalt vedlikeholdsfrie men det er de ikke, det er syre seller under lokket, som må sjekkes at det er nok veske over cellene. mulig de trenger destillert vann?

Normalt med en stor reklame tape over lokket.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

btt skrev for 15 timer siden:

Beklager Huldra. ,men tror ikke du heller har lest spørsmålet, for å forklare enda mer: jeg har full kontroll på lading:

Victron mulitiplus 

victron shunt

victron GX 

++

da har jeg 2 pakker på 345AH men får ikke mer en 70AH ut av dem før spenning er under 12V 

Dette var et omfattende anlegg. Hvem har installert dette annlegget for deg? De bør i så fall kunne hjelpe deg om det er relativt nytt.

Følg metoden Hulda og andre foreslår om du skal gjøre noe selv. Du bør teste batteriene hver for seg. 

btt skrev On 4.12.2022 at 10.02:

hvor langt ned kan jeg la spenningen gå før jeg MÅ lade uten at jeg skader batteri? Er vanlig bly batteri. 

spenning på batteri helt uten belastning er jo 1ting, men nå når jeg har ca 1A belastning er jo noe annet. 
noen som vet ? 

10,8V er vel en mye brukt sluttspenning ved en C20 utladingstest, men da må batteriene lades opp så fort testen er sluttført. Se denne posten hvor dårlig kapasitet et batteri kan ha:

https://baatplassen.no/i/topic/161676-gratis-batterier-i-kanalen-i-moss/?do=findComment&comment=2304224

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...