Jump to content

Batterispenning ved belastning

btt

Recommended Posts

Du skriver du har 115Ah batterier. Da frykter jeg at du har Sønnak sine dual syrebatterier? Da kan man ikke følge «normale» tabeller for batterier som holder så dårlig på spenningen har jeg aldri vært borti, selv når de bare står i ro og uten noen tilkoblet så synker spenningen fort ned til et nivå man ikke føler seg komfortabel med. Kjøpte selv 2 stykk av disse og fikk nye etter 1 år, men de nye oppfører seg nøyaktig helt likt. 

Kjellg skrev for 9 timer siden:

Du skriver du har 115Ah batterier. Da frykter jeg at du har Sønnak sine dual syrebatterier? D

Det er vel norges mest solgte båttbatterier med glans så tror ikke noe på att de er så dårlige att noen har noe å frykte.
Heller tvert om for det er ett par tre kilo mer bly i disse en BP sitt nasjonal batteri.

Dårlige batterier kan som regel spores tilbake til feil behandling og er det noe båtfolk er gode til er å mishandle batterier til døde for å så skylde på de dårlige batteriene.
Men får vist kjøpt ikke bare ett dårlig batteri men hele banker med dritt batterier....ja særlig 

Redigert av pipe (see edit history)
Kjellg skrev for 23 timer siden:

Da frykter jeg at du har Sønnak sine dual syrebatterier? Da kan man ikke følge «normale» tabeller for batterier som holder så dårlig på spenningen har jeg aldri vært borti, selv når de bare står i ro og uten noen tilkoblet så synker spenningen fort ned til et nivå man ikke føler seg komfortabel med.

Det høres kjent ut. Jeg har prøvd to runder med disse men dårligere kan det ikke bli. Endte til slutt opp med å prøve Biltema batterier, og det bare fungerer. Himmelvid forskjell. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
pipe skrev On 5.12.2022 at 22.59:

Dårlige batterier kan som regel spores tilbake til feil behandling og er det noe båtfolk er gode til er å mishandle batterier til døde for å så skylde på de dårlige batteriene.
Men får vist kjøpt ikke bare ett dårlig batteri men hele banker med dritt batterier....ja særlig 

Det kan du gjerne si men jeg har både opplevd og sett det i praksis hos mange andre også. Jeg har målt spenning på dem når dem ble kjøpt, og dem ble veid før dem ble satt inn. Vet at det er solgt mange av dem og jeg vet også at mange ikke følger så godt med at de oppdager hvor dårlig de holder på spenningen. Noen er sikkert feilt behandlet men mange er ikke det. For min del så er de absolutt ikke dårlig behandlet og heller ikke de andre jeg har sett heller. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Komodo skrev On 5.12.2022 at 16.55:

Mer om de batteriene i denne gamle tråden. Vet ikke om kjemien er helt lik, men de er i alle fall ganske utskjelte:

Korrekt. Jeg leste ikke hele tråden men det er akkurat de samme symptomene jeg har observert. Det jeg har sett 3 ganger er at under lading så har 1 celle høyere temperatur en de andre. Nå man da sjekker nærmere så er syrevekten på denne cellen lavere en på de andre cellene. Husker ikke i hodet nå 3 år etterpå hva den var, men det var nok til at jeg fikk nye batterier. De prøvde seg med feilbruk og at de bare skulle skifte det som var defekt, men jeg hadde dokumentert alt så godt at jeg fikk hele banken ny på «goodwill». Men større møkkabatterier skal man lete lenge etter. På toppen av det hele så er jo dette lukkete syrebatterier. Men når jeg fikk snakke men den som var ansvarlig for dem i Sønnak, så kunne han opplyse meg at de skal sjekkes syrenivået på, selv om de er «lukket». Man ser lokket og man får det av med et stort skrujern. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
btt skrev On 4.12.2022 at 22.25:

Har Biltema testeren , så skal gjøre en test i morgen. Alle batteri er koblet fra hverandre for da som jeg har beskrevet å se at batteri leverer den oppgitte AH. Men syntes spenningen blir for lav til at jeg tør å ta ut 50% av batteri . Jeg liker å vite hva jeg har og driver med. Derfor føler jeg standard oppsett på Victron batteri shut MÅ fin justeres til min pakke. Det var dette alt dette startet med :) 

Målet er å bruke fra 100-0 % på Shunt og der med enkelt kunne se hva som er på hver batteri pakke. Til info så har jeg også 1 stk 350 watt solcelle panel. Her også Victron regulator 

Jeg utfører to stk. 100% kapasitetstester i året.  De testene kjøres til 0%, dvs. 10,8V / C20.   Seriøse batteri produsenter har tabeller som man kan følge for å utføre slike tester. Det er gjerne ett krav hos profesjonelle brukere at man har kontroll på rest kapasitet i batterier som betjener viktig utstyr. Slikt må man ofte dokumentere at man har kontroll på, det holder ikke med «run to failure» om utstyret feks. er samfunns kritisk. På baatplassen og i fritidsmarkedet er det av mange sett på som veldig ødeleggende å gå så langt ned.  Men der skal jeg nok en gang kaste ut en brannfakkel. Til vanlig bruk så holder jeg batteriene på mellom 50-100% SOC. Men under oppsyn, så utfører jeg som nevnt to årlige kapasitetstester ned til 0%, for så å utjevningslade cellene og ha kontroll på rest kapasiteten i batteriene.  Mine 760Ah leverer etter 5 år fortsatt 95-100% om man regner inn alle faktorene i testen. Med det så mener jeg at jeg ikke utfører testen med profesjonelt utstyr, men bruker en varmelampe, og omgivelses temperaturen er ulik fra gang til gang.  Testen utføres også som en «constant power» test, da en inverter fungerer slik. Har egen tabell for det på mine AGM batterier. Det er veldig enkelt å utføre slike tester når man har fullt Victron opplegg.  Da kan man starte testen, og følge den fra mobilen, samtidig som man får melding fra båten på mail når testen er ferdig.  De første gangene en slik test utføres, så må man justere på peukert og CEF slik at prosentene på batterimeteret viser korrekt. Har man aldri gjort en slik % kalibrering på batterimeteret, så er prosenten bare ett tall som kun stemmer på 100% og som blir mer feil jo lenger ned man kommer.  Ikke sjelden så viser ett batterimeter 20-30% feil om det ikke er kalibrert til banken. 

Jeg klarte ikke helt å se for meg hvordan du har koblet opp de batteriene dine. Forøvrig så er det alltid best å teste ett og ett batteri når man har problemer med en bank som din, og ikke har kontroll på hvor feilen ligger.  På en frisk bank kan man teste banken som helhet, og det er veldig mye enklere.  Synest den banken du beskrev hørtes veldig spesiell ut med 12 stk 115Ah batterier. Det vil kreve ganske mye å holde den banken jevn og fin om du har mange batterier i parallell.  Det kompliserer vedlikeholdet, og er krevende om man har syklisk drift uten å topplade regelmessig.  12x115Ah høres ut som noe som kan gi masse problemer om man ikke følger godt med på ladetider og bruk.  Det er fort å få enkelt batterier som ikke blir toppladet i en slik bank, og da går det ikke så bra for banken som helhet. 

Lykke til. Anbefaler deg å fjerne «storage» funksjonen på victron laderen din med den banken, og heller holde float innenfor påstemplede verdier på batteriene. Feks. 27,2V

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah bly, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

På forbruksbanken blir batteriene ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6. Storage funksjon aktivert.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 345Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

Redigert av larsenigarasjen (see edit history)

"Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?"

Vil tro at unøyaktigheten på målingen vil være av liten betydnlng pga temp., om det ligger innenfor testerens spec. 

Er jo varasjonen mellom batteriene du ser etter, og den vil nok fortsatt være der.

Hei

Da forholder jeg meg til den ene forbruksbanken på 24V med en kapasitet på 345Ah. Den er ladet av en multipluss på 40A

Er spenningen lik på alle batteriene dine under belastning? Det er den kjappeste testen på hvor feilen ligger.  Lad opp 100%, dropp storage mode, velg float 27,6V i minst 24 timer.  Storage mode er en god ide fra victron, men den passer ikke for alle.  I en bank som din ville jeg heller overladet litt enn å underlade.  Jeg har selv kuttet ut storage mode fordi den ofte går over i storage før 24timer, og uten å toppe opp 100%. 

Tapp nedover mot der du mener noe er galt. Mål strømmer og spenninger underveis. Øk belastningen til banken, og se om strømmer og spenninger er like på kryss og tvers i banken.  Når du opplever at spenningen er lav, er det ujevnheter i strømmer og spenninger? 

Jeg tipper banken feiler, dvs. at ett av batteriene dropper til under 10,8V ved total belastning på feks. 17A lenge før du kommer til 0%.  Start en test på ca. 17A, og denne skal banken klare å levere i 20timer med total spenning synkende fra float og ned til 21,6V.  Sannsynligvis så vil ett av batteriene avsløre seg før du kommer halvveis. 

Peukert på 1,05 er forresten ikke riktig på en slik bank. Det passer bedre til Lifepo4. Bruk heller standard innstillingen på 1,25 som ett utgangspunkt til du eventuelt har fått kalibrert skikkelig ved å foreta en reell utladetest. 

Kjellg skrev On 7.12.2022 at 5.46:

Vet at det er solgt mange av dem og jeg vet også at mange ikke følger så godt med at de oppdager hvor dårlig de holder på spenningen. Noen er sikkert feilt behandlet men mange er ikke det. For min del så er de absolutt ikke dårlig behandlet og heller ikke de andre jeg har sett heller. 

Gidder ikke å krangle noe mer om det for å for de aller fleste av oss fungerer disse batteriene bra i årevis.
Og troverdigheten din har sunket under nullpunkt når du har blitt synsk.
Du kan da ikke vite hvordan andre har brukt batteribanken sin ved å se på den.

Mulig jeg er litt krass men er yrkeskadet når det gjelder båteiere og batterier etter å ha drevet med batteri reklamasjoner i en tidligere jobb.(ikke Sønnak)
Du aner ikke hvor mange tåpelige og lyve historier man måtte høre på selv om man kunne motbevise de med vitenskaplige metoder.
Selv batterier som hadde mistet formen sin av innvendig sulfat ga enkelte seg ikke på å kjeftet på videre hvor flott de var behandlet.

Kona hadde flyttet inn på gjesterommet fordi batteriene hadde over vintreet i dobbeltsengen å bla bla bla ...
For ordens skyld var det også noen bilbatterier men de skjønte som regel problemet med att bilen over tid brukte mer strøm enn den klarte å lade inn grunnet for lite bruk.

pipe skrev for 21 timer siden:

Gidder ikke å krangle noe mer om det for å for de aller fleste av oss fungerer disse batteriene bra i årevis.
Og troverdigheten din har sunket under nullpunkt når du har blitt synsk.
Du kan da ikke vite hvordan andre har brukt batteribanken sin ved å se på den.

Synes du går litt langt her. Jeg oppfatter @Kjellg som en person som ikke overlater ting til tilfeldighetene, og går grundig til veis for å gjøre det riktig på de tekniske tingene i båten. 

er yrkeskadet når det gjelder båteiere og batterier etter å ha drevet med batteri reklamasjoner i en tidligere jobb.(ikke Sønnak)
Du aner ikke hvor mange tåpelige og lyve historier man måtte høre på selv om man kunne motbevise de med vitenskaplige metoder.
Selv batterier som hadde mistet formen sin av innvendig sulfat ga enkelte seg ikke på å kjeftet på videre hvor flott de var behandlet.

Ser helt klart poenget ditt, og jeg ser jo hvor lite kunnskap folk flest har om batterier og hvordan de skal behandles. Men føler på langt nær at Kjellg passer i den kategorien.

Kona hadde flyttet inn på gjesterommet fordi batteriene hadde over vintreet i dobbeltsengen å bla bla bla ...

:lol: :lol: Den var jo jævlig bra da :giggle:

Var alle batteriene toppladet da du splittet banken? Har du skrevet ned hvilespenningene for alle batteriene med splittet bank? Ble banken toppet opp ved å ha spenning 27,5V eller mer i 24 timer eller lenger før splitting og test? 

Det jeg tenker på er muligheten for en kombinasjon av at batterimeteret ditt med peukert på 1,05 vil vise mer og mer feil og at laderen din ikke klarer å toppe opp fordi den går for tidlig over i  «storage».  Jeg er som du sikkert forstår ikke så imponert over måten storage fungerer på min victron multipluss 12-3000/120 fungerer.  Med feil peukert så vil batterimeteret vise feil %, og dermed kunne lure deg til å tro at ett ikke fullt batteri er fullt.  Ihht. brukermanualen til victron så skal ikke storage spenningen (26,4V) slå inn før float (27,6V) har vært aktiv i 24 timer.  Men hos meg går multipluss altfor tidlig i «storage» hvilket er en spenning som er så lav at man ikke kan lade opp batteriene innen rimelig tid med den.  Jeg har derfor deaktivert denne storage funksjonen, og heller valgt en skånsom floatspenning.

En måte å se alt dette på er i VRM portalen. Dersom batterimeteret «auto kalibrerer» SOC til 100% fordi tail current og spenning er innafor akseptable 100% SOC kriterier, så ser du ett hopp fra feks. 92% til 100% på VRM avlesningen. Da har du i dette tilfellet en bekreftelse på at batterimeteret viste noen prosent for lite.  Men om SOC stiger til 100% under absorpsjons lading, samtidig som det går noe strøm inn på batteriet (feks 4A), så tyder alt på at batterimeteret har vist for høy SOC (state of charge).  

Bekreftelsen på at ett friskt batteri er fulladet er den som batterimeteret bruker, dvs. absorpsjonsspenning/bulkspenning samtidig som strømmen er nærmest mulig 0A.   Har ett batteri fått en fullstendig ladeprosess og har fått stå ett døgn eller mer på floatlading for å toppe de siste 1-2%, så skal ladestrømmen gå ned mot noe i nærheten av 0A etter noen minutter om du re aktiverer bulkladingen.  I ditt tilfelle med en bank på 345Ah så mener jeg du bør se mindre enn 0,3A ved ladespenninger på mer enn 28,4V dersom en ladeprosess har vært suksess.  Det tar for ordens skyld minst 24 timer å få på de siste 1-2% ved å floatlade slik at banken er 100.00% prosent full, og ikke bare 98-99% full slik banken er når batterimeteret går over i 100%, og laderen går over i float. 

Men i en bank som din så kan det være lurt å splitte og teste ved å lade ett og ett batteri med en 12V lader.  Når du er 100% sikker på at alle batteriene er fulle, så ville jeg tatt en fullskala C20 kapasitetstest ned til 21,6V. Det er den eneste testen du kan bruke til å friskmelde en batteribank. Man kan ikke koble på noen form for batteritester som erstatter en kapasitetstest for å friskmelde. En profesjonell test av en bank som din ville vært utført med logging på hvert eneste batteri mens banken lades ut til 0% SOC.  Slike tester vil man sjelden  se at forhandlere eller brukere i fritidsmarkedet utfører. Men når en bank havarerer etter for kort tid, så bør det være interessant å gjøre mest mulig for å finne årsaken. 

Lykke til med feilsøkingen.  

Komodo skrev On 11.12.2022 at 13.39:

Synes du går litt langt her. Jeg oppfatter @Kjellg som en person som ikke overlater ting til tilfeldighetene, og går grundig til veis for å gjøre det riktig på de tekniske tingene i båten. 

Det tviler jeg ikke på men att han vet den fulle sannheten og bruken av batteribanken til andre i havnen det tviler jeg sterkt på.
Men er enig i att jeg kunne skrevet det på en mer saklig og bedre måte.
Utover det er jeg enig med @kjellg att det ikke er noe vits i å holde i gang tråden med det vi er uenige om.

btt skrev for 12 timer siden:

Seilars : kan jeg åpne min VRM så du kanskje kan se/hjelpe ang riktige innstillinger , 

er det slik at folk bruker hele % Victron Shunt fra 100% og ned til 0% eller er det ned til 50% som er halve kapasiteten ( hele siden jeg har bly batteri) 

Her tror jeg problemet ligger. Jeg mener å huske at selv om man setter utladings grense til 50%, så skulle man tro at man kunne bruke 100-0% i displayet. Det tror jeg du ikke kan. 50% på meter er da 0. Hvis du ser på brukt Ah eller timer igjen, så tenker jeg regnestykket er annerledes. Du kan også se på det lille symbolet som viser fyllingsgrad på batteriet (som på en mobiltelefon) så er den tom når display PROSENT viser 50%, og ofte stemmer det med tabellen som er postet tidligere her. Jeg har også 24v system.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...