Jump to content

Suzuki DT150, hvordan øke lydnivå?

LangtBortiGokk

Recommended Posts

Hei kjære baatplassen. Er en 15 år gammel adrenalinjunkie som skal vurderer å skaffe seg en Barracuda 17 fot med Suzuki DT150.

Jeg har flere venner som kjører båt, og vi lever alle på samme prinsippet: Høylytt er kult. Jeg bor på et ganske ubefolket sted, så jeg kommer ikke til å forstyrre noen, men vil gjerne ha en båt som overdøver kompisene mine, tenkte at V6en i DT150en vil få det til fint. Har sett at mange driller hull i eksosen for å få mer lyd, men vil ikke risikere å ødelegge stammen/motoren. Noen som har noen tips?

Redigert av LangtBortiGokk
Feil formulering (see edit history)
index skrev for 10 timer siden:

Mest sannsynlig vil du miste effekt pga feil mottrykk i eksosen. 

Det er meget krevende å øke effekten på en 2T (regnet med at du snakker om en DT150 med sorte dekaler) 

Men det er nært på 100% sikkert at du vil senke effekten om du med din 0-erfaring skal prøve på noe. Du kan også risikere at motoren varmskjærer om mottrykket blir for lite eller motpulsen kommer for sent, dette fordi at motoren da går for magert..

Vil anbefale deg å vente til vår/sommer med å gjøre noe. Modning kan komme brått i din alder, heldigvis.  Du kan også tenke på at for hver eneste bråkebøtte som noen hører på fjorden, jo nærmere er vi en tvungen "EU kontroll av båtene våre. 

Jeg ønsker det ikke 

Jeg lærte fort at om det gikk still, kunne jeg kjøre omtrent så fort jeg ville. Ingen liker en bråkebøtte, og man BLIR lagt merke til med negativt fortegn. 

Når det er sagt, er vel dene enkleste måten å få mer lyd å løfte motoren, så høyt som mulig før du mister kjøling og får for mye kavitasjon. Da går det i tillegg fortest.

Husk at du må være over 16 år for å kjøre den båten..

LangtBortiGokk skrev On 6.12.2022 at 10.32:

Jeg bor på et ganske ubefolket sted, så jeg kommer ikke til å forstyrre noen.........

men vil gjerne ha en båt som overdøver kompisene mine, tenkte at V6en i DT150en vil få det til fint. Har sett at mange driller hull i eksosen for å få mer lyd, men vil ikke risikere å ødelegge stammen/motoren. Noen som har noen tips?

Vel, jeg tipper som tidligere antatt her, at det er en tulleinnlegg, også siden det har vært lite respons på svarene du har fått.

Men å være så naiv at man tror man ikke plager folk med høy lyd, selv om man ikke ser hus eller hytter, bekrefter vel i hvertfall at det er noe sant i innlegget ditt. Og det er at du nok er rundt 15 år.

Bare for å nevne noen få, hva med turgåere som er ute for å "høre skogens ro"? Høre på fuglesang i stillhet. ( de har gått dit nettop som du sier pga. at det er stille der.. ) Jegere, dyreliv, osv osv... :wink:

Flere sports-el-bilprodusenter legger jo også på "gromlyd", så eierne skal få en tilsvarende opplevelse som å kjøre med deres fossil-biler, så dette er jo egentlig som forventet. Der begrenses jo lyden til inni bilen, noe som kanskje gjør at føreren ikke helt føler seg like tøff siden folk ikke snur seg på gata, men det er nok allikevel til de flestes beste.

Jeg foreslår at trådstarter monterer en mikrofon inne i motoren, kobler til hodetelefoner og skrur volum på maks, og så får vi andre love å virke imponert når hen kjører forbi :D

Bårdp skrev for 9 timer siden:

Skal få være den dummeste funksjonen jeg til nå har sett på em motor. Men den øker sikkert salgstallene i idiotmarkedet. 

Aner vi et snev av misunnelse? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Høylytt er kult.

Jeg lurte litt på om det er kult blant dagens ungdom å bli tunghørt?

Noe lyd utsetter man jo ørene for helt naturlig, men jeg synes det blir rart å skulle utsette dem for ekstra mye lyd og så når dere blir eldre så blir det "Hva sa du, kan du snakke litt høyere?"

Selv har jeg 3 påhengsmotorer fra 6 til 100 hk og foretrekker stort sett å la de gå forholdsvis rolig så det ikke blir så mye lyd. Kunne godt tenkt meg påhengsmoterer som går enda stillere, men det  blir jo dyrt å skulle erstatte feks min 100 hk 2-takt med ny 4-takter, både i innkjøp og i servicekostnader, så da utsetter jeg det inntil videre og har heller kjøpt en liten 4-takt som er  litt mer økonomisk, men dessverre også litt mer lyd i når jeg kjører i samme fart. Den store 2-takteren med V4 er faktisk mer stille enn den nye 4-takteren fordi sistnevnte må jobbe hardere.

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Dette måtte jeg lese 3 ganger og tilbake å lese en gang til etter at redigeringsmuligheten var gått ut... etter å ha googlet litt skjønte jeg at det var alvor...  må si jeg deler din mening

Mener du at du ikke kan nyte lyden av en V8'er på tomgang? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg har flere venner som kjører båt, og vi lever alle på samme prinsippet: Høylytt er kult. 

Høres ut som en gjeng med ekte rednecks som har misforstått totalt. Høylytt er ikke nødvendigvis kult.

Alt med måte :giggle:

Maika skrev for 9 timer siden:

Flere sports-el-bilprodusenter legger jo også på "gromlyd", så eierne skal få en tilsvarende opplevelse som å kjøre med deres fossil-biler, så dette er jo egentlig som forventet. Der begrenses jo lyden til inni bilen, noe som kanskje gjør at føreren ikke helt føler seg like tøff siden folk ikke snur seg på gata, men det er nok allikevel til de flestes beste.

Jeg foreslår at trådstarter monterer en mikrofon inne i motoren, kobler til hodetelefoner og skrur volum på maks, og så får vi andre love å virke imponert når hen kjører forbi :D

Tja. Porsche har høytaler som spiller fossil-motorlyd via høytaler også på utsiden, både på elbiler og på deres diesel-biler. Så er vist mange som liker, det som enkelte kaller, tøff lyd i alle samfunnslag. .

Jeg ser frem til batteriteknologien gjør at jeg kan bytte ut bensin med elmotor på planende båt til en fornuftig pris. Stille er bra, enten på veien eller til havs for meg. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Teerex skrev for 1 time siden:

Mener du at du ikke kan nyte lyden av en V8'er på tomgang? :saint:

Har blitt voksnere.

For meg er så stille som mulig best.

Så lavt forbruk pr kjørte mil som mulig.

Gjenbruk så langt det går.

Optimalisere, forbedre, redusere vannmotstand+++

Det er mitt minimum for å rettferdiggjøre min egen båtbruk.

En unødvendig støyende båt, skaper unødvendig ubehag for andre... 

Der går min grense 

Synes Mercury din løsning er flott. Da kan du nyte lyden når det passer og kjøre stille når du ønsker. Er vel egentlig gammelt nytt, da silent choice har funnets lenge på mercruiser. Nå er jo alle lydopplevelser subjektive, men jeg opplever en rask båt med v8 og strake rør som passerer i løpet av 2 minutter mye mindre forstyrrende en for eksempel en nabobåt med generator i flere timer. 

Med dette sagt er jeg enig i at det er en dårlig ide å lage mer lyd fra en 150 hk påhengsmotor. 

Denne derimot synes jeg er innafor: https://www.facebook.com/reel/1148880169383112?s=yWDuG2&fs=e

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Fantastisk sak, men finner den ikke på youtube. Synd hvis de bare poster på den noe lugubre tiktok :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...