Jump to content

Lyspærer med styrke oppgitt i watt. Kva er tilsvarande styrke på ledpærer?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg har ei god Hartenberger dykkelykt. Eg brukar lykta når eg dykkar, og ofte i båten etter dykk, eller når eg skal legga til med ein av båtane mine.

Batteriet er på 14 ah, 12 volt, og eg brukar ei 50 w  rundtlysande halogenpæra. G4 sokkel

Lykta har ein suveren reflektor.

Halogenpærer er jo på veg ut, men eg har sikra meg eit lite lager.

Eg har fleire dykkebuddyar som har kraftigare lys på sine led-lykter.

Eg er freista til å skifta til ei kraftigare ledpæra.

Lyset bør vera varmekvitt.

Eg er budd på at eg då truleg må bytta sokkel.

Problemet er kva pæra eg skal kjøpa, og kor eg får kjøpt slike?

I følje denne tabellen

https://www.lampedirekte.no/sammenlign-lumen-med-watt

tilsvarar 50 w halogen ledpærer på 5-700 lumen.

Stemmer det?

Kor får eg kjøpt (minst) så sterke 12 volts ledpærer?

Eg er takksam for synspunkt.

Jeg bygde om søkelyset på båten fra 50W halogen til LED. Sikkert ikke helt det samme som en dykkelykt, men det kan kanskje være noen paralleller. Se denne tråden. 

En erfaring var at pæra måtte treffe riktig i forhold til reflektoren for at lyset skulle reflekteres i en samlet stråle. Pga ulik størrelse på pærene er du ikke garantert suksess bare ved å bytte til en LED-pære med G4 sokkel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ask skrev 1 time siden:

Mange takk for alle svar.

Eg sendte e-post til Hartenberger i dag, og må gje dei tid til å svara.

Det blir spennende å høre hva Hartenberger svarer, men jeg er avmålt optimist. Har også to Hartenberger lyktehoder med hjemmelaget batteripakke blant mine lykter. Ønsker også å oppgradere til led.

Ask skrev 1 time siden:

Linken til olews er spot on. Mange takk.

Litt lite tekniske data, men eg trur eg går for ei slik pæra.

Dropp det, den er ubrukelig. Jeg startet en tråd om akkurat dette under hobby/ dykking for et par år siden. Siden har det ligget på is, og jeg har ikke fulgt opp tråden. Men det kom mange gode svar. 

Ove T skrev 1 time siden:

Kan detta vara något

Nei, uten å ha testet akkurat den pæra så er jeg ganske sikker på at det ikke er noe. Den typen led-pærer passer nok best til lamper som brukes til innvendig belysning osv., ikke til ei dykkerlykt som mest kan sammenlignes med en lyskaster. Av tipsene i tråden så langt er det nok kun @Brigg sitt tips som kan fungere, men det vil nok kreve litt mikk-makk i et Hartenberger lyktehode.

Og en ting til @Ask, her er en link til tråden i "dykkeforumet" som jeg nevnte. Bruk gjerne den tråden videre, der ligger det både en del diskusjon samt nyttige linker. 

Som du kan se av svarene til @PolarLi er det ikke helt rett fram å bygge om fra halogen til LED. Jeg er nå (omsider) godt i gang med å bygge om batteripakkene fra NiMh til Li-ion. Egen tråd på det også dersom du vurderer det. Jeg har ikke oppdatert den etter at jeg satt i gang i praksis, det skal jeg få gjort.

Hei.

Takk for svar, og linkar.

Her er svaret frå Hartenberger. Dei svarte på mindre enn 3/4 døgn, og det synest eg er bra.

Dei kan ikkje tilby led til lyktehovudet eg har. Eg må eventuelt kjøpa nytt lyktehovud. Dette til 239 euro++

Då fortset eg heller å bruka halogenpærer, eller kjøper meg ei ny lykt.

Komodo. Kva gjer pæra frå Ali ubrukeleg? Lyste ikkje pæra, eller var det dårleg lys?

Lykta mi har berre brytar for av og på. Dersom pæra berre skal ha 12 volt, og får det burde det vel funka fint berre med å bytta pæra?

Om det er noko elektronikk mellom batteriet og pæra veit eg ikkje. I så fall burde det vel berre vera å fjerna den elektronikken?

Thank you for your interest
We cannot offer any LED for the lamp head LK1 you have.
Depending on the design of the switching electronics in the lamp, you can have a compl. LED lamp head with adapter plate.
e.g. basis 69 with LED maxi-LCD

Best regards
Reiner Hartenberger
www.hartenberger.de

Lampenkopf bestehend aus Basis69 und Leuchtmittelmodul maxi compact LCD

Abblidung

basis69-80x100.jpg

spot69-80x100.jpg

spot69-80x100.jpg

led697-80x100.jpg

Bezeichnung

Preis

Basis 69

109,00 €

Spot maxiLCD

49,00 €

Flood maxiLCD
(mattglas)
59,00 €

LED maxiLCD

239,00 €

Bestellcode

basis69

spotmaxilcd

floodmaxilcd

ledmaxilcd

mögliche Leistung
Leuchtmittel

30/50/100W
Halogen

30/50/100W
Halogen

25W
LED

Kontakt Leuchtmittel

Fassung G6.35

Stiftsockel
G6.35.

Stiftsockel
G6.35

Federkontakt
2xG6.35

Durchmesser Gewicht

Ø 64mm
130g

Ø 69mm
120g.

Ø 69mm
120g.

Ø 69mm
220g.

Ask skrev for 14 timer siden:

Komodo. Kva gjer pæra frå Ali ubrukeleg? Lyste ikkje pæra, eller var det dårleg lys?

Lykta mi har berre brytar for av og på. Dersom pæra berre skal ha 12 volt, og får det burde det vel funka fint berre med å bytta pæra?

Om det er noko elektronikk mellom batteriet og pæra veit eg ikkje. I så fall burde det vel berre vera å fjerna den elektronikken?

Pæra lyser, men den egner seg ikke til lykta di. Den egner seg nok kun til innvendig belysning, ikke til ei dykkerlykt. Lyset er alt for svakt, du får ingen skikkelig lysstråle. De pærene passer heller ikke i forhold til reflektoren, selv om de to pinnene passer i sokkelen.

Du må nesten lese gjennom den andre tråden som jeg linket til og svarene fra PolarLi, da skjønner du hva jeg mener. 

Hva slags batterier har du i batteripakka? Dersom den er stor kan du jo gå opp til 100W pære. Jeg testet i går med 50W og 150W på ei nybygget pakke og målte litt strøm og spenning. Ved å overspenne batteripakka til 16V blir lyset hvitere, og effekten vesentlig høyere. Ei pære på 50W trakk 4,9A ved 16,5V, det gir en effekt på 81W. 150W pæra trakk 11A, da sank spenningen til 16,2V, noe som gir en effekt på 178W. Dette var ei HLX pære som er beregnet på 15V. Dette er verdier ved fulladede batterier. De vil jo synke i løpet av dykket.

20221207_201322.jpg.2bc65d35392d8f032f3188b135ac0ed9.jpg

20221207_201411.jpg.0bff1cbcfbb1794b1ec64565ee34f1d1.jpg

Denne batteripakka er på 28Ah, og erstatter den gamle NiMh pakka på 9Ah.

20221207_202114.jpg.37f604e92eb44652ce96bfbedc9e31c8.jpg

20221207_202121.jpg.6d741d74dae1b3f5fc41729ee8205680.jpg

20221207_201244.jpg.e0d8b2b756c441f3ceb7c9c543662a98.jpg

20221207_202727.jpg.ff19fe76b0be2ed0a91d146a61bc326e.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)

Hei Komodo.

Du går grundig til verks.

Eg trur nok det enklaste er å fortsetja med å bruka HLX halogenpærer. Eg har 5-6 50 w pærer liggande.

Batteripakka mi er 14 ah. Eg er usikker på kva batteritype det er. Det kan vera nikkelmetallhybrid, men eg er ikkje sikker.

Automax i Oslo skifta batteri for meg for 3-4 år sidan.

Eg skal lesa gjennom tråden du linkar til.

Ask skrev 58 minutter siden:

Eg trur nok det enklaste er å fortsetja med å bruka HLX halogenpærer. Eg har 5-6 50 w pærer liggande.

Batteripakka mi er 14 ah. Eg er usikker på kva batteritype det er. Det kan vera nikkelmetallhybrid, men eg er ikkje sikker.

Automax i Oslo skifta batteri for meg for 3-4 år sidan.

Ja, men vær klar over en ting når det gjelder HLX pærer, de tåler lite overspenning! Dvs at du må bruke standard halogenpærer dersom batteripakka di er overspent. Siden den er laget av Automax for 3-4 år siden er det nesten garantert nikkelmetallhydrid batterier den er laget av. Men disse cellene har en nominell spenning på 1,2V, og pakka di kan være laget av 10, 11 eller 12 celler i serie. Jeg har laget mange batteripakker med 12 celler i serie, det gir deg en nominell spenning på 14,4V, og fulladet er man fort oppe i 15,5, kanskje nærmere 16V. Det tåler ikke HLX pærene. 

De to batteripakkene jeg har laget nå er overspent, og fulladet er de helt oppe i 16,8V. Jeg var veldig usikker på hvordan det skulle gå, men det ser ut til at standard halogenpærer tåler det helt greit. Når det gjelder den HLX pæra jeg testet over her, så legg merke til esken, den er nemlig beregnet på 15V, ikke 12, som vi er vant til. Dette var bare noe jeg tilfeldigvis hadde liggende. Tipper de kommer fra en overhead eller noe, ikke dykkerformål.  

Ask skrev 58 minutter siden:

Eg skal lesa gjennom tråden du linkar til.

Du har jo to utfordringer på ei dykkerlykt, det ene er pæra, det andre er batteripakka. Jeg startet opprinnelig en tråd her  i båtforumet om å bygge batteripakker av lithiumbatterier, men den ble flyttet av moderator til hobbyforumet. Senere startet jeg tråden i dykkeforumet om å bygge om fra halogen til LED. Foreslår at vi evt. fortsetter diskusjonen i de trådene, for der ligger det nå ganske mye informasjon og erfaring. Slipper vi å begynne på nytt. Jeg skal høre med moderator om han kan flytte batteri-tråden også til dykkeforumet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...