Jump to content

Hvorfor det er greit å ha teinebrett når man fisker kreps i en liten båt

Mastiff

Recommended Posts

index skrev for 2 timer siden:

Ikke alle teiner som forsvinner skyldes folk som stjeler. Ofte settes teiner midt i en traffikert lei, gjerne dårlig merket. Og da kan de lett bli trukket ut på dypere vann av passerende båter. Jeg ser dette ofte rundt der jeg bor. En gang så jeg en bilferje komme inn med en hummerteine oppå bulben forut;-)

Nok av folk som sitter de feil ja. Men vi har god kontroll på dybde å setter ikke noe ute i leia. Å alt er merket så en ikke er i tvivl hvem sine det er. 

Men er kjent at det er en del som ikke kjenner forskjellen på ditt å mitt i området.

I krabbe sesongen får de stå uten problemer. Er i hummer sesongen når alt som flyter skal ut ned teiner vi har problemet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

NilsPils skrev for 11 timer siden:

Jeg kjenner meg godt igjen der, med rundt 120 m tau på slep. Jeg har delvis løst problemet ved å henge et lodd midt på tauet, slik at det synker ned på midten og blåsa kommer nærmere båten. Likevel har det vært nære på noen ganger . .

Takker ellers for god video og forklaring. Teinebrett står nå på ønskeliste . . .

Hyggelig at den faller i smak! Men trekker du opp igjen det oppstøet og fjerner loddet, eller lar du det være der? Problemet er jo at det tynger ned blåsene, så de blir liggende litt dypere.

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Når du hiver ut 10 teierner, å du daglig mister ene av de, så gidde jeg ikke lengre.

Det var voldsomt! Jeg har aldri mistet mer enn én teine i en sesong her i Mandal, og jeg fisker mest langt ute, men innimellom også langt inne. De få gangene jeg har mistet, har det nok vært min egen feil. Folk jeg kjenner som fisker mer på sommeren etter krabbe, og ganske langt inne, klager på at det er en god del tjuvtrekking, særlig i fellesferien. For min del er det ikke noe problem, for på den tiden setter jeg lenger ute enn de fleste ferierende kjører.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev for 3 timer siden:

Men trekker du opp igjen det oppstøet og fjerner loddet, eller lar du det være der?

Jeg lar det være der.

Jeg er klar over at det belaster flytebøya. Men på den annen side avlaster det strekket mot bunnloddet tilsvarende mye.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har man lodd på tauet så bruker man tilsvarende større blåse eller kanne. Med lodd på tauet henger det rett ned under blåsa og minsker risken for påkjøring. Det demper også rykket i bunnloddet. Dersom man bruker 20 ltr kanne som markør kan man fint henge et 5 kilos lodd under. Da vil kanna stå på høykant i sjøen og tauet vil henge rett ned under.

Her i området er det et ønske fra loser og andre som ferdes på sjøen i mørket at det brukes lodd på opphalertau. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Det virker ikke som dte er noe problem når jeg har så pass mange meter med synketau, egentlig. Bortsett fra settingen. Men jeg får prøve med et klipslodd neste gang jeg strekker ut tau. Det interessante blir når jeg trekker, for det smeller jo litt hvis jeg ikke husker loddet og det går i armen på teinehaleren...

Mastiff skrev for 1 time siden:

. Det interessante blir når jeg trekker, for det smeller jo litt hvis jeg ikke husker loddet og det går i armen på teinehaleren...

Jeg pleier å henge slike lodd på en blindtarm. Da er det lett å geleide dem forbi teinehaleren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dersom tauet ikke er alt for langt så er nok ikke dette noe du trenger å styre med. Iallefall ikke i vinterhalvåret ?

Jeg har 110 meter opphal og det hender jeg setter på 60 meters dyp. Da blir tauet stående litt for mye på skrå helt opp til blåsa dersom jeg ikke tynger det ned. 

Før jeg lærte meg dette hendte det at de øverste meterne av tauet var farget rødt, svart eller blått. Altså bunnstoff fra ymse båter og lektere som har dratt over. ?

Jeg har nå mekket meg teinebrett slik at jeg kan stå rett i ryggen og ta ut fangst/agne teina. Riktig arbeidshøyde. Jeg sliter med ryggen. Annen funksjon enn brettet ditt riktignok, men INSPIRASJONEN er hentet fra deg Mastiff. ???

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

@Trulte37 Tauet kan stå på skrå når det er 40-50 meter for mye, ja. Men samtidig er det jo ikke sånn at det er i "motorhøyde" mer enn et par meter ut fra blåsene, iallfall hvis det ikke er så mye vind at det egentlig er farlig å gå ut.

Og det høres ut som en god idé, ja! Fruen liker som sagt å stå ved teinebrettet og tømme teinene, det eneste vi ikke har løst helt ennå, er havteinene. Men jeg vurderer å ha noen fester under taket der jeg kan stikke inn en form for stenger som de kan henges på. Det blir nok en Petter Smart-variant på det også etter hvert. Og det er en ære å kunne inspirere! :thumbsup:

NilsPils skrev for 16 timer siden:

Jeg pleier å henge slike lodd på en blindtarm. Da er det lett å geleide dem forbi teinehaleren.

@NilsPils Det var jo godt tenkt! :thumbsup: Det er jo bare å få fruen til å spleise inn en tamp (hun strikker, syr og spleiser og gjør lignende håndarbeid, mens jeg tar det mekaniske, så det er en veldig tradisjonell arbeidsdeling i sjappa...).

Mastiff skrev for 5 timer siden:

Og det høres ut som en god idé, ja! Fruen liker som sagt å stå ved teinebrettet og tømme teinene, det eneste vi ikke har løst helt ennå, er havteinene. Men jeg vurderer å ha noen fester under taket der jeg kan stikke inn en form for stenger som de kan henges på. Det blir nok en Petter Smart-variant på det også etter hvert. Og det er en ære å kunne inspirere! :thumbsup:

jeg har tenkt litt og prøvd litt forskjellig ang havteinene. Har prøvd store, medium og havkrepseteiner. Til kreps er åpning i toppen helt klart å foretrekke. Da legger jeg de på garnrenna eller tilsvarende i arbeidshøyde, og tømmer teina sånn. Med sideåpning fant jeg også ut det var best å la de ligge på et flatt underlag i arbeidshøyde og løfte et og et kammer og plukke fangsten ut. Altså ene siden, så man strekker stramt delen med glidelås.. Et strikk med krok over teina (i taket eller hva som måtte passe) kan kanskje være greit for å frigjøre begge hendene, spesielt med agnboksen men. Det har jeg ikke prøvd enda. 

Prøvde også å åpne begge glidelåser og riste ut fangst, det funker greit men da har man jo dekket fullt i kreps og hva annet som måtte gå inn. og bøye seg i dekk prøver jeg å unngå.. 

de store havteinene er uhåndterlige og blir solgt her ihvertfall. Og jeg har god plass på dekk, men det blir for tungvindt å holde på med. 

må ha lang mansjett, helt opp til skuldrene helst skal man hente ut krepsen fra havteinene. Blir søkkvåt fra albuen og opp hvis man ikke bruker oljetrøye. 

Jeg brukert havteinene hovedsakelig til fisk. Torsk, lange, lyr, sei og vi har også fått breiflabb. Den ene av de to små havteinene har krepsekalver, så der tar jeg jo noe kreps. De to andre har kalver i full størrelse. Det vi har gjort til nå, er å stille bunnen opp mot siden av båten og så lene kamrene utover. Jeg har kjetting under bunnen så de skal ligge stødig, så da holder de seg så noenlunde på plass. Ulempen er at man må bøye seg ned og framover, det kan være litt plagsomt i bølger. Hvis du ser på bildet her, så ser du at taket stikker ut over lagringsskapet i båten, som bremmen på en caps. Jeg kom nå på at jeg kan feste aluminiumsvinkler på undersiden av taket på hver side, så de akkurat når fram til kanten av taket. Og så kan jeg ha en et sett til med vinkler som går inni dem, og som trekke fram og låses for å holde fronten av havteina. Så kan det gå kroker i kraftig strikk ned som hoder teina oppe. Det tror jeg faktisk blir det beste. Krokene er det jo bare å hekte i vinklene. Jeg må bare høre med naboen hvor kraftige vinkler jeg trenger, han driver metallverksted og kan masse om aluminium.

En ulempe her på Sørlandet er at det alltid er en del krabber i havteinene, og de er noe knot å få ut. Det er bare å gi opp å riste ut de svina der. Hadde det enda vært noe i dem, men de har vært skåltomme de siste årene, bortsett fra midt på sommeren. Det er altfor mange, så de får for lite mat.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Har også spekulert litt på å få de utstrekt. Men fant ut det beste var å dra opp ene siden bare, for hvis det ligger en eller to fisker i øvre kammer blir det hardt å være øverste aluramme hvis den skal henges helt opp. Må isåfall ha to kroker da så du kan løfte kun halvparten om du skjønner, så fisken hviler på dekk/kassen.. Du får holde oss oppdatert når du får prøvd litt.

Takk for den tanken også! Jeg har jo tenkt å ha fire kroker, én til hvert hjørne, og det burde hjelpe. Samtidig kan jo krokene henge så langt nede at man først tar øverste kammer, og så løfter man den neste ramma opp så man tar nederste kammer. Det blir jo uansett unødvendig og latterlig høyt å skulle legge den på benken og så løfte opp to kamre samtidig.

Mastiff skrev On 9.12.2022 at 8.31:

Ellers har jeg bare mistet én teine på de siste årene, og det var en for lett hummerteine med for store blåser i år. Jeg kjøpte noen brukte teiner av en type jeg ikke er vant til, og det viste seg at de drev for mye. Den ene drev helt bort, har iallfall ikke funnet den ennå.

Uten at jeg vet hva slags teine du mistet. De vanlige Carapaxteinene veier 9kg. Det er for lett dersom du fisker på utsatte steder. Dersom du ikke fisker i beskyttet farvann med lite strøm bør teinene veie minst 12kg. Noen fiskere her ute støper inn litt betong for å få opp vekta. Det enkleste du kan gjøre er å putte inn noen kilo armeringsjern. Du kan stripse dem fast, men det beste er å benytte anledningen til å bendsle bunnramma på teina ekstra. Da surrer du samtidig rundt armeringsjerna. De trenger ikke males, de ruster ikke opp i din tid. Fordelen med å bruke jern istedenfor betong er at egenvekta er vesentlig høyere, så de veier mer under vann. Det beste er selvsagt bly.

Jeg har mistet 6 teiner i år, tre av dem har jeg soknet opp, de hadde blitt tatt av uværet og dratt ut på dypere vann. På den ene var luka oppe, så der mistenker jeg at uværet har fått hjelp av flittige hender... Men tre er fremdeles borte. To av dem kan ha blitt tatt av uværet, ikke den siste. Der har enten tauet blitt tatt i en propell, eller så har den blitt stjålet. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Godt tenkt med armeringsjernene! Det var nok rundt ti kilos teiner, ja. Men de sto faktisk ikke værhardt til, de sto mellom noen holmer. Uansett, strømmen dro nok med seg denne, og enten står den et eller annet sted øst for Mandal, eller så har noen tatt den med seg og "glemt" å gi beskjed til meg om det. Men seks teiner på en sesong er jo ekstremt! Setter du mye i bratte skråninger?

• 1 måned senere...

@NilsPils Takk for tipset! Da er løsningen klar, med litt spleising av fruen. Som hun sa: "Hvorfor i (finnmarksuttrykk) har vi ikke tenkt på det før?" Funker ypperlig. Jeg kjører spleisen opp til teinebommen, griper tak i håndtaket på kettlebellen og fører tauet gjennom. Mye enklere!

Og apropos enklere, jeg boret fire hull i forsterkningen på undersiden av taket og stakk igjennom Biltemas strikktau. Knyttet knute på enden som kom ut på baksiden, strammet det til, og festet teinekroker. Ufattelig mye lettere å få gjenstridige krabber ut av havteiner på denne måten. Selv havteina smiler av det! :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...