Jump to content

Kabler fra dynamo til lithiumbatteri

UngeWiig

Recommended Posts

Hvis du bruker den innebyggede regulatoren betyr det endel, 80 A vil gi 0,4 V spenningsfall ref. beregningen over,

det kan betyr litt for ladningen. Helst bør du ha en ekstern regulator.

Om du kobler opp en ekstern regulator som måler ladespenningen på batteripolene vil den kompensere for dette spenningsfallet. Du må da ha to tynne ledninger som måler spenning til regulatoren. 

Nå får vi håpe du har en generator/alternator og ikke en dynamo, sistnevnte historisk og som virket ganske dårlig.

Ole
S/Y Algol

Regulator for Li batterier gjør mer enn bare å kompensere for tapet, den sørger for at du lader med nær full effekt mye lengre, alternatoren kan bli for varm, jeg har temperaturmåling på min. Du kan lade batteriet på mye kortere tid enn med en blybatteri regulator. Kablene må uansett være tykke nok til ikke å bli varme, men 0.4 volt blir ikke så mye selv ved 100 amperé, 0.4 * 100 = 40 W, det gir en liten lunk på kablene, dette er rent tap. Du må selvsagt kjenne på kablene, blir de varme er de for tynne og tapet deretter. 100 A ved 14 V er jo 1400 W så det er lite, men ikke helt ubetydelig. 

En alternator/generator som sitter i båten er vanligvis en bilversjon, der er kabellenden som regel så kort et problemet blir lite. Det finnes eksterne regulatorer for blybatterier også, de vil også ofte ha måling på polene av batteriet for å få optimal ladning. 

Jeg har en som ligner på denne.

Ole
S/Y Algol

olews skrev for 3 timer siden:

Regulator for Li batterier gjør mer enn bare å kompensere for tapet, den sørger for at du lader med nær full effekt mye lengre, alternatoren kan bli for varm, jeg har temperaturmåling på min.

Jo lengre man lader på full effekt, jo varmere blir dynamoen. Jeg har forstått det sånn at man bruker en regulator typisk for å måle temperatur på dynamoen og bremse denne før den blir for varm, samt sørge for riktig ladespenning på batteriene. Å bruke en regulator for å kjøre dynamoen enda hardere pga for tynne ledninger høres rart ut.

UngeWiig skrev 56 minutter siden:

Så der jeg har kan det jeg nå ha brukes eller må jeg bytte kabler? 

Jeg hadde byttet kabler.

Regulatordiskusjon er en gjenganger her på forumet, sist gang her: 

UngeWiig skrev 1 time siden:

Ok takk, er en Hitachi 80a jeg har. 

,

Så der jeg har kan det jeg nå ha brukes eller må jeg bytte kabler? 

Dette kan kompliseres mye. Personlig ville jeg nok gått opp til 35 eller 50 mm2. Noen vil si at det er overkill.

Og så kommer det an på resten av systemet - hjelper hvis du oppgir mest mulig info. Har du blybatterier? Hvordan er disse tilkoplet lading? Via ladeskille/skillediode, evt bare via hovedbrytere? Har dynamo senseledning eller ikke, eller står det evt en ekstern regulator tilkoplet den? 

Maika skrev for 21 timer siden:

Jo lengre man lader på full effekt, jo varmere blir dynamoen. Jeg har forstått det sånn at man bruker en regulator typisk for å måle temperatur på dynamoen og bremse denne før den blir for varm, samt sørge for riktig ladespenning på batteriene. Å bruke en regulator for å kjøre dynamoen enda hardere pga for tynne ledninger høres rart ut.

At du kan kompensere for spenningstap er en ikke hovedgrunnen for å bruke en regulator. F.eks. blybatterier skal ha 14.4 Volt når de lades helt opp, det er mage meninger om dette og noen ladere har fine kurver med spenninger, tider og prosenter ladning. Poenget med å måle på batteriet er at regulatoren da måler korrekt spenning for ladning, som nevnt var det spenningsfall på flere hundre mV og når batteriet skal ha 14.4 og det blir spenningsfall i kabelen på 400 mV så kommer det bare 14.0 Volt til batteriet. Nå går dette ganske bra i praksis siden strømmen faller og dermed spenningsfallet i kabelen. Så ved veldig lav strøm vil tapet være nær null og batteriet blir ladet helt opp, men det tar lengre tid. Som alltid med strøm til bruk er det fordel med godt tverrsnitt så tapet blir akseptabelt.  

Lithium batterier er alltid sultne og tar omtrent alt du kan gi dem og det er ikke bra for generatoren/alternatoren (dynamo er det ingen som har lengre, de forsvant for mange år siden), derfor bør regulatoren helst måle temperaturen og senke effekten. Ved høyere turtall gir vifta med kjøling og du får mer strøm. Det finnes vannkjølte generatorer, men de er dyre og ikke så lett tilgjengelige for båtmotorer. Har lekt litt med tanken på å installere en 300 A vannkjølt alternator, men det har blitt med tanken. Kommer et stykke med solceller.

Ole
S/Y Algol

olews skrev 47 minutter siden:

Lithium batterier er alltid sultne og tar omtrent alt du kan gi dem

Det der ser ut til å være en myte som er i ferd med å slå sprekker.

olews skrev 47 minutter siden:

og det er ikke bra for generatoren/alternatoren (dynamo er det ingen som har lengre, de forsvant for mange år siden),

Hvorfor driver du og kverner på dette? Dynamo er muligens ikke korrekt, men det er et innarbeidet begrep som folk forstår. 

olews skrev for 3 timer siden:

At du kan kompensere for spenningstap er en ikke hovedgrunnen for å bruke en regulator. F.eks. blybatterier skal ha 14.4 Volt når de lades helt opp, det er mage meninger om dette og noen ladere har fine kurver med spenninger, tider og prosenter ladning. Poenget med å måle på batteriet er at regulatoren da måler korrekt spenning for ladning, som nevnt var det spenningsfall på flere hundre mV og når batteriet skal ha 14.4 og det blir spenningsfall i kabelen på 400 mV så kommer det bare 14.0 Volt til batteriet. Nå går dette ganske bra i praksis siden strømmen faller og dermed spenningsfallet i kabelen. Så ved veldig lav strøm vil tapet være nær null og batteriet blir ladet helt opp, men det tar lengre tid. Som alltid med strøm til bruk er det fordel med godt tverrsnitt så tapet blir akseptabelt.  

Lithium batterier er alltid sultne og tar omtrent alt du kan gi dem og det er ikke bra for generatoren/alternatoren (dynamo er det ingen som har lengre, de forsvant for mange år siden), derfor bør regulatoren helst måle temperaturen og senke effekten. Ved høyere turtall gir vifta med kjøling og du får mer strøm. Det finnes vannkjølte generatorer, men de er dyre og ikke så lett tilgjengelige for båtmotorer. Har lekt litt med tanken på å installere en 300 A vannkjølt alternator, men det har blitt med tanken. Kommer et stykke med solceller.

Poenget er at det er lurt å gå opp i kvadrat på kablene, så man slipper det store tapet. Du foreslo opprinnelig kun  regulator, noe som gjør at man kaster bort strømmen i varme.

Om man burde ha ekstern regulator i det hele tatt, er det altså delte meninger om. Dette har vi som sagt diskutert mange steder allerede. Det er jo selvfølgelig i utgangspunktet ikke dumt, men det koster jo både penger, tid, og blir mer komplekst. Når det altså ikke er sikkert man trenger dette, så er det heller ikke nødvendigvis det lureste.

Trådstarter har kun installert 100Ah lithium, så det takler sannsynligvis dynamoen hans greit. 

Og som @Komodo sier, alle kaller det dynamo. Å kalle det noe annet skaper bare forvirring ;)

Det som er viktig er at regulatoren har sense-ledning som går til batteriet.  Om sjølve regulatoren er innebygd i dynamoen eller ikkje har mindre betydning.

16 mm2 ledning til forbruksbanken med 80 A dynamo er innafor, dersom dynamoen har slik sense-ledning.

Effektttapet er avhengig  både av ledningstverrsnitt og lengda på kabelen. Og av straumen i andre potens.

Eksempel: 50A straum i 16 mm2 kabel i lengde 2 meter gir effekt-tap 10 Watt. 50 A 12 V er jo 600 Watt, så ledningstapet er då 1,7%, altså ubetydeleg.

Spenningsfallet i dette eksempelet vil vera 0,2 Volt. Med sense-ledning frå regulator til batteri vil spenning ut frå dynamo auka, slik at batteriet alltid får rett spenning, uavhengig av spenningsfall i kablar.

Komodo skrev On 8.12.2022 at 20.56:

Det der ser ut til å være en myte som er i ferd med å slå sprekker.

Hvorfor driver du og kverner på dette? Dynamo er muligens ikke korrekt, men det er et innarbeidet begrep som folk forstår. 

Voksenopplæring, det er viktig å bruke de riktige begrepene. Det er klart definert hva som er hva, det er i tillegg et dagliguttrykk som vekselstrømsdynamo. Jo flere ganger det nevnes jo flere lærer forskjellen på begrepene.

Dette er ikke noe nytt en tråd fra 2014 : 

Så det trengs fortsatt en oppklaring i 2022. Det amerikanske uttrykket alternator er ganske godt, det forklarer litt hva som skjer. 

Det er viktig å bruke begreper og navn riktig, det mange eksempler på helt feil f.eks. mhz som er feilstaving av Hertz, men milli Hertz er en ganske lav frekvens. Synd ingen går på mNOK når det burde stått MNOK på kontrakten.

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...