Stekepanne Startet 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2022 (redigert) Hallo. Vi har en seilbåt fra 2008, med alt av signal-forstyrrelser det innebærer. Jeg har prøvd forskjellige 4G-routere og noen er bedre enn andre, men det blir aldri helt bra. Nå har vi en TP-Link MR200. Jeg husker ikke hvilke hastigheter jeg får, men det er ikke så viktig for saken. Det som gjør at jeg opprettet denne tråden er følgende: Jeg tar mobilt bredbånd-sim-kortet og putter inn i min iphone. Kjører speedtest.net og får veldig bra hastighet. Jeg tar så ut sim-kortet fra mobilen og putter det inn i TP-linken som står på nøyaktig samme sted som mobilen. Kobler mobilen til via WIFI og starter speedtest.net. Hastigheten jeg da får er MANGE ganger lavere enn da sim-kortet stod i mobilen. Flere ganger har vi gitt opp å streame film/tv via routeren. Satt opp iPhone som hotspot og alt går som ei kule. 4G på telefonen, ikke 5G. Noen som kan forklare meg hva dette skyldes? Finnes det noen måte (annet enn utvendig antenne) å få god 4G-hastighet inne i båten? Jeg har vurdert å gå opp til 5G, men routeren er foreløpig tullete dyre. Redigert 8.Desember.2022 av Stekepanne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Routeren har kanskje ikke 4G pluss? Prøvd å koblet til routeren med kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Vi har TP-Link 4G router i båten, ingen problem å streame fra denne med to nettbrett tilkoblet. Har ICE+ Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Jeg har TP-Link MR600 som er 4G+, og selv om jeg nok tror at en moderne iPhone dytter data raskere direkte over 4G enn via wifi og en ruter, funker dette meget bra her. Ruteren står montert ute i en gammel Glomex 3G-dome, så sikkert OK signal, men var ikke noe stort problem når den lå inne i dekksalongen heller. Har jevnlig kjørt speedtest via ruter fra PC/telefon og får som oftest i området 100-120MBps. 5G ville jeg ikke kastet bort penger på foreløpig, dårlig dekning og kort rekkevidde. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
S/Y Emma Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 (redigert) larshans1 skrev for 2 timer siden: Routeren har kanskje ikke 4G pluss? Prøvd å koblet til routeren med kabel? Der tror jeg du er inne på noe. På TP-Link sine nettsider står det at MR200-modellen har støtte for 4G LTE, som visstnok skal gi 5-12 Mbit/s. MR600-modellen har derimot støtte for 4G+, som gir 150-300 Mbit/s. Har forøvrig brukt MR600 om bord i en årrekke, og den har fungert upåklagelig. Superstabil, god fart, og man kan koble den rett i 12 volt-systemet uten stabilisert spenning. Har nå byttet til en 5G-router (har Telia mobilt bredbånd), men synes ikke det var verdt oppgraderingen fra 4G+ med MR600. Som Arne skriver over her: for dårlig dekning og kort rekkevidde med 5G. Ligger nå midt i Bergen og får 34 Mbit via 5G. Bruk heller 4G+ noen år til. Det er mer enn tilstrekkelig. Jeg hadde ikke kjøpt 5G-modemet igjen om jeg hadde valget i dag. Kjøpte til og med en fancy ekstern antenne som jeg monterte i targaen, men den hadde null effekt. Redigert 9.Desember.2022 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Stekepanne skrev for 9 timer siden: 4G-routere og noen er bedre enn andre, men det blir aldri helt bra. Hadde samme problemet for mange år siden, koplet på en ekstern antenne ikke hatt problem siden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
trixie2 Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Prøvd å bytte WiFi kanal? Hvis du bruker annet utstyr som lager seg ett eget wifi nett,så kan disse forstyrre hverandre. Eksempel Wireless radar. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Jeg har MR600 i båten, og den fingerer helt fint til både streaming og hjemmekontor. Men kommer jo veldig an på dekning. Vurderer å sette på ekstern antenne for bedre dekning. Ser også at det som wiret, får bedre hastighet en det som bruker wifi. Så jeg har wiret mot kartplotter og Victron Cerbo GX. Ble en helt annen hastighet mot Cerbo GX etter å ha wiret denne, en før når den var på WIFI. Selv om boksene står ved siden av hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Stekepanne skrev for 12 timer siden: Jeg tar mobilt bredbånd-sim-kortet og putter inn i min iphone. Kjører speedtest.net og får veldig bra hastighet. Jeg tar så ut sim-kortet fra mobilen og putter det inn i TP-linken som står på nøyaktig samme sted som mobilen. Kobler mobilen til via WIFI og starter speedtest.net. Hastigheten jeg da får er MANGE ganger lavere enn da sim-kortet stod i mobilen. Du har vel for så vidt fått svaret du er ute etter hos de andre men Speedtest kan være litt så som så. Jeg kan kjøre Speedtest direkte på ruteren min (Deco) og den viser de verdiene jeg forventer ut fra mitt abonnement men får mye lavere verdier på alt utstyr tilkoblet samme ruter over WiFi. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ivar Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 SveinHa skrev 4 minutter siden: men får mye lavere verdier på alt utstyr tilkoblet samme ruter over WiFi. er det mulig å koble til ruter med kabel? Wifi er et delt medie , og et temmelig uregulert frekvensbånd. Så her kan oppnådd hastighet variere myye, alt etter hvor sterk kamp det er om plassen på de kanalene du bruker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 ivar skrev 30 minutter siden: er det mulig å koble til ruter med kabel? Jeg kan, lenge siden jeg gjorde det så husker ikke detaljene men det er en helt annen verden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Stekepanne Svart 9.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Tusen takk for mange gode svar! Har faktisk ikke tenkt på 4G vs 4G+ Kommer nok til å prøve f.eks en MR600 Vi streamer Discovery, TV2 osv via AppleTV. Er dessverre flere applikasjoner som ikke justerer kvalitet etter båndbredde. Wifi er ikke nødvendigvis wifi. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Det første du må finne ut av er om det er WiFi eller 4G-delen av routeren som skaper problemer... Med tanke på 4G Vs 5G ville jeg valgt en robust 4G router med gode antenner hvilken som helst dag, selv om totalprisen ville kommet opp på hva de billigste 5G routerene koster... Wifi er veldig kjekt, men en fast kabel er mye mer robust og gir ofte bedre hastigheter.. Jeg forsøker å ha kablet tilkobling der det lar seg gjøre på et fornuftig vis! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.