Jump to content

Ny type LifePo batteri. Passer til både forbruk og start


JRK

Recommended Posts

JRK skrev 43 minutter siden:

Og da lurer jeg litt på hvordan dette egentlig virker.

Det er f.eks kortslutningsikker, som er ved 3000A ?

Det har en startkapasitet på 800 CA

Kontinuerlig strøm 100A

Normal Lading 16A  v/14,6 V

Hurtiglading 100 A v/14,6 V

Hvordan i alle dager fungerer BMS'en på et slik batteri???


Den tåler vel litt juling over korte tidsrom for start. Uansett muligens litt risky ift dynamo om BMS skulle kutte. Winston eller annet direktekoplet LiFePO4 med balansefunksjon over overvåking men ikke kutt må vel være optimalt, men ser egentlig ikke noen fordeler med Lithium på start som forsvarer prisen så langt. En kommer langt med bly/syre

Link to post

Men batteriet (eller flere i paralell for økt kapasitet) i første innlegg kan vel fungere som forbruksbank som også tåler trustere/ankerwinsj. Jf tidligere diskuterte utfordringer for VP D4/D6 som ikke skal ha trustere koblet på startbatteriet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her har vel seasea bommet litt. Skriver det er li-ion og farlig gods, kan ikke sendes.

Men Lifepo4 er jo ikke spesielt farlig (bildet viser 110Ah utgaven da)

 

https://www.seasea.no/husbilstillbehör/litiumbatteri/marinebatteri-lilead-litium-dual-80ah

 

Men mye lavere pris hos Hjertmans https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/lilead-litium-80ah

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

Men batteriet (eller flere i paralell for økt kapasitet) i første innlegg kan vel fungere som forbruksbank som også tåler trustere/ankerwinsj. Jf tidligere diskuterte utfordringer for VP D4/D6 som ikke skal ha trustere koblet på startbatteriet. 

Ja absolutt et godt poeng siden mange Lithiumbatterier har en puslete innebygget BMS.

Link to post

Med LiFePo4 som kan fungere i en forbruksbank med trustere tilkoblet så synes jeg teknologien begynner å bli interessant.
 

Men prisen er stiv synes jeg da. Mulig at prisene synker fremover i og med at dette er forholdsvis ny teknologi. Får prøve å holde liv i min seks år gamle bly/syre forbruksbank noen år til og se hvordan prisene utvikler seg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Enig dette kan bli interressant.

 

I og med at prisen allerede er ned mot SEK 5.500,- for 80Ah, så kan det vel hende at man er nede på 5000 NOK for 100AH, og med tanke på levetid og tømmegrad , så er jo dette direkte konkuransdyktig. Ser for meg 1 Optima Redtop til start, og 3-4 slike til forbruk og thrustere. Med andro ord samme oppsett som i dag. Det siste jeg lurer på da er, vil generatoren tåle dette eller må noe gjøres her. Noen som vet om 115 A generatoren til VP D6 har temperaturkompensering innebygd. Eventuelt om noen har kikket på ekstern regulator til denne?

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Med LiFePo4 som kan fungere i en forbruksbank med trustere tilkoblet så synes jeg teknologien begynner å bli interessant.
 

Men prisen er stiv synes jeg da.

Har du vurdert løsningen som jeg skisserte i den forrige tråden dette var oppe, altså løse celler og løs BMS? Da har du løsningen på høyt strømuttak, og prisen blir en helt annen. 

 

Mer om det i tråden til @Dreuf her

 

 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Har du vurdert løsningen som jeg skisserte i den forrige tråden dette var oppe, altså løse celler og løs BMS?


Har fulgt med på denne tråden ja, og mange andre av lihtiumtrådene som har vært oppe på forumet i det siste. 
 

Forbruksbatteriene mine skal få holde ut enda en tid, slik at jeg kommer ikke til å handle på en stund enda. Hadde du spurt meg for et år siden ville jeg svart at jeg kom til å kjøpe bly/syre en gang til og se an utviklingen på lihtium. Men nå skjer det så mye at jeg ikke er sikker på at det blir løsningen når jeg etterhvert skal bytte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
JRK skrev 17 minutter siden:

Det siste jeg lurer på da er, vil generatoren tåle dette eller må noe gjøres her. Noen som vet om 115 A generatoren til VP D6 har temperaturkompensering innebygd. Eventuelt om noen har kikket på ekstern regulator til denne?


@Fantino tror jeg det var har tidligere skrevet om gode erfaringer med bruk av std dynamo på VP D6 på lihtium. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Der må være noe "lurium" i disse batteriene. På bly/syre batterier vil alle cellene balansere seg mer eller mindre automatisk og om det ikke er helt godt nok så kan en kjøre utjevningslading så fikser batterikjemien resten. På LiFePO4 er det en helt annen verden: Cellene liker seg svært dårlig med mer enn 3.6V og mindre enn 2.6V og i tillegg vil celler med bittelitt ujevn kvalitet drive lengre og lengre fra hverandre i SOC (State Of Charge) for hver lading og det er her en god BMS kommer inn i bildet. BMSen sikrer at hver enkelt celle holder seg innenfor akseptable spenningsnivå for å beskytte batteriet mot skader og den balanserer cellene ved å måle spenningen på hver enkelt og lade litt ekstra på de som har fått for lite (noen BMSer henter denne ladestrømmen fra de cellene som er "litt for fulle").

 

Noen som vet hvordan disse BMS-løse batteriene håndterer denne problematikken?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
JRK skrev 13 minutter siden:

Det står jo at det er BMS på disse

Ikke det fra Farco men der står i beskrivelsen:

Sitat

Batteriets robuste kjemi gjør det forsvarlig å benytte uten BMS, men bruker må sikre at batteriet ikke er tilkoblet utstyr som kan gi høyere strøm eller spenning enn spesifisert.

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Brigg skrev On 11.12.2022 at 13.56:


@Fantino tror jeg det var har tidligere skrevet om gode erfaringer med bruk av std dynamo på VP D6 på lihtium. 

Dynamoer på VP D6 har intern tempregulering ja. Denne er vel standarddynamo på de fleste motorene i D-serien? (Med unntak av i alle fall D3 som jeg har selv, den har en annen 140A dynamo uten sense, antar det er den samme som står i bil-versjonen av motoren).

 

Dynamoene ‘redder’ da seg selv ved varmgang, men det er jo vanskelig å si hva det betyr for levetida så vi gjorde litt ekstra tiltak ift kjøling og flyttet senseledninger til B+ for om mulig å begrense strømmen litt. Mulig det var unødvendig men gav eier god varm følelse i magen om ikke annet 😁

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...