Gullfisk Startet 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2022 Hvorfor plassereres eksosgjennomføringer ofte i vannlinje/under vann? På min båt, Viknes 1030, sitter det antatt syrefast eksosgjennomføring i vannlinja på styrbord side av akterspeilet. Det har vært flere tråder med tæring i slike, og det er vel ikke uvanlig å måtte skifte disse etter 10 års tid. Jeg har lyst til å flytte min ca 1/4 bredde innover akterspeilet under badeplattform, og godt over vannlinja, og lage den i glassfiber/polyester, med en godt utstikk på ca 20 cm. Ulempen slik den er i dag, er jo å ha et 127 mm hull under vann, og at det spruter opp på plattform når båten ligger rolig. Eksosen kan i noen tilfeller bli dratt inn av turbulens av bakveggen. Vil det ha noen ulemper bortsett fra plask fra kjølevannet? Lydmessig under fart blir vel det samme, eksosen er over vann i dag også. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Gullfisk skrev 16 minutter siden: . Ulempen slik den er i dag, er jo å ha et 127 mm hull under vann Det har jo absolutt et sikkerhetsaspekt... Jeg har veldig sansen for eksos ut i siden over vann. Som der jeg plasserte det på SummerDreamen: Blåser eksosen såpass langt ut at den ikke havner i dragsuget... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dieselfan Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Antar at du har våt eksos og lyddemper. Du bør forsikre deg om at endringen i utløpshøyde er innenfor i forhold til lyddemperens montasjekrav og at mottrykket i eksosen ikke overstiger motorprodusentens krav. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Slangen ligger allerede over dette utløpspunktet i dag, før den går ned til eksisterende gjennomføring, så det burde være innafor. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Spørs om naboen er like fornøyd med utløpet på Summerdreamen? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 JRK skrev 8 minutter siden: Spørs om naboen er like fornøyd med utløpet på Summerdreamen? Fikk aldri noen kommentarer eller sure blikk men så var jo motoren ganske "snill", kom bare rene fjelluften ut der... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dieselfan Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 SveinHa skrev 1 time siden: Fikk aldri noen kommentarer eller sure blikk men så var jo motoren ganske "snill", Men er ikke din montasje utsatt for skade om du ligger longside ? mot feks betongflytebrygger selv om de har treramme? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 dieselfan skrev 6 minutter siden: Men er ikke din montasje utsatt for skade om du ligger longside ? mot feks betongflytebrygger selv om de har treramme? Tja, jo, du har et poeng. Uten at det var noe problem i praksis... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dieselfan Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 SveinHa skrev 1 minutt siden: Uten at det var noe problem i praksis... Det er jo din erfaring som er nyttig for oss... Sjefa kommer seg ikke i land om jeg ligger på Ø50 kulefendere så for meg er det alvor. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 På slik båt er det rikelig med Ø20-25 pølsefendre. Selve gjennomføringen er bare en vanlig ss klemflens som er sveist feil vei på røret men den kan jo selvsagt pyntes litt på med skrå avvisere slik at treverk ikke huker seg fast... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Chiefengineer Svart 12.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Dette bør du i høyeste grad ta opp med Viknes før du gjør noe. De sitter med masse kunnskaper om hva og hvorfor dette er utført på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Det kan hende, de har jo levert med eksos både styrbord og babord, utenpåliggende kanal inn til senter. De nyere har vel utløp i midten, under vannlinje. Men ingen over. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Gullfisk skrev 24 minutter siden: Det kan hende, de har jo levert med eksos både styrbord og babord, utenpåliggende kanal inn til senter. De nyere har vel utløp i midten, under vannlinje. Men ingen over. Da er det nok gode grunner til det. De eksperimenterte mye med eksosen på 1030 tidligere pga alle sotproblemene med 340 hk versjonen til Yanmar på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Spiller det så veldig stor rolle om det står Viknes eller Viksund på siden av båten da? Poenget er vel sånn cirka hvordan skrogets ser ut og hvilken motor og hva slags eksosopplegg som sitter inni der. På båten til @Brigg er vel dette løftet over vannlinja så vidt jeg husker. Chiefengineer skrev 2 minutter siden: Da er det nok gode grunner til det. Det ville jeg ikke følt meg helt trygg på. Chiefengineer skrev 2 minutter siden: De eksperimenterte mye med eksosen på 1030 tidligere pga alle sotproblemene med 340 hk versjonen til Yanmar på denne båten. Kom de fram til noe da? Har en bekjent som har 1030 med en 6LP motor (vet ikke hvor mange hk den har). Kona hans klager over at det kommer eksos inn i båten når de kjører. Jeg vet ikke om det går an å unngå det så lenge båten har den utformingen den har, og det blir et stort dragsug bak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 12.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Komodo skrev for 3 timer siden: På båten til @Brigg er vel dette løftet over vannlinja så vidt jeg husker. Det stemmer. Fikk løftet gjennomføringen over vann ikke lenge etter at vi kjøpte båten for å unngå å bli gjennomvåt av vannsprut ved håndtering av fortøyning bak på styrbord side. Det ligger bilder fra denne jobben i første innlegg i denne tråden som handler om lekkasje i eksosgjennomføringen for to år siden. Jeg var glad for at gjennomføringen sto over vannet når den begynte å lekke. Risikoen for skade pga vanninntrengning er betydelig redusert. Jeg klarte også å demontere gjennomføringen for reperasjon mens båten lå på vannet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 12.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2022 Komodo skrev for 6 timer siden: Spiller det så veldig stor rolle om det står Viknes eller Viksund på siden av båten da? Poenget er vel sånn cirka hvordan skrogets ser ut og hvilken motor og hva slags eksosopplegg som sitter inni der. På båten til @Brigg er vel dette løftet over vannlinja så vidt jeg husker. Det ville jeg ikke følt meg helt trygg på. Kom de fram til noe da? Har en bekjent som har 1030 med en 6LP motor (vet ikke hvor mange hk den har). Kona hans klager over at det kommer eksos inn i båten når de kjører. Jeg vet ikke om det går an å unngå det så lenge båten har den utformingen den har, og det blir et stort dragsug bak. Vet ikke hva de kom fram til men hva gjelder 1030 så ble det lagt mye jobb og studier i eksossystemet så det er jo bare å kontakte fabrikken og ta en prat rundt temaet før man gjør noe mer. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/nytt-eksosanlegg/659112 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.