Jump to content

Hvem er eldst på Baatplassen?

Faxen

Recommended Posts

Maika skrev 1 time siden:

Det viktigste må vel være at man står i stil med båtene sine?

Min er fra 1975, dvs. samme som kona og dermed kledelig yngre en meg selv :D

Det blir sagt at ein stril har det bra når han har ein god båt, eit godt naust og ei god kjerring.

Ein gang fortalte eg dette til ein ringnotreiar på Sotra. Han svarte at han hadde jo bytta båt nokre gangar, og skifta kledning på naustet, så kanskje det var på tide å bytta .....

Heldigvis husker jeg liter fra jeg ble produsert under krigen i begynnelsen av 1943 og fikk opp gluggene opp i november og videre, men jeg så da ganske så fornøyd ut under frigjøringsdagene i 1945 på armen til mor flankert av to kjekke engelske soldater som mor og far holdt kontakt med i flere år etter frigjøringen.

1945a.jpg.a1c95221c8b5ad4804660d7dea0f7977.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan det være mulig at jeg tar kaka her . .?

Føler meg jo fremdeles som rene ungdommen (så lenge jeg ikke ser meg i speilet). Helsa ser ut til å holde bra og jeg satser på videre båtliv.

Jeg er 41-modell og husker masse fra krigen. Det skjedde mye spesielt den gangen som en kan bruke som huskeknagg. Dessuten hadde jeg en eldre bror som fant på utrolig mye rampestreker man ikke så lett glemmer.

Mine første erfaringer med sjølivet var i Oslofjorden på 1940-tallet. Jeg hadde en onkel og tante som drev et gartneri på Fjellstrand. Hver sommer var jeg der og badet og fisket sammen med fetteren min. Utgangspunktet var brygga på Ommen. Og det var fisk nok i sjøen den gangen. Vi rodde båten og fikk havhvitting, torsk, flyndre og og sei. Eller vi satt på svaberget og fisket bærnebb til grisemat for onkel og tante.

Ommen er drevet av OF og er nærmest uforandet fra den gangen. Det er absolutt en av Oslofjordens perler og anbefales på det varmeste. Det er ikke så lett å legge til med båt, men det går en geitesti ned fra Omsåsen der det er fri parkering. Og rutebåten legger til i helgene om sommeren.

Legger ved et mimrebilde fra 1948, 1. klasse på Sagdalen skole på Strømmen. Jeg er nr. 2 fra venstre i bakerste rekke. Det var ingen ungdomsmote den gangen, knapt nok klær i det hele tatt. Vi var bare 7 år gamle, men noen, særlig jentene ser ut som voksne i omsydde voksenklær. Og feite unger var ukjent . . . .

892269_10151791651866641_1528486153_o.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Haba skrev for 20 timer siden:

1941 model. Motvillig avmønstret for ett år siden.

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Kan det være mulig at jeg tar kaka her . .?

....

Jeg er 41-modell

Da må vi nesten få greie på noen datoer!

Legger ved et mimrebilde fra 1948, 1. klasse på Sagdalen skole på Strømmen. Jeg er nr. 2 fra venstre i bakerste rekke

Se der ja, du har jo ikke forandret deg et dugg :giggle: 

Og feite unger var ukjent . . . .

Ingen feite unger nei. Ser en forskjell til også...

Vet ikke om jeg ser at de er noe særlig lavere. (Med mindre du mente nr 2 fra venstre i bakerste rekke da :lol:). Jeg har ei jente som nå går i første klasse. Hun er lavere enn dem på bildet tror jeg (naturlig siden hun er ett år yngre). Men ungdommene er høyere nå. Jeg har en 15-åring også... 

Men jeg ser at ingen har klokke, mobilklokke eller mobil. Det slapp heldigvis jeg også :wink:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, gjennomsnittlig var folk lavere tidligere pga. feilernæring og flere sykdommer, men her er det vel de litt for store klærne som nok må ta hovedskylden for at det ser sånn ut. 
En annen «artig» detalj er at ingen av barna har briller, det var nok ikke så greit å være svaksynt barn på den tiden. 

Er en 48-årgang, født i kronkolonien Kenya, bodde på farm ved byen Thika - nordøst for Nairobi, mor var norsk og far var dansk forsker på landbruk (sisal og kaffe) for den britiske regjering. Kom til Norge for godt i 1957, mor sa årsaken var Mau Mau. På bildet mottar jeg dronning Elisabeth II kroningsmedalje - tror året var 1953 - eller 1954.

0185.jpg

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Komodo skrev for 10 timer siden:

Se du ikke forskjellen? De var mye lavere før i tiden :wink:

Det er et ubestridelig faktum at gjennomsnitttshøyden har økt betraktelig siden. Men det var den gangen også en tendens til at barna var kortere enn sine foreldre. Både min bror og jeg ble 5 cm kortere enn min far. Det omvendte er nok mer vanlig i dag.

Det er ingen tvil om at bedre ernæring påvirker veksten. Det er neppe mange steder det er tydeligere enn i dagens Kina, men også i Thailand, der er jeg er nå. På 1980-tallet raget jeg over de fleste her. Nå er jeg rene smågutten i fohold til ungdommene med mine 178 cm.

Det er også et faktum at vi blir kortere med alderen. Jeg har krympet 2-3 cm til nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...