Jump to content

Finns det deler til ZF drev/girkasser?


Marqies

Recommended Posts

 

Dette er et ZF drev  PPS111. 

ZF gear RM 50 S1. 

Det står en Rolla propell på,

Motor 370 hk IVECO.

Står montert i en Halco 31.

Giret  slurte ved siste prøvetur. En teori er at oljefilter på giret er tett, dette skal kunne gi sluring, usikker på om det er mulig.

Ser for meg ut som en overflatepropell, lurer på om dette egentlig passer sammen.

Finns det deler/forhandler til disse drev og girkasser. 

 

 

5.jpg

20.jpg

21.jpg

24.jpg

27.jpg

Link to post
Marqies skrev for 23 timer siden:

Ser for meg ut som en overflatepropell, lurer på om dette egentlig passer sammen.

Er dette en båt som veier ca 5.5tonn?

Propellen er laget for høy hastighet (45+ knop) i en lett båt med lav vannmotstand. 
Propellen har lite bladareal ute og mye bladareal på indre diameter. Det medfører at propellen lett rives løs fra vannet når du forsøker å plane. 

 

Ikke min mening å fornærme båteier men den kombinasjonen av båt og propell er helt fullstendig ubrukelig...

 

Sett ett solid merke ytterst på ett propellblad. Få en til å sveive motoren 10 omdreininger, så teller du hvor mange omdreininger propellen går, så har du riktig utveksling. Så finner du riktig propell ved hjelp av en propellberegner, propellselger, annen Halcoeier med samme båt/motor eller du prøver deg fram.. 
 

Koster noen kroner men den båten ville vel trives veldig godt med Volvo Penta DPH duoprop drev.

 

 

Link to post
Marqies skrev for 3 timer siden:

Skal prøve og finne noe mer på propell, ser for meg at denne ikke er rett for dette utstyret.

 

Den er så feil som man får det :) han her, har brukt for cleaver, de må såpass høyt for at de skal fungere som de er designa for. Jo høyere turtall man har, desto mindre slipp får man. 

 

Selv er jeg lite glad i cleavere, det eneste de fungerer til er løpskjøring, jeg er glad i å kunne cruise 50-60knop med lavt forbruk, men i den farta så har ofte cleavere litt høyt slipp og dermed høyere forbruk. Men semi cleaver derimot, elsker de 

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...
On 12/18/2022 at 8:20 PM, Marqies said:

Skal prøve og finne noe mer på propell, ser for meg at denne ikke er rett for dette utstyret.

Men hvem har satt sammen og montert drev og gear på båten? må jo være en filosofi eller beregning?

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
On 12/17/2022 at 1:13 PM, Marqies said:

Giret  slurte ved siste prøvetur. En teori er at oljefilter på giret er tett, dette skal kunne gi sluring, usikker på om det er mulig.

 

Kan du beskrive sluringen du opplevde litt nærmere? Turtall/ fart osv...

 

Giret er nok IRM 50. "I" er litt lite synlig iskanten på plata. Deler og ofte veldig billige ZF kasser er å finne på eBay USA. brøkdel av EU priser merkelig nok.

 

Om dette oppsettet med overflatepropell har fungert tidligere og nå oppfører seg anerledes så er sluring en sannsynlig mulighet. For lavt oljetrykk i kassa (og dermed på clutchene) vil uansett ganske fort slite ut lamellene ved høy belastning.

Men det skader jo ikke å bytte filteret å prøve før man går mer drastisk til verks eller bytter ut hele fremdriftsystemet.

 

On 12/18/2022 at 1:52 PM, dieselfan said:

Sett ett solid merke ytterst på ett propellblad. Få en til å sveive motoren 10 omdreininger, så teller du hvor mange omdreininger propellen går, så har du riktig utveksling.

 

IRM 50 er et hydraulisk gir. Utvekslingen står på plata man ser på ene bildet. 1,00. Med andre ord et rett gjennom gir.

Mvh. SAP

Link to post

Fikk kontakt med KGK, der hadde de en teori på at det sannsynligvis var sprekk i sylinder på koplingen til clutch på forover, dette var ett kjent problem (aluminium i gear sylinder sprekker i bunn, lite trykk lik sluring). Deler var ikke tilgjengelig lengre, verken til drev eller gear. Tror jeg hopper over denne båten, ble litt usikker på om motor er så stor som oppgitt også. 

Det dukker vel opp flere prosjekter regne eg med.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hallo igjen.

Etter en del att og fram så har jeg bestemt meg, det ble handel. Litt usikker på motor, etter nr. så er den vel 330 hk, det var snakk om 370 hk, men det har ikke denne motoren. Iveco 8061 srm 33, Noen som vet max turtall på denne, ser litt på drev som kan passe, utveksling i forhold til propell må jo beregnes. Tar vel noen uker før jeg får den hjem, da blir det dypdykk i motor. 

Regna med at det blir tømming av båten og grundig rengjøring som første steg på programmet.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...