Marqies Startet 17.Desember.2022 Del på Facebook Startet 17.Desember.2022 Dette er et ZF drev PPS111. ZF gear RM 50 S1. Det står en Rolla propell på, Motor 370 hk IVECO. Står montert i en Halco 31. Giret slurte ved siste prøvetur. En teori er at oljefilter på giret er tett, dette skal kunne gi sluring, usikker på om det er mulig. Ser for meg ut som en overflatepropell, lurer på om dette egentlig passer sammen. Finns det deler/forhandler til disse drev og girkasser. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 17.Desember.2022 Del på Facebook Svart 17.Desember.2022 Trur ikkje giret slurer,er sikkert propellen som er problemet,du har eit godt svar på den andre tråden din Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Desember.2022 Del på Facebook Svart 17.Desember.2022 KGK Norge Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Marqies skrev for 23 timer siden: Ser for meg ut som en overflatepropell, lurer på om dette egentlig passer sammen. Er dette en båt som veier ca 5.5tonn? Propellen er laget for høy hastighet (45+ knop) i en lett båt med lav vannmotstand. Propellen har lite bladareal ute og mye bladareal på indre diameter. Det medfører at propellen lett rives løs fra vannet når du forsøker å plane. Ikke min mening å fornærme båteier men den kombinasjonen av båt og propell er helt fullstendig ubrukelig... Sett ett solid merke ytterst på ett propellblad. Få en til å sveive motoren 10 omdreininger, så teller du hvor mange omdreininger propellen går, så har du riktig utveksling. Så finner du riktig propell ved hjelp av en propellberegner, propellselger, annen Halcoeier med samme båt/motor eller du prøver deg fram.. Koster noen kroner men den båten ville vel trives veldig godt med Volvo Penta DPH duoprop drev. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Kom med specs på propellen, kan hende det er noen som har noe som vil passe båten din mye bedre, i bytte Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Naust naboen min hadde ein Calco 31FB med Iveco 300HK og ZF drev og propell fra Winrace Propellers fart var 32 ferielasta,propellen likna på den som du har bilde av Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 (redigert) Og jeg har hatt halco 29, med 330hk Volvo som gjorde 42knop med 2stk rundbladere. Fulllasta med 23 personer, så fikk jeg 34 knop Cleaver propell på en båt som dette er bare tull. Redigert 18.Desember.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 18.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Skal prøve og finne noe mer på propell, ser for meg at denne ikke er rett for dette utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Marqies skrev for 3 timer siden: Skal prøve og finne noe mer på propell, ser for meg at denne ikke er rett for dette utstyret. Den er så feil som man får det :) han her, har brukt for cleaver, de må såpass høyt for at de skal fungere som de er designa for. Jo høyere turtall man har, desto mindre slipp får man. Selv er jeg lite glad i cleavere, det eneste de fungerer til er løpskjøring, jeg er glad i å kunne cruise 50-60knop med lavt forbruk, men i den farta så har ofte cleavere litt høyt slipp og dermed høyere forbruk. Men semi cleaver derimot, elsker de Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Desember.2022 Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 On 12/18/2022 at 8:20 PM, Marqies said: Skal prøve og finne noe mer på propell, ser for meg at denne ikke er rett for dette utstyret. Men hvem har satt sammen og montert drev og gear på båten? må jo være en filosofi eller beregning? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart 30.Desember.2022 Del på Facebook Svart 30.Desember.2022 -morten- skrev for 7 timer siden: Men hvem har satt sammen og montert drev og gear på båten? må jo være en filosofi eller beregning? Eller en god dose man tager det man haver, fikk ett venstrehånden drev og propell for en billig penge, slang på en motor så nedi båten Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Januar.2023 Del på Facebook Svart 3.Januar.2023 On 12/17/2022 at 1:13 PM, Marqies said: Giret slurte ved siste prøvetur. En teori er at oljefilter på giret er tett, dette skal kunne gi sluring, usikker på om det er mulig. Kan du beskrive sluringen du opplevde litt nærmere? Turtall/ fart osv... Giret er nok IRM 50. "I" er litt lite synlig iskanten på plata. Deler og ofte veldig billige ZF kasser er å finne på eBay USA. brøkdel av EU priser merkelig nok. Om dette oppsettet med overflatepropell har fungert tidligere og nå oppfører seg anerledes så er sluring en sannsynlig mulighet. For lavt oljetrykk i kassa (og dermed på clutchene) vil uansett ganske fort slite ut lamellene ved høy belastning. Men det skader jo ikke å bytte filteret å prøve før man går mer drastisk til verks eller bytter ut hele fremdriftsystemet. On 12/18/2022 at 1:52 PM, dieselfan said: Sett ett solid merke ytterst på ett propellblad. Få en til å sveive motoren 10 omdreininger, så teller du hvor mange omdreininger propellen går, så har du riktig utveksling. IRM 50 er et hydraulisk gir. Utvekslingen står på plata man ser på ene bildet. 1,00. Med andre ord et rett gjennom gir. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marqies Svart 5.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2023 Fikk kontakt med KGK, der hadde de en teori på at det sannsynligvis var sprekk i sylinder på koplingen til clutch på forover, dette var ett kjent problem (aluminium i gear sylinder sprekker i bunn, lite trykk lik sluring). Deler var ikke tilgjengelig lengre, verken til drev eller gear. Tror jeg hopper over denne båten, ble litt usikker på om motor er så stor som oppgitt også. Det dukker vel opp flere prosjekter regne eg med. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 20.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2023 Hallo igjen. Etter en del att og fram så har jeg bestemt meg, det ble handel. Litt usikker på motor, etter nr. så er den vel 330 hk, det var snakk om 370 hk, men det har ikke denne motoren. Iveco 8061 srm 33, Noen som vet max turtall på denne, ser litt på drev som kan passe, utveksling i forhold til propell må jo beregnes. Tar vel noen uker før jeg får den hjem, da blir det dypdykk i motor. Regna med at det blir tømming av båten og grundig rengjøring som første steg på programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.