Jump to content

Lakkere med polyuretan lakk. Noen som vet?

sunseek

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har erfaring med å bruke 2k polylakk? Har selv lakkert stort det meste av biler, motorsykkler og buss. Så selve sprøytinga ser jeg ikke på som noe problem, men ser det er flere videoer der båten blir rulla med polylakk. Det frister jo å rulle,slipper unna en del jobb da mtp lakkstøv osv. Men blir det bra? Som sagt null erfaring rundt båt og polylakk.. tar imot alle råd og tips med stor takk. 

Har rullet Jotun Hardtop en gang i tiden men det ble rullefinish så slipte ned igjen og sprøytet, da ble det helt gull... Tynnet ganske lite men hadde god lunk i lakken, kanskje rundt 35 grader, husker ikke helt... Det var vel helt i starten av dette årtusen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Siddis plast, Bærum plast, kompositt huset. Gelcoat får man i den fargen man vil. Bestiller du fra kompositt huset, så kjøp ett fargekart fra de først, da vet du at fargen som kommer i ettertid er lik 

Lakk = hysterisk nøye grunnarbeid, så må det grunnes og mellomslipes og somregel blir det endel etterarbeid også, noen sig her og der, litt appelsinhud her og der. Hvis du får en ripe så kommer grunninga frem og det ser jalla ut 

Gelcoat = lite  grunnarbeid, men hysterisk mye etterarbeid. Men driter du deg ut, så er det lett å fikse, får du skader så er det lett å fikse, i tilegg så vil jeg si at du øker verdien på båten, istedenfor lakk som senker verdien på båten 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
btt skrev for 6 timer siden:

Kan en rulle på gealcoat ? 

Det kan man, rull gjerne 4-5lag uten parafinløsning/voks, så har du i det på det siste laget. La det gjennomherde i ett par dager før du går løs med slipemaskinene. Finishen blir like bra som om du hadde sprøyta den

Kan anbefale Double Coat fra De Ijssel. Blir nesten sprøyteresultat med kun rulling. Tåler en god del juling, selv om den ikke er like robust som gelcoat.

Selges av Dycas.no og Solbrismaritime.no

Dycas kan blande ønsket farge.

Har testet den selv på en gammel seilbåt, veldig fornøyd med resultatet ?

https://baatplassen.no/i/topic/150321-prosjekt-lett-oppussing-av-sliten-if-seilbåt-gelcoatspørsmål/

Hadde bare båten i 2 år etter oppussingen, men virket å tåle overraskende mye. Fikk ikke merker etter fendere osv, men lå i bås som var stor nok til at fendrene hang mest til pynt...

Var også ganske lett å flekklakkere ved skade.

Krever lite polering for å holde seg blank, så har også lakkert nye striper på Bavaria'n med bra resultat ??

Redigert av larshans1 (see edit history)
sunseek skrev On 22.12.2022 at 18.18:

Hei. Er det noen som har erfaring med å bruke 2k polylakk?

Premiumløsningen er vel som @Grønngylt skriver, legge på gelcoat og slipe ned og til slutt polere. Men nå spør du jo konkret om polyurethan, så da kan du jo ta en titt på prosjektet til @Knude, hvis du ikke allerede har gjort det. Tror han har kjøpt produktene av @Chilli Solbris her på forumet. Du må ganske langt ut i tråden, etter at den er sjøsatt, for å komme dit han begynner å lakke.

Grønngylt skrev for 4 timer siden:

Knude har vel gelcoat ? Husker han sa det på "kurset" 

@Knude har Gelcoat. Men han har kjøpt 2k de Ijsell Double coat Double UV og lakkerer båten med det!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har brukt 2Kpolyuretanlakk og 2k epoxybasert lakk og det gir utmerket resultat. 
Nå forhandler jeg begge deler. Jeg skal selv lakkere min 50-fots Storebro med Double Coat Double UV. 2-3 strøk. Ikke mer. Skal helst rulles med skumgummirull. Svært tynne og jevne lag. Den har en vannvittig utflytningsevne. Bland aldri mer enn en liter pr gang. 
Denne får du i alle farger. Blandes etter båtens fargekode. RAL-kode. 

Mvh

Chilli Solbris

Jeg har sammenlignet Double Coat skumrull mot Jordans korthåret minirull, og resultatet ble like bra med den rulla. Fordelen er at du slipper å bytte rull hvert tiende minutt. Denne rulla holder fint hele malingsøkta :-)

Står du ute så er været mye viktigere enn rullevalget, spesielt vind fører til dårlig resultat.

Tror jeg brukte denne:

https://www.jordanvethvordan.no/produkter/malerull-perfect-filt-mini-10-cm/ 

larshans1 skrev 25 minutter siden:

Jeg har sammenlignet Double Coat skumrull mot Jordans korthåret minirull, og resultatet ble like bra med den rulla. Fordelen er at du slipper å bytte rull hvert tiende minutt. Denne rulla holder fint hele malingsøkta :-)

Står du ute så er været mye viktigere enn rullevalget, spesielt vind fører til dårlig resultat.

Tror jeg brukte denne:

https://www.jordanvethvordan.no/produkter/malerull-perfect-filt-mini-10-cm/ 

Korthåret mohairrulle er absolutt et godt valg. Den tar bare opp mer maling enn skumgummirullen. Men med et godt håndlag for maling er ikke mohairrullen noe problem. 
Og som du beskriver er været også av vesentlig betydning. Det bør være vindstille eller tett på. Ikke for høy luftfuktighet og skygge. Like viktig er det å bruke 3-5% tynner. 
Alke de nevnte faktorer gjør at båten vil bli slipt ute, flyttet inn i hall og malt der. 

Mvh

Chilli Solbris

Jeg lakkerte både skrog og overbyggning med Epifanes 2K. Utendørs uten overbygg med rulle i fjor vår (en sesong på sjøen nå). Er relativt godt fornøyd med resultatet (noen overganger er synlige, men satser på at de lar seg polere ut til våren). Lessons learned er at overbygg er en absolutt fordel da litt vindrag tørker lakken for fort.

Var mest skeptisk til holdbarhet, men lakken er knall hard og tåler en støyt (gummien på utriggerene i båsen gir seg før lakken på skroget)image.jpeg.fbf81f8a61fc2d688b12869642d045e2.jpeg20220617_113556.jpg.a0f92218ec972efa5c998942bf3ae251.jpg

Redigert av `Laffen (see edit history)

Et moment som mange ikke tenker på er renholdet av båten. En båt som er lakket med 2k lakk er veldig mye lettere å holde ren. Gelcoat er relativt porøs, og samler mye skit som er vanskelig å få bort. Ville valgt polyurethan fremfor gelcoat på min båt. 

Jeg lakkerte med Internasjonal sin 2K polyurethan, fungerte fint med rulle. Du må ha en rulle som tåler lakken, Jordan har en. Skumrulle løser seg opp så ikke prøv det. Avfetting med aceton, slip, støvsuging og ny avfetting. Rull i en retning og dra over diagonalt med en bred fordriver. Det kan være en fordel å være to personer :wink:

Krimart skrev 3 minutter siden:

Jeg lakkerte med Internasjonal sin 2K polyurethan, fungerte fint med rulle. Du må ha en rulle som tåler lakken, Jordan har en. Skumrulle løser seg opp så ikke prøv det. Avfetting med aceton, slip, støvsuging og ny avfetting. Rull i en retning og dra over diagonalt med en bred fordriver. Det kan være en fordel å være to personer :wink:

Det går fint å bruke skumgummi. Du må bare ha mange nok. De holder i ti minutter. 
Men som du sier, en fordriver av meget god kvalitet er nødvendig på polyuretanlakk. 
Bruker man De Ijssell sin Double Coat Double UV har bedre utflytningsevne. Der skal man bare bruke rulle. Og best resultat blir med skumgummirulle. Når den begynner å ese ut er det bare å bytte den ut. 
Jeg selger begge typer lakk og foretrekker De Ijsell. 
Aceton egner seg ikke som avfetting da den trekker voks til overflaten. Bremsevæskerens er mye bedre. Selv bruker jeg Cyberbond 9999. (Ja jeg selger den også).

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...