Jump to content

Lakkere med polyuretan lakk. Noen som vet?

sunseek

Recommended Posts

Bjørkski skrev 36 minutter siden:

@Chilli Solbris Forstår jeg deg rett når man ikke skal benytte fordriver med De Ijssell sin Double Coat Double? Jeg har kjøpt, men ikke brukt denne lakk enda. 

Jeg er ikke Solbris, men du har oppfattet riktig.

Jeg har gjort sammenligning med og uten fordriver, og resultatet ble best uten fordriver. Korthåret filtrull ga like bra resultat som skumrull, og da varer rullen hele lakkseansen.

Det viktige er at forholdene er bra, riktig temp, lav luftfuktighet og ikke minst vindstille. Det siste er veldig viktig, lakken flyter veldig dårlig ut om det er for mye vind når du lakkerer.

Bjørkski skrev 43 minutter siden:

@Chilli Solbris Forstår jeg deg rett når man ikke skal benytte fordriver med De Ijssell sin Double Coat Double? Jeg har kjøpt, men ikke brukt denne lakk enda. 

Ja, det er korrekt! Kun rulle. Og like viktig!

Bland aldri mer enn du klarer å stryke på i løpet av ca 20 minutter. Og du skal tynne ut med tynner 3-5%. Videre må det være over 15 grader og du må ikke lakkere i sollys. 
Temperatur og sollys gjelder for alle lakktyper. Temperatur er kritisk for 2K lakk pga herdeprosess. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev On 2.1.2023 at 22.16:

Aceton egner seg ikke som avfetting da den trekker voks til overflaten. Bremsevæskerens er mye bedre. Selv bruker jeg Cyberbond 9999. (Ja jeg selger den også).

Det er en myte, aceton fungerer meget godt. Dessuten: om det skulle være voksrester i porer i overflaten er det jo det du øsnker å bli kvitt med avfetting. Men man bør avfette både før og etter sliping. 

Krimart skrev 31 minutter siden:

Det er en myte, aceton fungerer meget godt. Dessuten: om det skulle være voksrester i porer i overflaten er det jo det du øsnker å bli kvitt med avfetting. Men man bør avfette både før og etter sliping. 

Det er ikke en myte. Aceton er alkoholholdig og  den trekker voks opp i overflaten på helcoaten og gir dårligere vedheft på gelcoat og glassfiber. 
Så jeg gjentar. Ikke bruk Aceton. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 39 minutter siden:

Det er ikke en myte. Aceton er alkoholholdig og  den trekker voks opp i overflaten på helcoaten og gir dårligere vedheft på gelcoat og glassfiber. 

Godt mulig dette er en sannhet og ikke myte, men har ikke sett dette andre steder enn her på baatplassen. Har du noe dokumentasjon som underbygger dette?

Spurte Modahl/Glomma Båtservice om dette sist jeg var innom å handlet der, og det hadde han ikke noe tro på. Grunnen til å ikke vaske med acetone etter sliping er i følge han at den er så sterk at den smelter sammen sliperipene noe, som gir dårligere vedheft.

Info fra en leverandør:https://www.fibreglast.com/product/Acetone_9/Safety

Details

Industry Standard for Dissolving Resin

Acetone is a powerful solvent, used in the composite industry as the standard for cleaning and degreasing. It will dissolve and remove epoxy, polyester, and vinyl ester resin from tools, brushes, and surfaces—and will effectively remove grease and wax for surface preparation prior to bonding or repair.

While acetone is an effective solvent, we strongly recommend that it not be used to thin resin or gel coat. Thinning with acetone can compromise the structural integrity of your laminate, create added pinholes or premature yellowing, and alter the color of your gel coat. #70 Styrene thinner is recommended for thinning polyester and vinyl ester resin products.

Acetone is highly flammable and will evaporate rapidly. It should be handled much like gasoline. When not in use, keep containers tightly sealed at all times for safety and economy.

Reduce spills, evaporation, and contamination. Easy-to-squeeze dispensing—Easy to identify. Our #160-A Acetone Dispenser is a 16 oz. propylene container that makes it safer to keep acetone close and convenient.

Redigert av larshans1 (see edit history)
larshans1 skrev 31 minutter siden:

Godt mulig dette er en sannhet og ikke myte, men har ikke sett dette andre steder enn her på baatplassen. Har du noe dokumentasjon som underbygger dette?

Spurte Modahl/Glomma Båtservice om dette sist jeg var innom å handlet der, og det hadde han ikke noe tro på. Grunnen til å ikke vaske med acetone etter sliping er i følge han at den er så sterk at den smelter sammen sliperipene noe, som gir dårligere vedheft.

Info fra en leverandør:https://www.fibreglast.com/product/Acetone_9/Safety

Details

Industry Standard for Dissolving Resin

Acetone is a powerful solvent, used in the composite industry as the standard for cleaning and degreasing. It will dissolve and remove epoxy, polyester, and vinyl ester resin from tools, brushes, and surfaces—and will effectively remove grease and wax for surface preparation prior to bonding or repair.

While acetone is an effective solvent, we strongly recommend that it not be used to thin resin or gel coat. Thinning with acetone can compromise the structural integrity of your laminate, create added pinholes or premature yellowing, and alter the color of your gel coat. #70 Styrene thinner is recommended for thinning polyester and vinyl ester resin products.

Acetone is highly flammable and will evaporate rapidly. It should be handled much like gasoline. When not in use, keep containers tightly sealed at all times for safety and economy.

Reduce spills, evaporation, and contamination. Easy-to-squeeze dispensing—Easy to identify. Our #160-A Acetone Dispenser is a 16 oz. propylene container that makes it safer to keep acetone close and convenient.

@Knude har nok noen synspunkter på dette. Når vi holder kurs er akkurat dette et tema. Båtbyggeriene har pøser med aceton for rengjøring av verktøy. Så at den er sterk er greit nok. At den er så sterk at den hjerner ut slipeporer har jeg ikke hørt noe om. 
Vi bruker ikke aceton som avfetting av de to grunnene jeg nevnte. Aceton legger igjen fett og den drar voks til overflaten. Det er jo en grunn til at vi bruker Cyberbond 9999 til avfetting før lakkering og før vi limer med MS-polymerer. Det er for at det ikke skal være noen form for fett igjen. Silikonfjerner gjør det samme. Og bremseskiverens. 
Papirer skal jeg prøve å grave fram fra mine leverandører som er blant annet Industrilim AS, Kompositthuset og DYC Industrier som leverer alt mulig innen kjemi fra silika, polyester, polyuretan og epoxy. Det er jo blant annet fra disse jeg har det fra. 

Mvh

Chilli Solbris

Jeg har faktisk opplevd at det har kommer flere porer frem i gelcoat'n etter acetonvask

Eneste jeg bruker aceton til, er at jeg vasker over området jeg skal jobbe på først, få vekk gammel polish og voks. Etter at jeg har slipa der det skal støpes, så blåser jeg reint også tørker jeg over med antistatisk papir som drar til seg det siste med støv 

Før lakkering, så bruker jeg absolutt ikke aceton, har sett noen lakkeringer der småbulker er sparkla, så vaska med aceton før lakkering, da ser det ut som kanten på sparkelen har bretta seg litt, sånn at man får en stygg ring rundt det skada området. Har sett forskjell på aceton/silikon fjerner, samme lakkverksted, samme sparkel, samme lakkboks, samme lakkerer. 

Chilli Solbris skrev On 4.1.2023 at 13.02:

Dette er en seiglivet myte, vi har hatt denne diskusjonen før. Aceton er ikke alkoholholdig, det er en keton. https://snl.no/aceton  Hvordan "trekker aceton voks opp i overflaten"?  Hvor kommer i så fall voksen fra?  Hvis det er voks i overflaten må det vel være best å fjerne det før man lakkerer.  

Mine erfaringer er at aceton fungerer veldig bra, og jeg støtter meg på faglitteratur.  Les f.eks. "Handbook of Plastics Joining" (https://www.sciencedirect.com/book/9780815515814/handbook-of-plastics-joining) kapittel 17.7.2.1 Solvent Cleaning and Degreasing:

Sitat

Solvent cleaning removes release agents, such as silicone that may coat the part during molding, and any machine oil transferred to the part. Abrading surfaces coated with oil or grease drives the contaminants further into the parts, and chemical alteration of the surface is ineffective in the presence of contaminants. Solvent cleaning should both precede and follow abrasive treatments. [...] A range of solvents are available depending upon the scale of the cleaning operation, environmental control facilities available, and the expected type of contamination [ 1 , 14 ].

Solvents such as methyl ethyl ketone, toluene, acetone, isopropyl alcohol, trichloroethylene, and perchloroethylene can be used.

Les gjerne også om aceton her: https://www.adhesivebondingtechnologies.com/acetone 

Redigert av Krimart (see edit history)
Krimart skrev for 8 timer siden:

Dette er en seiglivet myte, vi har hatt denne diskusjonen før. Aceton er ikke alkoholholdig, det er en keton. https://snl.no/aceton  Hvordan "trekker aceton voks opp i overflaten"?  Hvor kommer i så fall voksen fra?  Hvis det er voks i overflaten må det vel være best å fjerne det før man lakkerer.  

Mine erfaringer er at aceton fungerer veldig bra, og jeg støtter meg på faglitteratur.  Les f.eks. "Handbook of Plastics Joining" (https://www.sciencedirect.com/book/9780815515814/handbook-of-plastics-joining) kapittel 17.7.2.1 Solvent Cleaning and Degreasing:

Les gjerne også om aceton her: https://www.adhesivebondingtechnologies.com/acetone 

Jeg står på mitt litt her. Det er riktig som du sier at det er keton som er sammensatt av alkoholer blant annet. https://snl.no/ketoner. Og alkohol finnes jo i mange former. 

https://snl.no/aceton

Mvh

Chilli Solbris

Krimart skrev On 5.1.2023 at 14.38:

Det dreier seg om å ikke bruke aceton som tynner for (ureagerte) resiner. 

Ok, får skylde på engelsklæreren min at jeg feiltolket teksten...

and will effectively remove grease and wax for surface preparation prior to bonding or repair.

larshans1 skrev for 7 timer siden:

Ok, får skylde på engelsklæreren min at jeg feiltolket teksten...

and will effectively remove grease and wax for surface preparation prior to bonding or repair.

Og det står det om rødsprit også enkelte steder. Og i lakkeringsverksted er det like feil. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Og det står det om rødsprit også enkelte steder. Og i lakkeringsverksted er det like feil. 

Nå står det på hjemmesiden til en stor leverandør, uten at det blir mer riktig av det... Har vel ikke sett det samme skrevet om rødsprit, hvor har du lest det?

Nå mener ikke jeg hverken det ene eller andre, har alltid brukt aceton til avfetting før sliping selv, og aldri hatt problemer med det...

Det jeg etterlyser, er noe underlag på det du og noen fler her inne hevder.

På alle andre foraer jeg leser og YouTubere som er i bransjen, bruker de fleste acetone til rengjøring. 

Også Glomma Båt/Modahl som er en stor aktør her i Sarpsborg bruker det vet jeg. 

Les alltid bruksanvisning, og følg produsentens anvisning for beste reultat:

"Double Coat Avfetting er spesial formulert for behandling av overflater før påføring av Double Coat.

Xylenbasert thinner / løsningsmiddel med statisk egenskap.

Erstatter aceton som mangler disse statiske egenskaper."

Nytter ikke å skylde på Glomma Båt/Modahl.

Redigert av Torpedon (see edit history)
Torpedon skrev for 3 timer siden:

"Double Coat Avfetting er spesial formulert for behandling av overflater før påføring av Double Coat.

Takker!☺️

Mvh

Chilli Solbris

Torpedon skrev for 5 timer siden:

Nå var det den generelle påstanden om at aceton trekker voks opp til overflaten det hadde vært interessant å funnet noe underlag på, og som jeg svarte på. Men det er en avsporing i tråden selv om den er relevant. Brukte selv De Ijssel sin brush thinner til avfetting, som Dycas anbefalte til denne lakken.

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Takker!☺️

Hadde fortsatt vært interessant å funnet noe underlag på om det faktisk trekker opp voks fra laminatet, og hvor voksen kommer i fra. Er vel ikke noe voks i polyester?

Ikke kritikk, hadde bare vært kjekt å visst om det faktisk er et problem ?

larshans1 skrev 31 minutter siden:

Nå var det den generelle påstanden om at aceton trekker voks opp til overflaten det hadde vært interessant å funnet noe underlag på, og som jeg svarte på. Men det er en avsporing i tråden selv om den er relevant. Brukte selv De Ijssel sin brush thinner til avfetting, som Dycas anbefalte til denne lakken.

Hadde fortsatt vært interessant å funnet noe underlag på om det faktisk trekker opp voks fra laminatet, og hvor voksen kommer i fra. Er vel ikke noe voks i polyester?

Ikke kritikk, hadde bare vært kjekt å visst om det faktisk er et problem ?

Jeg skal høre med mine leverandører om underlag for dette.

Det er voks i topcoat. Ellers vil den ikke tørke mot luft. Jeg forholder meg jo til det mine leverandører sier og ikke minst det @Knude praktiserer når vi holder kurs sammen.

Men på generelt grunnlag så skal jeg jo ha kildehenvisninger klar før jeg kommer med påstander av diverse art.

Mvh

Chilli Solbris

larshans1 skrev 1 time siden:

Hadde fortsatt vært interessant å funnet noe underlag på om det faktisk trekker opp voks fra laminatet,

Det tror jeg ikke at skjer. Det som er ankepunktet er vel at aceton kan få voks som ligger i slipestøvrester til å løses opp og legge seg i sliperipene. I tillegg er det jo slik at aceton til en viss grad kan løse opp gelcoat (som jo er et polyesterprodukt), og dermed legge ned toppene i slipesporet.

larshans1 skrev 1 time siden:

og hvor voksen kommer i fra. Er vel ikke noe voks i polyester?

Jo, de fleste polyestere har et visst voksinnhold. Deler av denne voksen vil skille seg ut og legge seg som en hinne på den utherdede overflaten, men ikke alt vil jeg tro. Men akkurat der er jeg på tynn is. Det beste er nok å få en uttalelse fra en laborant eller kjemiker på f.eks. Reichholdt til å uttale seg om dette. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Dette har blitt diskutert mange ganger før å det må dere for all del fortsette med. :smiley:

Det som sies på kursene jeg underviser på er følgende:

Etter at et laminat har herdet ligger det mye voks på overflaten som må fjernes. (Orto og iso polyester. Den riktige måten å gjøre det på er å pusse med grovt sandpapir, støvsuge eller blås bort slipestøvet. Det vil nå også ligge rester av voks I porer i overflaten.  Om man da i beste mening vasker med aceton vil den løse opp de restene å man kliner  dette utover overflaten. Dette fremgår av en vanlig støpeprocedure i et støper som produserer båter,deler eller andre ting i  fiber og polyester. 

Sist jeg så et skriv om dette var i 1983 da fenomenet miljø polyester kom. (Voksinnblanding)

Noen erfarer også at det er mindre heft i kanten på gelcoat om man vasker med denne acetonen.

ACETON er  forøvrig godt egnet til å rengjøre verktøyet etter avsluttet laminering.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

For å kommentere det denne tråden handler om. For å slippe alle utfordringer ved å sparkle å bygge opp en blå overflate på min båt valgte jeg å legge på polyretan lakk oppå mattpusset gelcoat.

Etter mattsliping med 180 k med eksenter sliper ble overflaten støvsugd for så å vaske med rent vann.

Så rullet med korthåret rulle renset dor løse fiber med klebe børste

20220923_181042.jpg.af77a286da626ffd2d59c93398aba621.jpg

20220430_165224.jpg.8cb3a9d7a4608ee54f1e9769b59f0a14.jpg

20220612_092251.jpg.0b2558b1be4fbeee5aee074a1ae9b6b4.jpg

Lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 2 timer siden:

For å kommentere det denne tråden handler om. For å slippe alle utfordringer ved å sparkle å bygge opp en blå overflate på min båt valgte jeg å legge på polyretan lakk oppå mattpusset gelcoat.

Etter mattsliping med 180 k med eksenter sliper ble overflaten støvsugd for så å vaske med rent vann.

Så rullet med korthåret rulle renset dor løse fiber med klebe børste

20220923_181042.jpg.af77a286da626ffd2d59c93398aba621.jpg

20220430_165224.jpg.8cb3a9d7a4608ee54f1e9769b59f0a14.jpg

20220612_092251.jpg.0b2558b1be4fbeee5aee074a1ae9b6b4.jpg

Lykke til !

@Knude har brukt De Ijssell Double Coat Double UV. 

Mvh

Chilli Solbris

Knude skrev for 6 timer siden:

Det vil nå også ligge rester av voks I porer i overflaten.  Om man da i beste mening vasker med aceton vil den løse opp de restene å man kliner  dette utover overflaten.

Og med det har du vel egentlig svart ganske greit på akkurat det med aceton. Det trekker ikke voks ut av gelcoaten eller laminatet, men det løser opp voksrester som er i slipestøv samt i porer i overflaten. 

Måten jeg har gjort det på enkelte ganger er å slipe vekk toppene etter støp, vaske med aceton, og deretter mattslipe litt mer grundig. Til slutt kun feiing og støvsuging, evt. blåse rent med ren pressluft. Man må da forsikre seg om at man har pressluft uten oljerester fra kompressor eller slanger. Sikkert ikke etter boka, men jeg har da følt meg trygg på at jeg har gjort grundig rent før videre støping eller maling. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...