Jump to content

Dieselfilter skift - hva er dette? Dieseldyr eller is?


Hekri

Recommended Posts

Oppå primærfilteret ligger det en grøt som ligner "slush" som du kjøper i kiosken fra en ismaskin.

Skrudde ut filteret og diesel rant fra tanken som en foss, derfor ikke dette stoffet i røret. 

Sekundærfilteret er helt reint uten noe antydning av denne "gørra".  Har stått i kuldegrader nå ei uke eller to.

Noen som har erfaring med hva det kan være? Tror ikke det er "dieseldyr", som er mer lignende gelé. Og den vil vel sitte i tanken og i rør og overalt.....

 

20221222_144340.jpg.1dfe6f288f37dd8d078a513e2d7fe377.jpg

 

20221222_144432.jpg.07cd7236d2012a6ea5365807f2aa56ce.jpg

 

Satt inn nye filter, luftet systemet, og alt funker som normalt. 

Bare slenger ut spørsmålet i tilfelle noen skulle ha opplevd samme grøten (eller skulle komme til å finne noe sånt i filteret....

Moralen er uansett: Skift filter !!!!

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

@Fantino og @Bårdp , men dette skal være såkalt vinterdiesel, hvis det fortsatt selges diesel blanda ut med litt parafin. Eller var det bare i gamle dager? Men noe "lurium" eller anti-frost skal vel dieselen som selges på høsten være tilsatt?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 8 timer siden:

@Fantino og @Bårdp , men dette skal være såkalt vinterdiesel, hvis det fortsatt selges diesel blanda ut med litt parafin. Eller var det bare i gamle dager? Men noe "lurium" eller anti-frost skal vel dieselen som selges på høsten være tilsatt?

Er usikker på om det fremdeles kun er parafin som blandes inn og ikke minst hvor og når den selges. Du må nesten spørre spesifikt der du fylte. Men du har vel gjerne en miks av gammel og ny diesel, og den eldste befinner seg gjerne nærmest motoren naturlig nok (de skal selvsagt blande seg men vinterdiesel er muligens noe lettere pga tilsetning?). Om jeg ser riktig så vil vel voks i dieselen samle seg ved innløpet av filteret ditt og kan antakelig plugge tilførsel i verste fall om du skal bruke båten ved lave temperaturer, men når du får opp varmen i motorrommet kan det vel fort gå godt også. Om den ikke skal brukes før til våren ville jeg ikke gjort noe. Om den skal brukes i kulden så finnes det tilsetningsstoffer som hindrer utfelling av voks om du ikke har fått nok ‘vinterdiesel’ uten at jeg har noen erfaring med disse her nede på palmekysten: https://www.ravenol.no/products/dynamax-diesel-winter-care-shot-150ml?variant=41551962505410&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=Cj0KCQiAwJWdBhCYARIsAJc4idC-L-EDzw3rC-_rpaP3mC_-4UUhTUVtuZ7oL0ISfmRfCjoDcsarAeYaAirUEALw_wcB

Link to post

Ser jo ut som slik voks som skiller seg ut i diesel 

forskjell på vinter  og sommer diesel  ved minus 15 grader

image.png.032442759bf0a2a1d5ff2128afb95a18.png

 

 

Følgende datoer skjer det endringer på depoene vi får drivstoff fra:

15/9 leveres det høstkvalitet. Denne dieselen tåler ned til -24 grader celsius.

1/11 leveres det vinterkvalitet. Denne dieselen tåler ned til -32 grader celsius.

Ved vår stasjon vil det ta ca 2 uker fra disse datoene til vi er sikre på at vi har fått byttet ut all diesel med tidligere egenskaper.

Farget diesel følger de samme datoer og temperaturer som nevnt ovenfor her.  YX stasjoner

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Enig med dere. Men det er merkelig at "gørra" nå har stått inne i god varme i flere dager, og minimal antydning på smelting. Men har det først nådd dette stadiet (voks) er kanskje løpet kjørt?

20221224_123721.jpg.17ba4c5b8379531db52be26f136e3009.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev On 24.12.2022 at 12.44:

Enig med dere. Men det er merkelig at "gørra" nå har stått inne i god varme i flere dager, og minimal antydning på smelting. Men har det først nådd dette stadiet (voks) er kanskje løpet kjørt?

20221224_123721.jpg.17ba4c5b8379531db52be26f136e3009.jpg

Du skiller vel vokskomponentene fra resten av dieselen på denne måten - omtrent som en slags raffinering - slik at du har fått så ren voks at denne ikke er flytende ved romtemperatur vil jeg tro. Er sikkert et fint smøremiddel til diverse bruk ?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...