GT96 Startet 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2022 Er det noen som kun har båtførerprøven, MEN som fører en båt på 51-52 fot? Hvor krise er det egentlig? Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Førstefender Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Tja.. Vil tro du kan få problemer med forsikring hvis noe har skjedd, Kystvakta er litt mer aktive enn før, men vet ikke hvor mye dem sjekker. Link to post
JRK Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Ja det blir jo som å kjøre bil uten førerkort. Fungerer helt fint til du blir tatt, eller det skjer ett uhell Link to post
Gullfisk Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Kjøre lastebil med klasse B førerkort. Er vel bare å ta lappen, eller kjøpe båt innenfor grensa. Om ikke man klarer å ta riktig "førerkort" av en eller annen årsak, er vel det en god indikasjon på at man bør holde seg til noe mindre. Link to post
Hakkannen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Har forstått det slik at man ved å føre fartøy over 15 meter uten minimum D5L risikerer bøter og i verste fall fengselsstraff (straffeutmålingen kommer nok litt an på situasjonen man eventuelt havner opp i). I tillegg vil ikke forsikringen dekke skader/tap på båtførerens vegne, de vil altså kreve regress for erstatningssummen, dermed risikerer man å bli gjeldsslave for livet. Med andre ord blir det lignende konsekvenser som å kjøre bil uten sertifikat. Ikke å anbefale. Med fare for å virke nyfrelst og reklamerende; vil heller anbefale folk å faktisk ta seg tid til å ta D5L. Ikke bare fordi lovverket krever det, men mest fordi man lærer såpass mye og får være med på interessante og faglige diskusjoner. Selv om man gjerne ikke planlegger å føre et fartøy over 15 meter med det første vil man ha mye nytte av kurset om man ferdes på sjøen. Selv tok jeg sertifikatet hos Båtskolen Poseidon i Stavanger i fjor vinter, det var verdt hver ei krone og tiden som ble brukt Angret ikke et sekund. Interessant og lærerikt! Jan bugner over av kunnskap, og krydrer undervisningen med gode historier. Det ble aldri kjedelig. Fikk også bli kjent med flere kjekke båtinteresserte, hadde mye morro sammen med enkelte av dem. Kurset er på totalt 120 timer (inkludert praksistur) og inkluderer navigasjon, bruk av navigasjonsinstrumenter, motorlære, sjømannskap, skipslære, sikkerhet og mer. Deler av kurset er praksis ombord på et fartøy som er større enn 15 meter (må si at jeg synes det var veldig gøy (og nervepirrende) å få finmanøvrere en 72 fots isbryter gjennom trange Smedasundet, og også i grovere sjø, selvsagt under kyndig veiledning). I tillegg var det lærerikt å få gå i dybden og navigere og bruke skikkelige navigasjonsinstrumenter i praksis. Anbefales sterkt? Link to post
Chiefengineer Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Dette kommer jo helt an på hvilken båt det er snakk om. En Princess V52 er f.eks. ca. 54-55 fot største lengde men under sertifikatgrensen. En Fairline Phantom 50 har en kortere største lengde men er over sertifikatgrensen. Tilfeldige eksempler. Gjelder spørsmålet om konsekvensene ved å kjøre en båt som er over sertifikatgrensen? Konsekvensene kan jo bli betydelige mht. forsikringsansvar ved grunnstøting, totalhavari osv. Skjer det ingen skade eller uhell vanker det vel bare en administrativ reaksjon i form av et forelegg. Uansett ikke å anbefale å føre en båt du ikke har førerrettigheter på. Link to post
GT96 Svart 23.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) Thankyou alle. Denne er/var til salgs. Moody 52DC. Planen er å flytte inn i noe lignende etterhvert. På denne snakker vi 66cm over «grensa» og jeg hadde sett for meg at det ikke var så firkantet på sjøen. Men for å ta D5L, må man vel ha 3 års fartstid på båt under 15m, så da må jeg jekke meg ned litt uansett. Tusen takk for innspill så langt! ? Redigert 23.Desember.2022 av SV Arcadia (see edit history) Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
SveinHa Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) SV Arcadia skrev 16 minutter siden: På denne snakker vi 66cm over «grensa» og jeg hadde sett for meg at det ikke var så firkantet på sjøen. Du kan jo også bare være "litt gravid" eller... Det er lenge siden der fantes noen form for fleksibilitet i verden, verken på sjøen eller andre steder, nå er det kun paragrafer som gjelder... Men skal du har stor båt, eller for så vidt uansett båtstørrelse, så er det lurt med D5L(A). Redigert 23.Desember.2022 av SveinHa (see edit history) Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hedwig Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) Om du skal bo i den kan du vel få noen til å hjelpe deg å flytte den til du får papirene i orden? @Chilli Solbris kan hjelpe deg med D5L. Så skal jeg se i spåkulen: Du vil neppe bli sjekket i Norge om du fører en slik båt på en forsvarlig og hensiktsmessig måte, slike båter er for «ordentlige» til at ordensmakten prioriteter ressursene, men skulle noe skje noe er du i et hav av problemer og fort gjeldsslave for livet. Kort oppsummert, snakk med Solbris Redigert 23.Desember.2022 av Havelle (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 SV Arcadia skrev 21 minutter siden: Men for å ta D5L, må man vel ha 3 års fartstid på båt under 15m, Dere som driver med slike kurs, kan det stemme? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) SV Arcadia skrev 27 minutter siden: Men for å ta D5L, må man vel ha 3 års fartstid på båt under 15m, så da må jeg jekke meg ned litt uansett. Det er til sammen tre krav, nummer en er godkjent kurs (som innebærer 120 timer, i disse praksis og godkjente eksamener). Nummer to er helsesjekk (innebærer synstest, fargesynstest og hørselstest). Det siste kravet innebærer dokumentert fartstid på 3 år på båt over 8 meter eller praktisk utsjekk (på fartøy større enn 13 meter). Det innebærer å gå fra og til kai, øvelser knyttet til mann over bord og noen andre sikkerhetsrelaterte forhold. Dermed kan du fint løse ut D5L uten fartstid Flere på kurset jeg tok i fjor vinter valgte praktisk utsjekk. De var en gjeng på 6-7 stykker som brukte en lørdags formiddag på dette. Veldig kjekk den Moody 52DC’en der, forstår godt at den er fristende? Redigert 23.Desember.2022 av Hakkannen (see edit history) Link to post
GT96 Svart 23.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 @HakkannenTusen takk for den infoen, det visste jeg ikke.? Digger disse skute-aktige seilbåtene, bare synd at selger ikke vil svare (Forhandler) ? Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Nydelig båt! Nå oppgir du ikke hvor båten er til salgs eller hvor du skal bo. Derfor forutsetter jeg at du bor i EU. Tilsvarende kurs i Sverige heter 'Utsjöskeppare'. Jeg har både dette sertifikatet og D5LA. Å ta 'Utsjöskeppare' er helt problemfritt. Kan tas i Göteborg. Og er godkjent i Norge. Link to post
GT96 Svart 23.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 @Hulda, Ho ligger i Stavanger og blir solgt av Shift Marine, men fristen er utløpt fra Finn.? Ønsker å ligge i Sandefjord-området da jeg er herfra og jobber her.? Takk for tips! Med vennlig hilsen Glenn Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/ Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Lars H. skrev for 3 timer siden: Dere som driver med slike kurs, kan det stemme? Får å få løst ut D5L sertifikatet etter fullført kurs må man dokumentere eierskap på båt eller at man har disponert båt på over 8 meter i minimum tre år. SV Arcadia skrev for 3 timer siden: Thankyou alle. Denne er/var til salgs. Moody 52DC. Planen er å flytte inn i noe lignende etterhvert. På denne snakker vi 66cm over «grensa» og jeg hadde sett for meg at det ikke var så firkantet på sjøen. Men for å ta D5L, må man vel ha 3 års fartstid på båt under 15m, så da må jeg jekke meg ned litt uansett. Tusen takk for innspill så langt! ? Om du ikke har sertifikat og det skjer noe har du garantert mer trøbbel enn de ca 20’ D5L koster. I tillegg tilegner du deg mye god kunnskap! Og det blir aldri feil! Du knapt nok kontrollert på sjøen. Det er forsikringen som er hovedtrøbbelet her. Hakkannen skrev for 2 timer siden: Det er til sammen tre krav, nummer en er godkjent kurs (som innebærer 120 timer, i disse praksis og godkjente eksamener). Nummer to er helsesjekk (innebærer synstest, fargesynstest og hørselstest). Det siste kravet innebærer dokumentert fartstid på 3 år på båt over 8 meter eller praktisk utsjekk (på fartøy større enn 13 meter). Det innebærer å gå fra og til kai, øvelser knyttet til mann over bord og noen andre sikkerhetsrelaterte forhold. Dermed kan du fint løse ut D5L uten fartstid Flere på kurset jeg tok i fjor vinter valgte praktisk utsjekk. De var en gjeng på 6-7 stykker som brukte en lørdags formiddag på dette. Veldig kjekk den Moody 52DC’en der, forstår godt at den er fristende? Utsjekk skal nok inneholde mer enn det du skriver her. Du skal planlegge tur og vise at du behersker navigasjon uten instruksjon fra sensor. Hos meg består utsjekk i å sette ut bestikk for en gitt rute og navigere etter denne. Og vi seiler etter mørkets frembrudd. Dette for å vise bruk av lykter og radar i praksis. Minimum 6 timer. Er vi 6 stk ombord hos meg går det 8 timer. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 SV Arcadia skrev for 5 timer siden: Men for å ta D5L, må man vel ha 3 års fartstid på båt under 15m Spiller rekkefølgen på kurs og praksis noe? dvs, kan man ta kurs først og praksis etterpå? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hakkannen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Chilli Solbris skrev 1 time siden: Utsjekk skal nok inneholde mer enn det du skriver her. Du skal planlegge tur og vise at du behersker navigasjon uten instruksjon fra sensor. Godt med oppklaring Jeg refererte til hva en av dem på kurset som tok utsjekken nevnte da vi tok en prat i etterkant. Selv hadde jeg fartstiden fra før og slapp utsjekken. Vil gjerne tro de som tok kurset (og med dette praktisk utsjekk) slapp det siste du nevner under selve utsjekken, de har jo vist hva de var gode for tidligere. Praksisturen vår varte fra grytidlig lørdag morgen til sent søndags kveld, tur-retur Stavanger-Bekjarvik-Stavanger, med litt variert rute på tilbakeveien. Altså rundt 30 timer seilas, mer enn kravet om 8 timer instrumentseilas og 8 timer fremføring av fartøy. Da planla og navigerte vi dagtid og etter mørkets frembrudd (lykter/radar/ais). La opp egnede ruter, med små avbrekk der vi måtte kalle opp kryssende trafikk i god tid for å finne ut hva hensikt de hadde. Veldig lærerikt, jobbet i team der to planla og navigerte via papirkart og plotter, en var styrmann og en holdt utkikk (visuelt og via radar og ais). Det var et par som meldte frafall til praksisturen da jeg var med, dermed var vi som var igjen såpass få at vi fikk være i aktivitet på broa under hele turen, ikke slik som vanlig der gjengen blir delt opp i to team. Sånn sett fikk vi gjerne mer reelt utbytte av turen enn de to andre turene helgene før vår helg. Angrer som sagt ikke et sekund på at jeg tok kurset, hadde jeg ikke hatt en jobb jeg trives så godt i fra før hadde jeg valgt å gå enda videre Så kan skrive under på at et slikt kurs anbefales til trådstarter. Link to post
Hakkannen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) Blouberg skrev 13 minutter siden: Spiller rekkefølgen på kurs og praksis noe? dvs, kan man ta kurs først og praksis etterpå? Når teorikurset/praksis/eksamener er bestått har du 5 år på deg å løse ut sertifikatet hos Sjøfartsdirektoratet. Derfor kan du ta kurset først, for så å skaffe deg praksis på båt over 8 meter i 3 år før du søker hvis du vil gjøre det den veien. Men selve utsjekken var (i følge de andre på kurset og kursholderen der jeg tok D5L) grei skuring og et fint alternativ, du har jo forhåpentligvis fått med deg litt etter mange timer med kurs og praksis som du kan bruke under utsjekken Redigert 23.Desember.2022 av Hakkannen (see edit history) Link to post
baatglede Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Denne viser hvordan lengden (LOA) skal måles på de forskjellige båttypene: https://www.sdir.no/contentassets/6d61715258444e398cf5b901a66396b6/rsv-06-2018-vedlegg_til_rundskriv_om_maaling_av_stoerste_lengde_paa_skip.pdf?t=1671832145364 Link to post
Bergen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 SV Arcadia skrev for 7 timer siden: @Hakkannen Digger disse skute-aktige seilbåtene, bare synd at selger ikke vil svare (Forhandler) ? Kontakt selger direkte for å høre om den er solgt. Kan formidle et navn om du er seriøst interessert. Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Blouberg skrev for 2 timer siden: Spiller rekkefølgen på kurs og praksis noe? dvs, kan man ta kurs først og praksis etterpå? Som @Hakkannen beskriver, du har fem år på deg til å løse ut sertifikatet. Men de fleste som tar det vil ha det umiddelbart og tar derfor gjerne praktisk utsjekk. Hakkannen skrev for 2 timer siden: Godt med oppklaring Jeg refererte til hva en av dem på kurset som tok utsjekken nevnte da vi tok en prat i etterkant. Selv hadde jeg fartstiden fra før og slapp utsjekken. Vil gjerne tro de som tok kurset (og med dette praktisk utsjekk) slapp det siste du nevner under selve utsjekken, de har jo vist hva de var gode for tidligere. Praksisturen vår varte fra grytidlig lørdag morgen til sent søndags kveld, tur-retur Stavanger-Bekjarvik-Stavanger, med litt variert rute på tilbakeveien. Altså rundt 30 timer seilas, mer enn kravet om 8 timer instrumentseilas og 8 timer fremføring av fartøy. Da planla og navigerte vi dagtid og etter mørkets frembrudd (lykter/radar/ais). La opp egnede ruter, med små avbrekk der vi måtte kalle opp kryssende trafikk i god tid for å finne ut hva hensikt de hadde. Veldig lærerikt, jobbet i team der to planla og navigerte via papirkart og plotter, en var styrmann og en holdt utkikk (visuelt og via radar og ais). Det var et par som meldte frafall til praksisturen da jeg var med, dermed var vi som var igjen såpass få at vi fikk være i aktivitet på broa under hele turen, ikke slik som vanlig der gjengen blir delt opp i to team. Sånn sett fikk vi gjerne mer reelt utbytte av turen enn de to andre turene helgene før vår helg. Angrer som sagt ikke et sekund på at jeg tok kurset, hadde jeg ikke hatt en jobb jeg trives så godt i fra før hadde jeg valgt å gå enda videre Så kan skrive under på at et slikt kurs anbefales til trådstarter. Dere har nok vært ombord hos en av de beste!! Høres virkelig ut som et godt opplegg! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Som @Hakkannen beskriver, du har fem år på deg til å løse ut sertifikatet. Men de fleste som tar det vil ha det umiddelbart og tar derfor gjerne praktisk utsjekk. Greit å vite. Har vurdert å ta dette selv om jeg ikke har plan om båt på mer enn 15 meter. Dette er jo nyttig uansett båtstørrelse. Er NMKS et bra valg for kurs her på Østlandet? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Eika Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Hva med å bare kappe av 66cm i baugen, tette det igjen, så skru fast baugen igjen ? Da er den jo under 15meter når man måler den, deler som er påskrudd skal ikke regnes med når man måler lengden på båten Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Blouberg skrev for 4 timer siden: Greit å vite. Har vurdert å ta dette selv om jeg ikke har plan om båt på mer enn 15 meter. Dette er jo nyttig uansett båtstørrelse. Er NMKS et bra valg for kurs her på Østlandet? Jeg samarbeider med NMKS. Etter min mening det beste tilbudet du kan få. Dyktige instruktører og svært fleksibel løsning på studietid. Du betaler kursavgiften en gang og følges opp til du er ferdig! Bruk den tiden du trenger. Føler du at du trenger mer påfyll av noe koster det ingenting å ta teoridelen to ganger. Praksis ombord hos meg får vi gode tilbakemeldinger på. Men på praksisbiten står ikke Poseidon etter??. Jeg tok også D5L lenge før jeg fikk båt over 50 fot og har hatt meget stor glede av det! NMKS tilbyr klasseromsundervisning og undervisning over nett. Det også som klasseromsundervisning. Bare å si i fra om det er interesse. Jeg klarer sikkert litt Baatplassen rabatt på kurset. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ivar Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Grønngylt skrev for 3 timer siden: Hva med å bare kappe av 66cm i baugen, tette det igjen, så skru fast baugen igjen ? Da er den jo under 15meter når man måler den, deler som er påskrudd skal ikke regnes med når man måler lengden på båten Man ser enkelte fiskebåter som tyr til denne fremgangsmåten for å få fartøyet sitt inn i ønsket kategori. Men er vel ikke helt optimalt i dette tilfellet Vil anta det også koster litt å få båten målt opp på nytt..? Så å ta D5L er nok en "nobrainer" her Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn