Chilli Solbris Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 (redigert) Bergen skrev 46 minutter siden: Det er kommet flere kommentarer til deg på om hvor kravet til papirkart på lystbåter er hjemlet, og siden du er i opplæringsbransjen er det vel greit om du besvarer dette med en referanse til en forskrift? Med mindre det er snakk om noen form for personbefordring, fiskeri eller næring så klarer ikke jeg å finne noe krav til papirkart beskrevet for lystbåter. Å blande inn Ecdis krav har ingen relevans for lystbåter. Jeg byttet nettopp forsikringselskap og fant heller ikke noe om dette i vilkårene på de selskap som var med i min konkurranse. Beklager! Har ikke sett at jeg har fått varsler om det. Det er belyst lenger opp i tråden om krav til kart. Uansett så har jeg vært i kontakt med en god del forsikringsselskap og de er veldig klar på at de forlanger oppdaterte papirkart ombord. Og for min egen del er det veldig greit å ha oppdaterte papirkart av denne grunn alene. Her er forskriften som omhandler det som kommer innunder D5L. Altså båt mellom 15 og 24 meter. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157#KAPITTEL_4 Selv om dette er å finne i en forskrift og ikke er et lovpålegg vil det være håpløst unødvendig å ikke ha oppdaterte papirkart ombord for å være på den sikre siden hva forsikringen angår. De elektroniske hjelpemidlene vi bruker i fritidsbåter (ikke ECDIS) er ikke godkjente som stand alone systemer. Og kan forsikringsselskapene lene seg på det ser jeg ingen grunn til å gi dem muligheten for regress fordi vi ikke vil bruke penger på papirkart. Vel, dårlig formulert fra min side. Dette står i forskriftene og ikke i loven. Er det god nok grunn til å ha papirkart ombord nå da? Redigert 7.Januar.2023 av Chilli Solbris (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bergen Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 Men det er jo nettopp denne forskriften du har blitt utfordret på! Den sier jo klart at den kun gjelder på fritidsfartøy over 24 meter! Virkeområde (1) Forskriften gjelder for norske a. lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Hvorfor sier du da at den gjelder på fritidsfartøy på under 24 meter? Link to post
Bergen Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 Chilli Solbris skrev 56 minutter siden: Er det god nok grunn til å ha papirkart ombord nå da? Jeg bestrider ikke at det finnes gode grunner til å ha papirkart, men det er påstanden om at det er et krav (for fritidsbåter under 24m) jeg ber om referanse til. Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2023 Bergen skrev 35 minutter siden: Men det er jo nettopp denne forskriften du har blitt utfordret på! Den sier jo klart at den kun gjelder på fritidsfartøy over 24 meter! Virkeområde (1) Forskriften gjelder for norske a. lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Hvorfor sier du da at den gjelder på fritidsfartøy på under 24 meter? Da henviser jeg til feil forskrift. Beklager det! Leter etter riktig forskrift. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn