hansa82 Startet 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2022 Noen som faktisk har prøvd dette? Altså koble kun ha defroster (isotherm e.l.) og VVB, sammenkoblet med en sirkulasjonspumpe (og ekspansjonstank). Klarer man å hente ut noe varme? Er jo ikke store sløyfa inni varmtvannstanken. Tenker for å bruke på 230V når motor ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Du får jo ut det du har kapasitet på - men hva skal varme vannet? En VVB for båt har kanskje 700w element, det rekker ikke langt... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Har du en slik i tillegg vil det nok hjelpe noe. Alternativt en webastoklone som varmer vannet med diesel, jeg hadde en 5kW kinavarmer på forrige båten med en slik påkoblet kretsen. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
mawilu Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Da her du ett 5 kw anlegg ikke 0,8 som TS spurte om. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Har vannbåren varme ombord og prøvd prinsippet som du sier. Varmtvannstank har EL-kolbe på ca 1kw. Kjørte sirkulasjonspumpe ut på radiator/defroster-anlegget. I praksis kom det svært lite varme. Under 1kw etter min bedømmelse. Usikker på hvor stor varmesløyfe det er for vannet og om denne greier å ta opp 1kw fra varmtvannstanken og til vannet som sirkulerer. De selger egene EL-kobler for slike anlegg. Jeg har også vurdert bruke en vanlig mini-varmtvannstank å sette inn i sløyfa. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Arne Henriksen Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 21 minutes ago, mawilu said: Da her du ett 5 kw anlegg ikke 0,8 som TS spurte om. Ja? Kan starte med defroster/sirkulasjonspumpe, da vil han kunne få varme i båten når motoren går. Uten rekker ikke elementet i VVB til å varme noe som helst annet enn noen liter vann til oppvask og en kjapp dusj... Senere kan det puttes på enten elkolbe eller dieselvarmer etter hvert som man panter tomflasker. ;-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
dude Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 (redigert) Nå er det vel slik at iflg fysikkens lover, energiloven, så forsvinner ikke energi, men den endrer form. En sånn isotherm, eller webasto defroster er bare en viftekonvektor som fordeler varme fra varmtvann den blir tilført. min isotherm har effekt på 10kw ved 80 grader vann. og en eber på 4,2 kw litt mindre type. det er ikke angitt mengde vann, men dette må stå i forhold, selvsagt. der må nok sirkulere en betydelig mengde vann for at denne effekten skal være tilfelle. Om man kjører inn 1200w på berederelementet vil man omtrent kunne ta ut det samme gjennom en slik sak. med fratrekk av sirkulasjonspumpe og vifte. der forsvinner litt energi til flytting av vann og luft. Du kan sette inn en slik : https://www.bema.no/getfile.php/1317743-1573496364/Bilder/Produkter/Elektrisk utstyr og lys/Motorvarmer/BELOC varmer A5 folder.pdf Denne har et element på 1100w 230v samt en sirkulasjonspumpe som leverer 5 til 8 liter pr minutt. Denne kan man kjøre sammen med element i bereder, eller lage til en ventil som man stenger slik at man ikke varmer opp motorblokk (må/bør uansett isoleres når dette er i bruk.) og evt bereder. fåes sikkert i kraftigere modeller også. Så svaret blir vel ja, man vil kunne ta ut noe varme slik du tenker. Redigert 23.Desember.2022 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 23.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 Har 1,2kw element i tanken og vil selvfølgelig ikke få ut mer effekt enn det. Tenkte det kunne være en grei 230V grunnvarme med luftsirkulasjon på en enkel måte, med deler som allerede er installert. Om man klarer å få no effekt ut av det da... Motor må selvfølgelig stenges fra kretsen, så man slipper å bruke effekt på å varme opp den. Ikke dum den Alde elpatron! Dieselvarmer er et annet kapittel. I dette tilfellet er det 230V som gjelder ;) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 23.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 dude skrev 3 minutter siden: Du kan sette inn en slik : https://www.bema.no/getfile.php/1317743-1573496364/Bilder/Produkter/Elektrisk utstyr og lys/Motorvarmer/BELOC varmer A5 folder.pdf Denne har et element på 1100w samt en sirkulasjonspumpe som leverer 5 til 8 liter pr minutt. Takk for tips! Husker jeg så på en lignende fra Defa for mange år siden. Ikke dumt med kombinert kolbe og element! Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 23.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2022 dude skrev 59 minutter siden: eller lage til en ventil som man stenger slik at man ikke varmer opp motorblokk (må/bør uansett isoleres når dette er i bruk.) og evt bereder. fåes sikkert i kraftigere modeller også. Så svaret blir vel ja, man vil kunne ta ut noe varme slik du tenker. Et par enveisventiler gjør også jobben med å isolere motorblokka når sirkulasjonspumpa går. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 24.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2022 Jeg har diesel vannvarmer, vv-tank og defroster i egen sløyfe, skilt fra motor med varmeksler. I havn får jeg luftvarme ved å kjøre vannvarmer og defroster. Da leser jeg av ca 80 grader på vannsløyfa. Har forsøkt det du spør om. Tenkte at på landstrøm kunne jeg bruke vv-tank til å varme sløyfa, men det funker ikke. Får ikke mer enn ca 30 grader på vannet i sløyfa. Det gir svært liten effekt på defrosteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.