Jump to content

Luftvarme ved hjelp av varmtvannsbereder og defroster

hansa82

Recommended Posts

Har vannbåren varme ombord og prøvd prinsippet som du sier. Varmtvannstank har EL-kolbe på ca 1kw. Kjørte sirkulasjonspumpe ut på radiator/defroster-anlegget. I praksis kom det svært lite varme. Under 1kw etter min bedømmelse.

Usikker på hvor stor varmesløyfe det er for vannet og om denne greier å ta opp 1kw fra varmtvannstanken og til vannet som sirkulerer. 

De selger egene EL-kobler for slike anlegg. Jeg har også vurdert bruke en vanlig mini-varmtvannstank å sette inn i sløyfa.

21 minutes ago, mawilu said:

Da her du ett 5 kw anlegg ikke 0,8 som TS spurte om.

Ja?  Kan starte med defroster/sirkulasjonspumpe, da vil han kunne få varme i båten når motoren går.
Uten rekker ikke elementet i VVB til å varme noe som helst annet enn noen liter vann til oppvask og en kjapp dusj...

Senere kan det puttes på enten elkolbe eller dieselvarmer etter hvert som man panter tomflasker. ;-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Nå er det vel slik at iflg fysikkens lover, energiloven, så forsvinner ikke energi, men den endrer form. 

En sånn isotherm, eller webasto defroster er bare en viftekonvektor som fordeler varme fra varmtvann den blir tilført. min isotherm har effekt på 10kw ved 80 grader vann. og en eber på 4,2 kw litt mindre type. det er ikke angitt mengde vann, men dette må stå i forhold, selvsagt. der må nok sirkulere en betydelig mengde vann for at denne effekten skal være tilfelle.

Om man kjører inn 1200w på berederelementet vil man omtrent kunne ta ut det samme gjennom en slik sak. med fratrekk av sirkulasjonspumpe og vifte. der forsvinner litt energi til flytting av vann og luft.

Du kan sette inn en slik :

https://www.bema.no/getfile.php/1317743-1573496364/Bilder/Produkter/Elektrisk utstyr og lys/Motorvarmer/BELOC varmer A5 folder.pdf

Denne har et element på 1100w 230v samt en sirkulasjonspumpe som leverer 5 til 8 liter pr minutt. Denne kan man kjøre sammen med element i bereder, eller lage til en ventil som man stenger slik at man ikke varmer opp motorblokk (må/bør uansett isoleres når dette er i bruk.) og evt bereder. fåes sikkert i kraftigere modeller også.

Så svaret blir vel ja, man vil kunne ta ut noe varme slik du tenker.

Redigert av dude (see edit history)

Har 1,2kw element i tanken og vil selvfølgelig ikke få ut mer effekt enn det. 
Tenkte det kunne være en grei 230V grunnvarme med luftsirkulasjon på en enkel måte, med deler som allerede er installert.
Om man klarer å få no effekt ut av det da...
Motor må selvfølgelig stenges fra kretsen, så man slipper å bruke effekt på å varme opp den.

Ikke dum den Alde elpatron!
Dieselvarmer er et annet kapittel. I dette tilfellet er det 230V som gjelder ;)

dude skrev 3 minutter siden:

Du kan sette inn en slik :

https://www.bema.no/getfile.php/1317743-1573496364/Bilder/Produkter/Elektrisk utstyr og lys/Motorvarmer/BELOC varmer A5 folder.pdf

Denne har et element på 1100w samt en sirkulasjonspumpe som leverer 5 til 8 liter pr minutt.

Takk for tips! 
Husker jeg så på en lignende fra Defa for mange år siden. Ikke dumt med kombinert kolbe og element!

dude skrev 59 minutter siden:

eller lage til en ventil som man stenger slik at man ikke varmer opp motorblokk (må/bør uansett isoleres når dette er i bruk.) og evt bereder. fåes sikkert i kraftigere modeller også.

Så svaret blir vel ja, man vil kunne ta ut noe varme slik du tenker.

Et par enveisventiler gjør også jobben med å isolere motorblokka når sirkulasjonspumpa går.  :thumbsup:

Jeg har diesel vannvarmer, vv-tank og defroster i egen sløyfe, skilt fra motor med varmeksler. I havn får jeg luftvarme ved å kjøre vannvarmer og defroster. Da leser jeg av ca 80 grader på vannsløyfa. 

Har forsøkt det du spør om. Tenkte at på landstrøm kunne jeg bruke vv-tank til å varme sløyfa, men det funker ikke. Får ikke mer enn ca 30 grader på vannet i sløyfa. Det gir svært liten effekt på defrosteren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...