Jump to content

Hvordan sjekke tilstanden på telecom AGM batteri?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hei!

 

trenger ny forbruksbank ombord og var å fikk tak i 4x Marathon M12V155FT.

batteritesteren min snakket imidlertid bare i CCA, noe som ikke harmonerer helt med en slik type batteri. Er det noe annet instrument som kan fortelle meg hvor mange % som er igjen av disse?

 

Den kunne imidlertid måle indre motstand til 4.5 ohm (imot 3ohm ifølge datablad) og hvilespenning til 12.8

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 50 minutter siden:

Hei!

trenger ny forbruksbank ombord og var å fikk tak i 4x Marathon M12V155FT.

batteritesteren min snakket imidlertid bare i CCA, noe som ikke harmonerer helt med en slik type batteri. Er det noe annet instrument som kan fortelle meg hvor mange % som er igjen av disse?

Den kunne imidlertid måle indre motstand til 4.5 ohm (imot 3ohm ifølge datablad) og hvilespenning til 12.8

 

Gissar att det är mOhm (tusendels Ohm) som det skall vara, inte Ohm. Denna siffra kan också öka mycket om kontakten mellan instrumentets klämmor och batteriets poler inte är helt perfekt när du mäter. Men 4,5mOhm är rätt ok :wink:

 

 

Det som däremot är viktigt är kapaciteten, dvs antalet Ah. Det är mycket svårare att mäta "snabbt" med ett instrument, om inte till och med omöjligt. Gör istället så här:

1. Ladda upp batterierna, var för sig. De skall också testas var för sig/separat:

2. Anslut en vanlig H4-lampa (hel/halvljus 12V 60/55W) till batteriet. Passop så det inte blir kortslutning vid lampans anslutningar !

3. Kontrollera batterispänningen lite då och då. När den gått ner till under c:a 11,0V så kopplar du bort lampan och laddar upp batteriet direkt igen.

4. Eftersom lampan drar c:a 5A (60W/12V = 5A) så har du nu ett värde på batteriets kapacitet (i alla fall ungefär) genom att ta tiden det tog x5. Exempel: Om det tog 18h så hade det en kapacitet på 18hx5A=90Ah.

 

 

Om batteriet har mycket lägre kapacitet i denna test än det påstämplade Ah-talet är det inte friskt längre. Men 10-20% skillnad är inte ovanligt, för kapaciteten/Ah mäts ibland på olika sätt och vid olika urladdningsströmmar och ger då lite olika värden. Ofta används C/20, dvs kapacitetstalet / 20 (ett 100Ah laddas då ur med 5A), men ibland även C/100 som ger ett "bättre" värde (fler Ah). Även temperaturen kan påverka.

 

 

Någon kanske reagerar på 11V då man ofta i tabeller kan läsa att batteriet är nästan helt slut vid 12,0V. Men dessa tabeller gäller obelastade batterier, vid belastning så kommer spänningen att vara lägre vid samma laddstatus på batteriet.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Det batteriet tester du ved å belaste det med 15A i 10 timer til sluttspenningen med belastning er 10.8V.  Klarer du 10 timer så har du 100% restkapasitet. Klarer du 8 timer, så har du 80% etc.  Når testen er ferdig må det settes på lading og stå tilkoblet laderen i minst 24 timer etter at lader går over i float. Er du ikke fornøyd med resultatet, så kan du gjenta prosessen 2-3 ganger og se om det blir bedre.

 

Med andre ord ikke ulikt vanlig bruk, bare at man også bruker de nederste 50% i forbindelse med testen.  

Link to post
Seilars skrev 21 minutter siden:

Det batteriet tester du ved å belaste det med 15A i 10 timer til sluttspenningen med belastning er 10.8V.  Klarer du 10 timer så har du 100% restkapasitet. Klarer du 8 timer, så har du 80% etc.  Når testen er ferdig må det settes på lading og stå tilkoblet laderen i minst 24 timer etter at lader går over i float. Er du ikke fornøyd med resultatet, så kan du gjenta prosessen 2-3 ganger og se om det blir bedre.

Enig i det du skriver Seilars. Men jeg ville kanskje senket strømmen til en reell strøm. Han har fire slike batterier, og et kontinuerlig forbruk på 60A er ganske urealistisk. Hvis han tar ut omtrent den strømmen han kommer til å gjøre ved bruk, kanskje noe mer, og tapper ned til 10,8, får han en realistisk test på hvor mange timer banken vil holde. Om testen ikke blir korrekt i forhold til hvordan man egentlig skal teste kapasitet spiller jo liten rolle, han vil uansett få et svar på om batteriene er noe å ta vare på. 

Link to post

Det var en veldig grei forklaring Seilars!

 

Jeg vil bare rettet litt på teksten i første setning: "Det batteriet tester du ved å belaste det med 15A i 10 timer til sluttspenningen med belastning er 10.8V". Stryk "i 10 timer". Ellers utmerket oppskrift, selv for "dummies".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

For de fleste bil/båtbatterier er kapasitet som oftes oppgitt ved det som kalles C20. Det vil si det strømtrekket som gir utladning over 20 timer. For et 150 Ah (amper*timer) vil det si utladingsstrøm = 150/20 = 7.5 ampere. Hvis batteriet holder oppgitt kapasitet skal det ta 20 timer før spenningen kommer under ca 10.8 volt.

Testes det med høyere strøm så vil strøm*tid bli mindre enn oppgitt kapasitet, mens ved lavere strøm får du ut mer enn oppgitt kapasitet.

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

 Om testen ikke blir korrekt i forhold til hvordan man egentlig skal teste kapasitet spiller jo liten rolle, han vil uansett få et svar på om batteriene er noe å ta vare på. 

 

Enig i det, man bruker det man har tilgjengelig av belastning. Det er jo kun for egen del at man ønsker å vite tilstanden. Men vanligvis så kjøres slike tester med varigheter fra 20 timer og nedover.  Jeg kjører en slik test i juni hvert eneste år, slik at jeg vet tilstanden på batteriene før ferien.  

 

 

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Det var en veldig grei forklaring Seilars!

Jeg vil bare rettet litt på teksten i første setning: "Det batteriet tester du ved å belaste det med 15A i 10 timer til sluttspenningen med belastning er 10.8V". Stryk "i 10 timer". Ellers utmerket oppskrift, selv for "dummies".

 Det rakk jeg ikke å gjøre innen 2 timers fristen for redigering, men enig.  🙂

 

 

Link to post

10-15 timers testing altså….  Noen raskere? :giggle: Ikke bare enkelt å konse på noe en hel dag ;)

Vil det ikke være skadelig for batteriet om jeg tapper det så langt ned som <11V ?

 

hva om jeg henger på en tung last, si >1000W og sjekker spenningsfallet. Vil det være en bra indikator for et slikt batteri?

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 10 timer siden:

 

Vil det ikke være skadelig for batteriet om jeg tapper det så langt ned som <11V ?

 

Stusset også på dette, er det tilrådelig å dra batteri under 11.5volt ved belasting? 

Ved å avslutte på feks 11.8volt har man vel fått god nok test av batteri uten å måtte dra det fullstendig flatt?

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 17 timer siden:

10-15 timers testing altså….  Noen raskere? :giggle: Ikke bare enkelt å konse på noe en hel dag ;)

Vil det ikke være skadelig for batteriet om jeg tapper det så langt ned som <11V ?

hva om jeg henger på en tung last, si >1000W og sjekker spenningsfallet. Vil det være en bra indikator for et slikt batteri?


Det er vel ikke noen andre måter å realistisk teste ytelsen over tid på enn å bruke nominelt strømtrekk. Indre motstand kan vel være en god indikator, men jeg stusser litt på verdien 3 mOhm. Så vidt jeg kan se av specark er det for en enkelt celle, slik at 6 x celler i en 12V konfigurasjon burde ha 18 mOhm nominelt? Når du sier at du har fått tak i 4 x Marathon batterier, er det da 4 stk 12V pakker bestående av 6 x M12V155FT celler hver? 

 

https://alpinepowersystems.com/telecom-products/telecom-batteries/gnb-marathon-ft-bloc/gnb-marathon-m12v155ft/#ProductApplicationsTechnologies

Link to post
Fantino skrev 37 minutter siden:

Så vidt jeg kan se av specark er det for en enkelt celle, slik at 6 x celler i en 12V konfigurasjon burde ha 18 mOhm nominelt?

 

Jeg tolker det som ett 12V batteri der de på data arket har beskrevet ytelsen som en C10 test ned til 1,8V pr celle, dvs. 10,8V.  

 

Førstefender skrev for 8 timer siden:

Stusset også på dette, er det tilrådelig å dra batteri under 11.5volt ved belasting?

 

Ja, men man må skille mellom vanlig bruk og testing.  Til vanlig bruk så er det for båtfolk og den bruk vi har gjerne lurt å ikke tappe banken for langt ned ettersom vi ikke setter den på lading med en gang for å 100% topplade den igjen. Når man tester kapasiteten så lader man ut 100% og lader deretter direkte opp igjen så banken blir 100% toppladet igjen. Tiden er en veldig viktig faktor som gjør at slike tester er mer positive for jevning av cellene enn de er negative i forhold til sulfatering av hele banken. 

Link to post
Fantino skrev for 13 timer siden:

Veldig mulig at det er rett tolkning ja. Men 3 mOhm var vel utrolig lavt for et bly/syre batteri - eller?

Mener også at 3 milli ohm høres relativt lavt ut på 12V 150Ah.  Mine ritar AGM som er på 180Ah/C10 har 4,2milli ohm på databladet, men de er av deep cycle typen, og ikke konstruert for store belastninger.   Mener jeg målte dem til endel mindre enn det da de ble montert.  Ser at Lifepo4 kan oppgis med 4-5 ganger høyere indre motstand enn AGM, men vet ikke helt hvordan Lifepo4 oppfører seg i praksis. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...