Jump to content

Slangestusser istedefor rør TAMD41 kjølesystem

Akora

Recommended Posts

Hei! Har et "problem" som jeg tipper jeg ikke er alene om men som google ikke hadde svar på. Har flere rør på sjøvannskjølingen som er dårlige og som er vanskelige å få tett. Kunne tenkt meg slangestusser på topp av intercooler (lokk av gammel type) også på oljekjøler m.fl. Ser for meg det må finnes slangestusser som går inn på volvo sin "oring" tetning som gjør at jeg kan sløyfe rør og bruke slanger istedefor. Noen tips?

Akora skrev On 26.12.2022 at 23.10:

Har flere rør på sjøvannskjølingen som er dårlige og som er vanskelige å få tett. Kunne tenkt meg slangestusser på topp av intercooler (lokk av gammel type) også på oljekjøler m.fl. Ser for meg det må finnes slangestusser som går inn på volvo sin "oring" tetning

Hvis du legger ut noen detaljbilder av problembarnet så får du kanskje litt flere svar. Hva er problemet med å få det tett? Og hvordan må den slangestussen se ut?

Hmmm...... 

Ikke direkte et svar på det du spør etter, men muligens et tips til å løse problemet ditt med lekkasjer ved bruk av Volvos firkantede O-ring.  Jeg har slitt mye med disse ringene og er enig i at de er vanskelige å få tett. Jeg ga nesten opp, men etter å ha prøvd det meste, fant jeg en gammel boks med vannpumpefett. Jeg brukte mye av denne både på O-ringen og der hvor den skal gå inn. Da gled de pent inn på plass og var tette. Jeg har etterpå også prøvd å varme O-ringene i 50 -60 graders vann før montering slik at de ble mykere. Det sammen med vannpumpefett har virket hver gang ved senere montasjer. Jeg brukte nye O-ringer.

På en -31-motor så jeg at røret var kappet slik at man kunne erstatte selve røret med slange, men O-ringen og rørstussen ble da fortsatt brukt.

:-) fredriksen

Er mulig å kjøpe nytt lokk til intercooler og bruke slanger der. Gjorde konverteringen på dette på gamlebåten som hadde samme motor. Kjøpte delene på marinedeler.no hvor en del av rørene ble omgjort til slanger. Nettopp pga mye tæring på rørene.

Ingvar på marinedeler var til god hjelp ifm dette her :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...