larole Startet 29.Desember.2022 Del på Facebook Startet 29.Desember.2022 Hei, det er en fin tid å planlegge sommerferien 2023 på. Det planlegges en tur i en Viksund Futura, fra Bergen og nordover. Tur retur skal ikke ta mer enn maks 14 dager, og det er ønskelig å ligge over flere dager i noen havner. Uthavner og "ekte havner" er selvsagt aktuelt. Vi vil trolig være to voksne og to barn, pluss en Jack Russel Terrier. Jeg har god kontroll på motoren, en Mercruiser Cummins fra 2009, og har VHF og er sjøvant. Familien ellers er sjøvant, men det er far som må stå for de større avgjørelsene, og om det finnes, de vanskelige etappene. Jeg ønsker å seile så mye som mulig innaskjærs, og vil for en hver pris unngå å havne i grov sjø og drive mot land med motorstopp. Det er vel realistisk å lunke nordover i en range fra 5-14 knop. Er det noen som har noen anbefalinger om hvor langt vi bør seile, og hvilke steder vi bør besøke? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Desember.2022 Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 (redigert) På en uke kommer du et stykke nordover, i alle fall til Trøndelag, men du skal vel gjøre mer enn å bare kjøre båt? Jeg har gått etappen Bergen - Sunnmøre noen ganger. Det er 150 nm og da stopper jeg gjerne 3-4 plasser underveis. Med motorbåt og 15 knop kommer du deg glatt til Florø første dag, og så til Ålesund neste dag (om været er fint). Det enkleste er å følge hurtigbåtleden nordover. Den er godt merket med røde og grønne trekantede staker med tall og lys på. Hurtigbåten går mer eller mindre den optimale ruta Bergen - Selje. De eneste åpne havstykkene opp mot Ålesund er munningen av Fensfjorden og Sognefjorden og ved Florø, men de er kortvarige. Ellers er det selvsagt Stadt, men det tar du lett når været er fint. Det er webkamera med vindmålere både på Kråkenes og i Måløy (2). Et par greie havner underveis: Kilstraumen Brygge (Austrheim, rett sør for Fensfjorden), Askvoll, Florø, Måløy (eller Silda, om rorbua er åpen), Rosenlund på Sandsøya rett nordøst for Stadt, og Ålesund. Merk at noen av havnene, særlig Måløy, er litt utsatt for bølger fra hurtigbåter når de kommer sladdende inn til kai. Det er også stasjonert redningsskøyter i Bergen, Kilstraumen, Florø og Måløy, så redningen er nær om du får problemer. Om du passerer Ørstafjorden er det fint å ankre, ligge på bøye eller gratis flytebrygge ved Raudøya ytterst i fjorden. Det er et kommunalt friområde som er fint til overnatting, grilling etc. Redigert 29.Desember.2022 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
larole Svart 29.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 Takk for svar, midt i blinken Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 29.Desember.2022 Del på Facebook Svart 29.Desember.2022 (redigert) Du skriver ikke så mye om hvor langt nord du har vært fra før. Hvis dette er første tur nord for Bergen og med to unger så ville jeg ha holdt meg sør for Stad. Det er mye fint å se i Gulen, Solund, Bulandet , Værlandet og skjærgården vest for Florø. Du bruker lett opp 14 dager på denne strekningen hvis været er godt... ...og hvis været ikke er bra så går uansett 14 dager fort🙂 Vi har hytte på Sæbø i Hjørundfjorden nord for Stadt og liker noen somre å ta båten med dit.... bruker da to-tre dager hvis været er ok. I sommer la vi i vei fra Bergen....lå værfast 2 døgn på Værlandet og tre døgn i Selje. Kom oss til Sæbø etter 6 dager. Hyggelig det....eneste haken er jo at så snart man er kommet nord for Stad så begynner man å kikke etter passende værvindu for å komme sørover igjen....særlig hvis tilgjengelig tid er "kun" 14 dager. Så mitt råd ville være å lese seg opp på områdene Gulen, Sollund, Bulandet og skjærgården vest for Florø. Der er det mye fint...hvis været er fint (men det gjelder jo alle steder) PS! Stad i fint vær er en skikkelig fin tur og bare kos...men med annet vær kan det også være skikkelig utrivelig, særlig med barn ombord. Redigert 29.Desember.2022 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 30.Desember.2022 Del på Facebook Svart 30.Desember.2022 Ta deg en tur innom Askvoll, nydelig plass. Holevik like ovenfor askvoll, helt ytterst i stongfjorden har mye histore fra steinalderen med hellerisninger og mye spennende å se på. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Cebu Svart 30.Desember.2022 Del på Facebook Svart 30.Desember.2022 https://www.vg.no/forbruker/reise/i/zG2OvO/floroe-kinn-og-kalvaag-ramsalte-kystopplevelser-aller-lengst-vest?fbclid=IwAR0xij0hQK3u5rBOP7faYLvMT5kUjHf2-bnrw9 Kom tilfeldigvis over denne linken, er et par år gammel, men like aktuell. Godt nyttår & velkommen til ei vekes båttur i Florø skjærgarden. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Med et vindu på 14 dager, ville jeg holdt meg sør for Stad. Etter kryssing av Sognefjorden er det tett mellom gjestehavnene og uthavnene. Om du vil holde deg unna grov sjø, må du regne med noen dager i ro for å vente på været. Sognefjorden og Stafjorden kan gi litt bølger innimellom. Værlandet og Bulandet er fine plasser. Setter du snuhavn i Selje, har du god tid til å ha ferie innimellom transportetappene. Jeg gikk Bergen - Selje i år i 7 knop. Overnattet på Kilstraumen, Askvoll og Kalvåg på vei opp. 5 - 6 timers seilas pr dag. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Captain A Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Eller og ta turen innover Sognefjorden via Kilstraumen- skjerjehavn - eivindvik - dingja- vik -Balestrand - vangsnes-Flåm for og nevne noe plasser er eit hav av alternativer … Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Onde tunger sier at bergensere ikke kommer seg lenger enn til Selje- blir vel bedre med Stadt tunnel:) Hvis dere ikke har vært nordover ville jeg brukt første sommer i Sogn og Fjordane. Fint utover på Bulandet og det er også mye lettere vær lenger ute (vest) enn inne i fjordene, f.eks i Dalsfjorden så regner det mye kontra lenger ut. Hvis man har med barn er det lurt å ha litt tid i ro til å bade, ro, fiske eller annet kjekt. Hyggelig å ha med en jolle/rib slik at barna kan lære seg å ro, evt med en liten motor. Man kan jo også sette teiner å få litt krabbe- alltid spennende. Kalvik og Florø er hyggelige plasser å besøke. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Og hvis dere har med sykler, så er Værlandet/Bulandet et fantastisk sted å sykle! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Et stopp innom Gåsvær for eksempel er også fint. Mange fine steder oppi der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.