Jump to content

Trebåt festemidler under vannlinjen. Ulike metaller. Galvanisk tæring.

roaskag

Recommended Posts

Hei! Jeg var ute og kikket på en fin snekke i dag. Meget velbygget og solid. Den er klinkbygget og med solide sagede spanter (ikke ribber eller lekter). Så ut for meg som at båten er klinket om med kobberklink under vannlinjen. Borgangene er festet i spantene med galvanisert båtspiker. Disse er ikke skiftet. Tenker da at det er fritt fram for galvanisk korrosjon. Galvanisert båtspiker trives vel ikke så bra sammen med kobberklink under vann. Hadde for lenge siden en arvet gammel trebåt som var slettbygget (kravell). Her var plankene festet på spantene med 60 mm lange båtspiker hvor hodet var forsenket og forsenkningshullene plugget med kapuner. Glatt og blankt og flott. Under en fisketur sprang båten lekk så vi med nød og neppe berget oss i land under intens lensing. Onkel Arne bemerket at verdens mest effektive lensepumpe er "Redd Mann med Bøtte". Da båten kom på land kunne vi rive planker av skroget for hånd. Spikrene var rustet ned til synåltykkelse der de passerer skillet mellom bordgang og spant. Vi tenkte et øyeblikk på å reparere, men det ble sankthansbål. Så ingen mulighet for å skifte ut alle spikrene. Dette minnet kom frem da jeg så på snekka i dag. Er det noen her som kan svare på om det er mulig å bruke A2 (rustfrie) eller A4 (syrefaste) treskruer ved siden av de opprinnelige båtspikerene. Ser ut som hver bordgang er festet til spantet med to spiker. Det er vel ingen mulighet til å trekke ut disse spikrene og erstatte de med skruer? Tenker det i tilfelle er best å bruke skruer med linsehode med skive under? Senkeskrue uten skive vil vel splitte bordet.

03.jpg

07.jpg

08.jpg

Hvis du må skifte spikeren, hvorfor ikke bruke bronse-skruer, de ligger ligger tett på kobber (bronse er en kobberlegering) på spenningsrekken. Dessuten er syrefast under vann ikke alltid like heldig.

Senker du hullet for du setter inn skruen er det ikke noe i veien for å bruke linsehode skrue.

Å bruke syrefast på siden av kobber er bedre løsning enn galvanisert på siden av kobber (kobber og syrefast er nærmere i den galvaniske rekka), så løsningen du beskriver med å bruke syrefaste skruer er dermed en løsning som kan være grei og varig. Ville gjerne ha brukt skruer med panhode framfor linesenk med skive under, da det kan skje korrosjon mellom skive og skrue under ugunstige forhold.

Et alternativ som gjerne er enda bedre er å få ut jernspikeren, utvide hullet litt og bore gjennom spantene slik at du kan feste bordene med lang nok kobbersaum som du klinker fast (med roer) på innsiden. En mer tradisjonell metode, velkjent og som fungerer. De fleste Rogalands-tilhørige båtene jeg har bygget eller restaurert/fikset på er bygd slik, altså kortere kobberklink eller saum i suene for feste mellom bordene, og lengre kobbersaum til å feste bordene til spantene (samme for galvanisert sånn sett).

Ville sjekket akterstevnen rundt hylse og rorgjennomføringen for lutråte. Er det ikke det ville jeg ikke vært så bekymret.  Har sett mye trebåter med kobber under, og galvanisert over vannlinjen, til dels vanlig har jeg skjønt for å spare litt på byggingen. Har en trebåt som var med kobber under og galvanisert over selv, men der hadde en god luring byttet ut de galvaniserte med syrefast, utenom rett i vannlinjen, det ble et problem for meg da.

Den gangen vi hadde en mer realistisk tilnærming til trebåter, så banket i inn en ny skipsspiker i hullet til den som hadde rustet i stykker. Vel vitende om at det ville holde i 30 år til. Slike båter hadde et design life på 30 år. Alt over det var bonus. Det er realiteten. Skal man få det bedre, bør man fra nybygg-stadiet kun bruke festemateriell av tre eller bronse. Og et tett, to-polet elektrisk anlegg. 

Jeg ville ikke ha bekymret meg så veldig. Til forskjell fra din tidligere kravellbygde båt, er jo bordgangene her forbundet med hverandre med søm. Så evt rustne skipsspiker vil ikke gi samme konsekvens. 

Ellers litt morsomt å se at motoren er flott og nymalt, mens slanger, slangeklemmer og kabler ser ut til å være fra tidlig syttitall. Rare prioriteringer hos enkelte båteiere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg takker for informative innspill. Som Hulda skriver er vel "design life" allerede oppnådd. Så nå gjelder det vel å kunne tilby litt "bonus life". Korroderte festemidler er vel nærmest ikke til å unngå når båten blir gammel. Jeg går ut ifra at det er mange trebåter som blir vraket av den grunn. Effektive metoder til å erstatte skadede festemidler kan muligens redde noen. Utskifting av klink er vel overkommelig. Største utfordringen er vel tilkomst inni båten. Når det gjelder spiker som må skiftes synes jeg ny spiker i samme hull høres greit ut. Det enkle er som oftest det beste. --Og Hulda, har du virkelig hatt 21 082 innlegg ?

04.jpg

06.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...