Jump to content

Fra motor til seil storfamilie

Thorlyn

Recommended Posts

Hei sann og godt nytt år:smiley: 

Vi har begynt og prate om et mer aktivt båtliv og snuser på konvertere fra motor til seil. Vi har idag 09 mod 47 fot motorbåt med god plass og alle fasiliteter. Vi er fast crew på 5 (3barn 6-12 år) og crew på 7 i ferien. 

Vi har overhodet ikke peil på seilbåt og tenkte da høre med dere hva dere ville kikket etter/anbefalt. 

Sånn nedfellbar badeplattform ser kjekt ut og romslig cockpit med skikkelig telt til gråværsdager ellers åpent. 

Budsjett er satt til ca 2 mill. 

Forslag?

Reder har D5LA men tenker at noe over 50 kanskje blir litt stort uansett. 

Takk for svar??

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei.

Eg er jo med i katamaranmeiningheita:smiley:

Det hender at det dukkar opp brukte Lavezzi 40, Athena 38, Mahe 36 eller Lagoon 38/380 for 1-2,5 mnok.

Fira lugarar, åtte køyeplassar, romsleg cockpit, god samanheng mellom cockpit og salong, badetrappar, etc. etc.

Lykke til.

jeg er ikke fan av nedsenkbar akterluke. Med stor båt føler jeg at luka kommer i veien om man vil ligge med hekken inn i båsen. Jeg foretrekker å kunne få båten så langt bak/inn som mulig.

Spennende med bytte fra motor til seil, jeg gjorde selv dette for mange år siden, og har aldri angret.

Merk at økende størrelse gir økende kostnader på alle vis. Og større krefter som skal håndteres.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg bygget Hulda med dekksalong. Noe som har vært en ubetinget suksess. Så et slikt design mellom 46- og 50 fot vil nok treffe blink. Vær litt forsiktig med typen 'Middelhavet Charterbåt'. Spesielt om den skal brukes 'off season'. Skulle jeg valgt båt en gang til, ville det blitt stål eller aluminium. 

Guest Thostr
28 minutes ago, Hulda said:

Jeg bygget Hulda med dekksalong. Noe som har vært en ubetinget suksess. 

Jeg har også fått mer og mer sansen for dekksalong. Egentlig litt merkelig at ikke flere båter her hjemme er med dekksalong? Sirius Yachts sine løsninger er jo utrolig elegante (https://www.sirius-yachts.com/). Skulle jeg hatt en annen båt enn min Scanmar 33 så tror jeg det hadde blitt i retning av en båt med dekksalong. Det hadde helt klart forlenget sesongen for seiling ev fjernet "sesong"-begrepet helt (selv om det nok hadde blitt primært motorkjøring vinterstid). Og med løsningene til Sirius så kan man også ha en langt mindre båt ser det ut til, siden bysse og salong er integrert i dekksalongen og gir mer plass under dekk til toalett/dusj-rom og køyer.

Det blir alltid kompromisser. Hulda har en diger motor, digert aggregat, stor septik, stor vv- bereder. De til til sammen stjeler mye plass, tatt i betraktning at jeg også har prioritert tilgjengelighet. Som eksempel har båter av Hulda-størrelse motorer på under 40 hk, mens Hulda har >> 100 hk. En kompis av meg bygget seg en seiler basert på en 52 fot (nesten Najad) med dekksalong. Den ville tilfredsstilt alle dine krav. Men, alltid et men, den ville (med sentercockpit) ikke tilfredsstilt mitt designkrav til sikkerhet og det å kunne manøvrere med en person om bord. Det blir pro og kontra hele veien. Ta deg god tid i utredningsfasen, og spesifiser dine prioriteter.

Har gått fra 35 fots motorbåt og til Bavaria 40AC seilbåt for en del år siden og det var uproblematisk. Nå ar jeg hatt motorbåt på nytt i noen år da jeg har hat et stort transportbehov. Men nå er det over og det skal igjen bli seilbåt. Men denne gangen blir det noe mellom 42 og 50 fot og den skal ha dekssalong. Men det er nesten ingen slike på markedet stort sett bare slike middelhavsmodeller som ligger på finn.

Her kommer det inn forslag ??

Liker den typen layout med senter/dekksalong. 

Langtidsplan er seiling til hvor vi måtte ønske men det er behovet for plass og komfort som er i fokus nå iom at vi er mange yngre ombord. Håpet er og få de yngre også interessert i seiling, men om det lykkes vet man aldri før man  har prøvd ?

Båten ligger på sjøen året rundt her på østlandet så bruk på vinter er normalt. 

Jeg har drevet i båtbransjen i ganske mange år så import, oppgraderinger etc er normalen. Men som sagt seilbåt er nytt og spennende. ? mye å lære for både meg og kona. ?

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Der, det fjerne, ligger drømmebåten din: 'Polaris' av Hamburg.

image.jpeg.a7315b0fd38f194375326591807c565b.jpeg

Ikke det at den er til salgs, men jeg tror den vil klikke inn på det meste. Aluminium. I andre enden av havna ligger hollender:

20210701_105129.jpg.02cad0bd59d489b625883962153ab171.jpg

Denne er av stål og har et skikkelig dekkshus. Her kan du overvintre i isen nesten hvor som helst. 

Mener det ikke er noe problem å få tak i slike båter om man beveger seg til Polen, Tyskland, Holland. 

Akkurat den er jeg ikke enig i. Norge er et mikromarked. Produsentene produserer hva de tror de store markedene vil etterspørre. Og de markedene er ikke i Skandinavia. 

En bryggekompis måtte bytte cockpittelt på sin 37 fot Bavaria. Pris 60 000 kroner. Å sitte inni teltet om sommeren er greit. Om vinteren er det mindre greit, som du jo implesitt antyder. Kompisene dekker over og surrer. Hulda bare ligger der. Med en plastbøtte tredd over hver winch. Det ble hele vinterjobben i år.

Framtia skrev 27 minutter siden:

Nå er det vel slik at nesten alle seilbåter som brukes i Norge har helt tradisjonell utforming uten dekkshus, og det har nok sine grunner. Du kommer langt med sprayhood og cockpittelt om du ikke skal bruke båten om vinteren. 

Det har du helt rett i. Vi ligger som sagt på sjøen hele året men det er ikke noen bruk av båten fra midten av november til mars mnd. Jeg tror nok det blir noe "kurrant" med Best mulig annenhåndsverdi. Det er der utfordringen er at jeg ikke er godt bevandret mht kvalitet etc blandt seilbåter. På motorbåter så har jeg full kontroll og der er det ikke bavaria og franskt for og si det sånn som er favoritt merker. Men jeg vet at det stiller seg anderledes i seilværden. 

Det er jo et stort "volummarked" der ute hvor jeg oppfatter det som at kvaliteten er helt grei nok for de aller fleste. Blir litt smak og behag om man velger merke a eller merke b, og gjerne er det det visuelle som gjerne får utslaget. Det er ting som gjør båtene bedre og dyrere, det går på slikt som håndverkskvalitet (skog og innredning), kvalitet på det seiltekniske (rigg, blokker, seil). Blykjøl er en stor fordel, like så å ha høyt rettende moment. Ville unngått teakdekk. Klassisk storseil (og ikke rullemast). Stor cockpit hvor man kan bevege seg rimelig fritt når man skal seile. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Guest Thostr
51 minutes ago, Hulda said:

Akkurat den er jeg ikke enig i. Norge er et mikromarked. Produsentene produserer hva de tror de store markedene vil etterspørre. Og de markedene er ikke i Skandinavia. 

Jepp. Dekksalong-båter har kanskje også en tendens til å være litt mer motorbåter enn seilbåter også, i hvert fall historisk sett? Lite regattabåter med dekksalong :-D . Nauticat'en til Arne ser jo definitivt seilbar ut, og skal være grei å inkludere Hulda i den kategorien. Og Sirius'ene ser ut til å ivareta seiling som primær framdriftskilde.

Moody 45 DS er verdt en titt. Men koster vel mer enn din ramme. Dehler har hatt noen modeller selv, men har sett tungsolgte ut. Luffe 43 fås med DS, men er heller ikke billig. RM1350 er en av mine favoritter. Eller som Ask sier, hva med en katamaran om du først og fremst skal seile i medvind :-)

Framtia på AIS

Hulda seiler som et tog, går mye bedre for seil enn for motor. Titter du på Youtube og 'Ran sailing' eller noe i den duren, så bygger de seg nå en ny båt. Designmessig blir det et surfebrett med bungalow. Tidligere bodde de om bord i en mindre alu.seiler, byttet til en større Najad med kjempebra cockpittelt. Den nye blir altså en dekksalongbåt, stripplanking med glassfiber/polyester. Ta en titt, interessant prosjekt og velfundert opplegg.

Hadde det ikke vært for egenskapene til å gå i is, astronomiske havneavgifter og nokså moderate krysseegenskaper, ville nok også jeg vurdert en catamaran. Men bor du en plass der det ikke er is og stort sett medvind, så faller jo noen av begrensningene bort. Jeg har de senere årene vært borti noen båter med sving/senkekjøl. Ikke én av dem har rapportert 'no problem'. Så jeg er glad jeg ikke heiv meg på den trenden. Jeg vil ha det så problemfritt som mulig.

Hulda skrev 1 time siden:

Hulda seiler som et tog, går mye bedre for seil enn for motor. Titter du på Youtube og 'Ran sailing' eller noe i den duren, så bygger de seg nå en ny båt. Designmessig blir det et surfebrett med bungalow. Tidligere bodde de om bord i en mindre alu.seiler, byttet til en større Najad med kjempebra cockpittelt. Den nye blir altså en dekksalongbåt, stripplanking med glassfiber/polyester. Ta en titt, interessant prosjekt og velfundert opplegg.

Hadde det ikke vært for egenskapene til å gå i is, astronomiske havneavgifter og nokså moderate krysseegenskaper, ville nok også jeg vurdert en catamaran. Men bor du en plass der det ikke er is og stort sett medvind, så faller jo noen av begrensningene bort. Jeg har de senere årene vært borti noen båter med sving/senkekjøl. Ikke én av dem har rapportert 'no problem'. Så jeg er glad jeg ikke heiv meg på den trenden. Jeg vil ha det så problemfritt som mulig.

Veldig gode poeng Hulda. Det er mange vurderinger og ta hensyn til og mye og fordøye når lakenbåt har vært netopp det i våre øyne. Heldigvis er livet dynamisk og sulten etter nye opplevelser og ny læring er stadig vekk tilstede?

Liker Moody 45 Veldig godt.. foruten prisen.?

Guest Thostr
1 hour ago, Hulda said:

Jepp, stripplank med glassfiber/epoxy

May be an image of 2 people and text that says 'Our ideas into a boat design'

De har også brukt begrepet 'cold baked', så mulig de går for full kaldbakt skrog? De har jo mildest talt mye erfaring, og også småtroll på besøk (unge(r blir det vel etterhvert)), så de har nok rimelig god peiling på hva de ønsker seg av egenskaper. Hvis man ser på videoene deres så er de ganske opptatt av å ha god sikt over dekksalongen ved seiling. Det er også noe Sirius synes å være opptatt av, og er nok en forutsetning for å kunne seile båten på en bra måte. 

Hvis vi først skal sammenligne dekksalongbåter med andre dekksalongbåter så må jeg innrømme at løsningen med salong/doghouse på samme nivå som cockpit som Moody, Sirius og diverse katamaranvarianter har gjør det enklere å ta et steg ut for å justere seil i en håndvending. Det er vel også omtrent det eneste jeg savner fra gammelbåten, Sandvik MS880.

På Nauticat, Nordship, Regina af Vindø og diverse andre må man opp noen trinn først - men det blir naturligvis plass til en akterkabin under cockpit.

Edit: Distant Shores bygger seg også ny båt, de også dekksalong - og de har vel seila rundt siden 1989 eller deromkring så de har litt erfaring med hva som funker. 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Man må også ta innover seg hvor man skal seile. Min fremherskende vindretning er motvind. Jeg kan ikke ligge et par uker i en havn og vente på et passende værvindu. Så for meg er passende værvindu at det ikke blåser for mye. 

Story:

Sist sommer gikk vi nordover fra Malö Hamn mot Donsö. Vi plasket nordover i hissig motvind for motor i 3 knop. Rreisen tok aldri slutt. Vi ble passert av en 20 meter Princess som gled avgårde i 18 knop, helt uanstrengt. Men det var en båt til. En liten seiler med røde seil som krysset seg nordover. Da vi kom til Donsö, hadde den forlengst fortøyd. Det var en 36 fot hollandsk stålbåt med et eldre ektepar om bord. Dårlig vurdering av Hulda. Jeg burde satt selvslående kryssfokk og tatt to rev i storseilet. Men når Hulda skal seiles slik, må jeg stå ute og bli våt i regnværet.

En båt med dekksalong har både høyere tyngdepunkt og mer vindfang, noe som nok er mye av grunnen til at det ikke er vanlig på seilbåter. I tillegg blir det jo dyrere, gir mindre uteplass, og ikke minst estetikk/etablerte "sannheter" ift hvordan en seilbåt skal se ut. 

Men som også diskuteres i en annen tråd her, så er det jo å foretrekke hvis man prioriterer komfort i "dårlig" vær.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...