Jump to content

Fra motor til seil storfamilie

Thorlyn

Recommended Posts

Påstanden om at båter med dekksalng skal bli høye, mer vindmotstand og derav dårlige seilegenskaper blir å skjære alle over en kam: 20220730_114427.jpg.f36c3cf682c93edbd96354bbee0804df.jpg

Hulda har omtrent samme høyde over vannet som en Bavaria 37. Generelt blir skrogets høyde over vannet blir relativt lavere med øket lengde. Båten som Ran bygger følger ikke nødvendigvis denne antakelsen. Båten, Nauticat, som er linket til over, har vel omtrent samme høyde over vannet som den aluminiumsbåten som jeg la ut bilde tidligere i denne tråden. Det er altså ingen fasit.

Hulda skrev 10 minutter siden:

Påstanden om at båter med dekksalng skal bli høye

Jeg skrev høyere, ikke høye ;) Hvor mye DS påvirker seilegenskapene avhenger av mange faktorer, som båtens design ellers, materiale som er brukt osv. I praksis har det nok ofte ikke mye å si.

Maika skrev 26 minutter siden:

Jeg skrev høyere, ikke høye ;) Hvor mye DS påvirker seilegenskapene avhenger av mange faktorer, som båtens design ellers, materiale som er brukt osv. I praksis har det nok ofte ikke mye å si.

Neida, det er generaliseringen jeg er ute etter. 42 fot Hulda er ikke høyere over hyttetaket enn en Bavaria 37 Holiday er over hyttetaket. Diffen er i såfall så marginal at man må frem med målebåndet. Vi er helt enige at det i praksis er uvesentlig. Som familiebåt er det andre forhold man bør vektlegge.

Enig i at katamaranen så utrolig bra ut, og jeg kunne godt tenke med noe sånt selv. Det eneste jeg har å utsette mot en stor katamaran er at den er krevende mhp båtplass, og at den ikke er særlig godt egnet til regattaseiling i områder med vind fra alle kanter. Den dagen jeg legger regattaseilingen på hylla kan det godt bli at jeg ender med noe sånt :-)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Maika skrev for 2 timer siden:

Rask og komfortabel katamaran til salgs, karbonmast, selvslående fokk og vel alt av utstyr man trenger.

Har ikke snakket med Reidar på en stund, så mulig den er solgt nå, og sannsynligvis over budsjett:

https://www.facebook.com/groups/3460070306/user/100010225208750/

Den var lekker. 

Vi har snakket om en slik type da det jo er veldig romslig med plass. Utfordringen er båtplass og gjesteplasser. Ser det ligger noen i nærheten her hjemme som det nok går og slå av en prat med?

Tomt for Diesel nå igjen!!

Dekkshus diskusjon er litt spesiell. Jeg ser fordelen, men også ulemper. Er ikke mange båter på markedet jeg ønsker med dekkshus. Men alltid godt å få litt innspill. 

Har litt sansen for katamaraner hvis en får de innenfor budsjettet. De med god bokomfort er enten for dyre eller seiler dårlig. Men sjekk det ut. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...