Jump to content

hvordan sette torskeruse?


eysteind

Recommended Posts

Har kjøpt meg torskeruse og har tenkt å prøve fiskelykken i vinter. Men så trenger eg litt hjelp fra fiskerene her på forumet!

Hvordan sette rusen? Hvor skal blåsen festes? Trengst det lodd? Og hvo dypt skal den stå? Skal det vere agn i den? og må den drages hver dag, eller kan den stå en stund i sjøen?

 

Her er et bilde:

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Eystein!

Artig at du vil prøve rusefiske, det er spennende å sjekke hva som kan ha funnet på å gå inn!

Rusa skal bli stående på bunnen slik du viser den på bildet ditt, derfor må du ha et lodd ( f.eks. en stein på 3-4 kg?)i hver ende av rusa, smart å feste loddet i "snøringa" i enden av hver tut. Vi kalte dem "tutband". Du fester ilen (opphalerlina, ha noe slakk her i forehold til dybden) i det ene loddet og setter på ei lita blåse eller flytekule. Hvor dypt du skal sette rusa er avhengig av undervannsterrenget, tid på året og hva du fisker etter. Pass på å dra etter all mulig slakk før du setter ned siste loddet, rusa må stå stramt for å fungere. Torsken er gjerne på grunne tareområder om høsten, to til 6-8 favner. Her må du nok prøve deg fram. Men det er vel ikke mye taregrunner i fjorden utenfor deg? Spent på å høre hvordan dette løper av? ( Kikket etter deg i sommer. men fant deg ikke. Kanskje vi snakkes neste gang vi er i Stryn dersom du sender litt nærmere adresse på en IM?)

Skitt fiske!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Husk at blåsa/flytekulen skal merkes med navn og telefonnr, ellers kan den bli beslagelagt. Du kan gjerne se til den 1 gang i uka, er det dårlig vær, kan du drøye til 2 uker.

 

Du bør ha blylodd på nederst på største ringen, og kork i øverst. Dette for å sikre rett stilling i sjøen (men ser av bilde at dette er på rusa)

 

Ellers er det en teori som jeg skal prøve ut, at de doble rusene ikke fisker bedre enn de enkle, teorien går ut på når torsken møter "følgegarnet", vil den alltid trekke mot dypere vann, og følgelig bare gå inn i den nederste rusen (forutsetter da at den ikke ligger på en flat bunn, men i taren som er på skråe berg).

Dette er som sagt en teori som jeg ikke har sjekket ut i praksis enda...

Link to post
Share on other sites

...

Ellers er det en teori som jeg skal prøve ut, at de doble rusene ikke fisker bedre enn de enkle, teorien går ut på når torsken møter "følgegarnet", vil den alltid trekke mot dypere vann, og følgelig bare gå inn i den nederste rusen (forutsetter da at den ikke ligger på en flat bunn, men i taren som er på skråe berg).

Dette er som sagt en teori som jeg ikke har sjekket ut i praksis enda...

Det er vel ikke kun torsk du er ute etter? :lol: Har fått mye torsk & krabbe & annet gøy i både den grunne og den dype rusa ved setting fra land i Ryfylkefjordene. Rusa kan stå opptil 14 dager er min erfaring. Den eneste fangsten som lider litt av dette er rødnebb/blåstål/bergsugge & annet rask som går inn den første/andre dagen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Bare husk på de nye reglene for fiske med torskeruser :smiley:

 

Utdrag fra reglene: "Det er forbudt å bruke torskeruse på kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Møre og Romsdal fylke i perioden fra 1. mai til 31. desember. Yrkesfiskere kan søke dispensasjon fra denne regelen.

Fritidsfiskere kan likevel benytte torskeruser i hummerfisketiden og ut 31. desember, men antallet hummerteiner og torskeruser kan til sammen ikke overstige 10."

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kor hen kjøpte du din torskeruse?, søkt litt på nettet etter ruser, og din e en av dei beire eg har sett. Kunne tenkt med å anskaffe en liknande!!

 

Mekk kjeden selger ruser til ca 500 kroner

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har en ungdom i husholdningen som aktivt fisker juletorsk, han sverger til fisketeiner, mener disse er mer effektive enn torskeruser. Er vel greiere å jobbe med også.

 

Disse er det agn i, og settes fra en favn og dypere. Fisker lyr og annet snacks også. Men gøy å prøve litt forskjellig utstyr. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei fuskefanten, kva egner han teinene med og kva type teiner er det han bruker, dette er litt intressant å nytte teiner i stede for ruser, rusene er dyre skal ein kjøpe kvalitet.

Sjølv fekk eg torsk i hummerteine frå biltema. Spurte på Mekk etter ruser men dei var utsolgt, rusene dei hadde hatt inne hadde vert eit kampanjetilbud og dei fekk ikkje inn fleire. Er det nokon som veit om andre som selger ruser til max 500.-?

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han bruker tre-teiner, runde med stor kalv og innerkalv av "bus" (nett). De er laget av en pensjonist, som også bygger krabbe- og hummerteiner.

 

Han bruker også ei torskeruse med ledegarn, men denne er langt mindre enn "Mekk"-ruser, denne fisker visst også brukbart.

 

Til agn brukes sild, makrell, knust krabbe eller annen fisk som går i teina (man tager hva man haver). Han får også en og annen torsk og lyr under hummerfisket, da brukes råtten sild, så agntypen spiller nok mindre rolle bare det sprer litt "godlukt" i vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...