Karlsenkystfiske Startet 2.Januar.2023 Del på Facebook Startet 2.Januar.2023 Båten blir definitivt roligere i stampesjø når man fyller rommet med vann. Men tolker jeg GZ kurven rett når jeg innbiller meg at båten får litt dårligere stabilitet når rommet er fylt opp, vs tomt rom? Det synes jeg er litt spesielt. Man ser jo for seg at tyngdepunktet senkes, og at det skal mere til for å krenge. Med redskap og last på dekk, nesten tomme tanker. Fulle tanker og lasterom Linjetegning Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Hei! Ja det er riktig, selv om fartøyet kjennes stødigere med tanken fylt så blir stabiliteten noe redusert pga mindre fribord. (redusert oppdrift) Halvfulle tanker vil redusere stabiliteten ytterlige. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2023 Synes det er litt spesielt at ikke lavere tyngdepunkt gjør større utslag enn at nettoeffekten skulle bli større. Ja halvfulle tanker vil gi moment avhengig av væskesøylke og bredden. Kan redusere stabiliteten drastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 23.Januar.2023 Del på Facebook Svart 23.Januar.2023 Avstanden mellom tyngdepunkt og oppdriftspunkt blir mindre, derav blir stabiliteten redusert. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Greit illustrert på disse tegningene. G er tyngdepunkt og B er oppdrift. Legg merke til GZ-kurva på fartøyet ditt ved full last, så viser den det samme som er forklart på første bilde under.(Rød kurve) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.