Kaptein Grogg Startet 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2023 Kjøpte en Saga 27 med en 60 hk kinamotor i 2020. Motor er av typen taidong. Grunnen til at jeg har funnet veien hit er at startmotor har vert en plage siden. Tror hverken startmotor eller dynamo er noe marin tilpasset, og tar skade fortløpende. Motor er fra 2011 så det var ikke et sjokk at disse skulle svikte. Startmotoren er kjøpt ny på ebay og fungerer fint, men er det noe jeg kan gjøre for å preservere den? spesielt med tanke på at den ikke holder i mer enn 9 år? Dynamo er jeg usikker på hva jeg skal gjøre siden den nylig tok kvelden. Ender sikkert opp med å kjøpe denne og på internett. Tror utveksling i gir er feil til propellen som står på. Den jobber veldig når jeg setter den i gir og lar den gå i tomgang. Går selvsagt fint med litt turtall, men harproblem med å nå 3-4000 rpm uten at det høres ut som at motoren skal hoppe ut av båten. Det endte selvsagt i at clutch til fremover gir har røket. Har kjøpt ny clutch hos forhandler, men girkassen er umulig å få ut. Adapterplaten er løsnet og aksling glir løst, men kassen sitter bom fast. Er det noe jeg har oversett? Tips til å få den ut? Jeg har bestemt meg for å ta ut motor for overflatebehandling, elektrisk og litt annet. Så får jeg se nærmere på den kassa og. Takker for alle svar som skulle dukke opp Link to post
index Svart 4.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2023 Jeg ville nok ha holdt meg til lakk, sauefett kan bli noe ordentlig griseri med tiden. Ellers er vel det viktigste å sørge for at motorrommet holder seg tørt, da begrenser du rustdannelsen. Giret bør kunne tas ut ved å løfte motoren litt i bakkant. Men om du likevel ønsker å ta ut motoren blir jo det hele lettere når den står på en palle i godt lys da. Sikker på at du ikke har oversett en skrue? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaptein Grogg Svart 4.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2023 index skrev for 1 time siden: Jeg ville nok ha holdt meg til lakk, sauefett kan bli noe ordentlig griseri med tiden. Ellers er vel det viktigste å sørge for at motorrommet holder seg tørt, da begrenser du rustdannelsen. Giret bør kunne tas ut ved å løfte motoren litt i bakkant. Men om du likevel ønsker å ta ut motoren blir jo det hele lettere når den står på en palle i godt lys da. Sikker på at du ikke har oversett en skrue? Takk for svar :D Har prøvd å filme litt under giret for å se om det en en bolt som mangler. Klarer aldri få ordentlig vinkel for å se ordentlig. Kassen får en liten glipe når jeg bryter på den. Kan girkasse sette seg fast i akslingen? Link to post
index Svart 4.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2023 Akslingen kan jo sette seg fast i demperplaten ja. Men den har du vel løst? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 4.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2023 Jeg regner med at dette er en dieselmotor, så du slipper å tenke på flammedemper. Kjøp deg kvalitetsfett til marinebruk. Så demonterer du starteren, og smører alle lagre og foringer med fett. Ikke overdriv, da for mye fett fort kan ende opp på plasser du ikke ønsker det. Gjør det samme med dynamoen. Du kan jo også montere utlufting i motorrommet, for å få ned fuktigheten. Lakk er helt fint å bruke, har også sett eksempler på en kar som har brukt plastidip på alle andre flater enn kontakt flatene. det gjenstår å se om det var en god ide, da båten først skal ut til våren igjen. Link to post
lnjk Svart 4.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2023 Kjenner ikke disse motorene, med er de, som mange andre, så er adapterplata skudd fast i svinghjulshuset og gearet fast i plata. Så er alle bolter/muttere løsnet så kan det vel bare være skadet spline som gjør at du ikke får delt mellom svinghjulshus og adapterplate. -Ser ikke for meg hvordan demperplata kan demonteres uten at du kommer til inne i svinghjulshuset. Men leverandør bør kunne hjelpe med mer info. Link to post
Kaptein Grogg Svart 5.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 lnjk skrev for 23 timer siden: Kjenner ikke disse motorene, med er de, som mange andre, så er adapterplata skudd fast i svinghjulshuset og gearet fast i plata. Så er alle bolter/muttere løsnet så kan det vel bare være skadet spline som gjør at du ikke får delt mellom svinghjulshus og adapterplate. -Ser ikke for meg hvordan demperplata kan demonteres uten at du kommer til inne i svinghjulshuset. Men leverandør bør kunne hjelpe med mer info. Håper virkelig at spline ikke er skadet, da blir vel dette et mareritt Jeg antar at det ikke er mulig å splitte girkassen når den er koblet i platen. Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Det kommer an på konfigurasjonen. På Hulda ha bell housing en luke der det går, med et nødskrik, å komme til boltene som fester demperplaten til svinghjulet. Det er vanskelig å gi konkrete råd uten bilder. Du er ikke den første som har spline fastrustet i demperplaten. Link to post
index Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Hulda skrev 26 minutter siden: På Hulda ha bell housing en luke der det går, med et nødskrik, å komme til boltene som fester demperplaten til svinghjulet. en. Det er faktisk ikke så uvanlig med en slik luke. Enten over eller under. Se hva du finner, kanskje slipper du å ta ut motoren. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn