Jump to content

Dumt å blande messing og syrefast på batteripoler?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har visst ødelagt enda en messingbolt. Tåler ikke å bli dratt så hardt til disse der. Vil man skape grobunn for voldsomt med galvanisk tæring hvis man setter inn en syrefast bolt istede? 
bør kanskje bare få tak i en syrefast polsko først som sist? Noen som har prøvd å la blandingen stå over tid?

66EBDF3A-4ED8-4B18-9D0C-34C9EF693E62.jpeg.7fb1515561d6508d3528f8233d66a020.jpeg

Rustfritt stål 316, er det som ligger nærmest i rekken i forhold til messing. 

Nå er det også slik at strømmen her neppe går igjennom selve bolten så dette er kun et korrosjonsproblem grunnet spenningsrekken i de to matrialene. Hvorfor man skal bruke  kobber eller alumiumspaste her, skjønner jeg ikke helt. Smør in bolt og kabelskodelen som berører bolten med polfett, CRC, eller vaselin slik at ikke oksygenet slipper til. 

Bare bruk et eller annet. Poenget er at om du bruker vanlig jern, så er ikke kobber noen innertier. Er det fuktig og lugubert rundt batteriene, blir det fort et korrosjonsreir med krypstrømmer. Men om du sprayer med CRC daglig, så går det sikkert greit. Hos Hulda er det knusktørt, og poler, polsko og jernbolter er satt inn med vanlig gul Vaselin. Slik har jeg hatt det problemfritt på biler og båter i 50 år, minst.

Jadda, jadda. Vet ikke om jeg noen gang siden jeg begynte å mekke bil i 1964 noen gang har byttet den originale skruen/mutteren på disse polskoene. Jeg en del ganger byttet komplette polsko. Mange ganger. Og husk, jeg har jobba som mekaniker. Så bytte fra noe som funker, til noe annet som funker, greit nok. Holdes området rimelig tørt og vaselin, muligheten for korrosjon eliminert. Det store problemet som heter krypstrømmer, også eliminert.

Ikke vet jeg men jeg sluttet for ett par ti år siden å smøre batteripoler med noe som helst.
Det har fungert like bra.

Det var en guds lykke att selgere av batterier sluttet å banke inn dato på polene slik att man slipper å få hvite "sopper" på batteripolene.
Etter forhandlerne sluttet å ødelegge batteriene når de solgte de har jeg klart meg helt uten.

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg har også sluttet å kline inn batteripolene med polfett o.l. Erfaringen i vår båt er at det ikke irrer uansett. 

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så er svaret at det går like bra med rustfri/syrefast skrue, evt. galvaniert/el.forsinket på en messingsko. For at du skal få noe problem med den kombinasjonen er det en forutsetning at du har en elektrolytt tilstede. Og det vil du uansett ikke ha på polskoene dine.

Et spørsmål på sidelinjen: Hvor hardt er det nødvendig å dra til boltene på polsko?

Jeg skrur til jeg kjenner motstand, så prøver jeg å rikke polskoen sideveis. Slutter når den sitter godt. Ofte er det mindre enn jeg først tenker. Viktigste er vel å sørge for god kontakt og at det ikke skrur seg opp? Men hvor hardt skal man egentlig skru? Har aldri hørt om moment på de boltene.

Svaret er kanskje at det varierer med materialtype i bolt? I og med at ulike metaller har ulik strekkfasthet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev for 16 timer siden:

Jeg har også sluttet å kline inn batteripolene med polfett o.l. Erfaringen i vår båt er at det ikke irrer uansett. 

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så er svaret at det går like bra med rustfri/syrefast skrue, evt. galvaniert/el.forsinket på en messingsko. For at du skal få noe problem med den kombinasjonen er det en forutsetning at du har en elektrolytt tilstede. Og det vil du uansett ikke ha på polskoene dine.

Som jeg skrev i min kommentar til Pipe. Ja så lenge det er tørt. Jeg sluttet også med dette for 20 år siden, men for 3 år siden fikk jeg lekasje i kjølevannspumpen som var ferskvannskjørt med glykol. Tenkte ikke at glykol kunne skade så det lå noen liter i kjølen gjennom vinteren. Tidligere var alle koblinger som nye i motorummet. Etter dette ble de grå. Nå er jo dette ett rent kosmetisk spørsmål, og ikke et teknisk problem, men som sagt ser ikke nytt ut lengre.

Hulda skrev 2 minutter siden:

Svaret er: Sånn passe. Polskoen og polen er de svakeste punktene. Polsko han bli laget av jern, bly, kobberforbindelser. Bolter er gjerne jern eller messing. Jeg skrur til så jeg ikke kan vri polskoen. Not Rocket Science.

Nu har jeg aldri klart å skade en pol på ett batteri, men har nok ødelagt noen polsko. Min erfaring er at det er denne som ryker om man drar for hardt til, og de er jo som regel enkel å bytte.

Ja, men da er jeg jo innenfor! :giggle: Skrur sånn passe jeg også. Etter å ha forsket på (skrudd i stykker) noen polsko opp igjennom har jeg funnet ut at disse ikke skal skrues til med samme moment som dekkmuttere. :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 21 timer siden:

Et spørsmål på sidelinjen: Hvor hardt er det nødvendig å dra til boltene på polsko?

Jeg skrur til jeg kjenner motstand, så prøver jeg å rikke polskoen sideveis. Slutter når den sitter godt. Ofte er det mindre enn jeg først tenker. Viktigste er vel å sørge for god kontakt og at det ikke skrur seg opp? Men hvor hardt skal man egentlig skru? Har aldri hørt om moment på de boltene.

Svaret er kanskje at det varierer med materialtype i bolt? I og med at ulike metaller har ulik strekkfasthet?

Det som er viktig å tenke på er at polskoen er konisk. Så når en skal feste polskoen, så er det viktigste at polskoen er kommet godt ned på batteri-polen. Trykk, vri den nedpå før du begynner stramme, da er det ikke mye en trenger å stramme for å få god kontakt. Hvis en strammer før den er nedpå, så vil en bare trekke klemma sammen før det blir kontakt. Til slutt er klemma klemt helt sammen, og det blir det umulig å få god kontakt, uansett hvor mye den strammes. 

Den er grei @Sørlandet2. Som mek. opplevde jeg fra tid til annen at hobbyfolket ikke var klar over at batteripolene er av forskellig størrelse, og at de er kone. Så da ble den ene polskoen satt opp/ned for å få strammet til. Som da en kunde kom inn og ba oss sjekke bilen fordi det ristet så fælt etter at han hadde skrudd på vinterhjulene sine. Han hadde skrudd alle hjulmutrene fast med mutterkonen vendt utover. Det er rart med det, hvis man ikke har rett kunnskap kan de underligste feil gjøres.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...