Clasg Startet 6.Januar.2023 Del på Facebook Startet 6.Januar.2023 (redigert) I min nye (brugte) båd har jeg opdaget, at VHF'en ikke er koblet op til GPS signal. VHF har mulighed for at modtage GPS signalet ved hjælp af NMEA0183. (En stor hjælp hvis der er brug for at DSC Distress signal) Mit problem er at få hentet GPS signalet (der sendes som Seatalk signal) ud af netværket og over på NMEA0183 platformen uden at blive for fattig. Opsætning: Fra GPS (Raystar 125) går der et færdigkonfektioneret kabel ind i Seatalk-StNG converter og her fra går signalet videre til Autopilot og MDF (begge Raymarine) i SeatalkNG netværk. Der er endvidere backbone fra SeatalkNG nettet til NMEA2000 netværk, hvor motordata mv. er koblet til. Men jeg er meget i tvivl om mine muligheder (uden at blive ruineret :-) ) 1. Kan jeg splitte kablet fra GPS og til converter og parallel-koble VHF på gul og skærm kabel? 2. Skal jeg investere en SeatalkNG-NMEA0183 converter (ca. 1.200 Dkr)? 3. Skal jeg investere i en NMEA2000-NMEA0183 converter (ca. 1.300 Dkr) ? 4. Kan det betale sig, eller skal jeg investere i ny VHF med indbygget GPS) (2.000,-) 4. Er der en 4. mulighed? Jeg har læst en del herinde, om det med at konvertere Seatalk direkte til NMEA0183 og der er delte meninger. Antennen sender som Seatalk, så hvad vil der ske hvis jeg skærer kablet over og kobler et kabel på gul/skærm for at forbinde det til VHF? Autopiloten har udtag for Seatalk, SeatalkNG og NMEA2000, men ikke NMEA0183 Redigert 6.Januar.2023 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.Januar.2023 Del på Facebook Svart 21.Januar.2023 Du kan fordele signal fra GPS til flere mottakere! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Clasg Svart 21.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2023 Sitat arkmarin skrev 43 minutter siden: Du kan fordele signal fra GPS til flere mottakere! Ja, men mit problem er at få omdannet GPS signalet fra Seatalk til NMEA 0183 på en “prisbillig” måde.? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 22.Januar.2023 Del på Facebook Svart 22.Januar.2023 Hva slags MFD enheter har du ? Er du sikker på at det ikke er en MNEA0183 utgang på disse? (De eldre Raymarine enhetene slik som C-serien hadde dette). Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Clasg Svart 22.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2023 (redigert) Jeg har axiom 12” MDF med 3D og ACU 100 som autopilot. Her er der ikke udtag for andet end NMEA2000. På min gamle båd havde jeg Raymarine Smart Pilot, hvor der var udtag til både Seatalk og NMEA0183 på controlleren. Ellers et godt input :-) Redigert 22.Januar.2023 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.