Jump to content

Heilt ærleg, kor kjekt er det EIGENTLEG å køyra motorbåt?


Ask

Recommended Posts

Artig tråd:giggle:

For min del, ja takk, begge deler.

 

Har 15 år med seilbåt, og stortrivdes med det. Det å sitte i fred og ro uten motorstøy var balsam for sjelen. Har sikkert glemt at veldig mange av turene var med full seildress og vannrette regnbyger. Var en liten Etap 22 med 6hk. Yamaha i motorbrønn. Når jeg var ungkar og spillemann, kunne jeg tilbringe flere uker ombord når jeg var hjemme fra offshorejobben. Hadde det jeg trengte ombord, og trivdes med min første bobåt. I seilbåt var det å være underveis, nesten hele turen.

Så kom det inn en samboer i livet som var oppvokst i motorbåt, og hun så ikke helt sjarmen med mitt lille smykke. Og skal vel være så ærlig å si den var litt kummerlig for to.

En 28 fot snekke ble innkjøpt og et nytt liv startet. Etter et år ble denne byttet i en flatbunnet hurtiggåer, der stoppet idyllen for min del. Ble for mye risting og slag, og på marsjfart måtte man være like obs som i trafikken.

Etter 2 år fant vi drømmebåten, en Saga 315. Nå startet et båtliv jeg kunne sammenligne med den tiden i seibåt og snekke, bare veldig mye mer komfortabelt. Tenk å kunne sitte inne i t-skjorte og cruice avgårde med fin innetemperatur og helt tørr. Nå etter 20 år med motorbåt, kan jeg bare si at jeg stortrives. 60-85 overnattingsdøgn i året, og 1000 - 2000Nm utseilt hvert år har gitt mange gode stunder og mange nye gode venner. Vi har i dag en Saga 365 og har nok funnet drømmebåten vi blir gamle i.

 

Forskjeller? ja. I seilbåt kan jeg lett sitte til rors i 8-10 timer under seil før jeg blir lei. I motobåt med marsjfart er jeg sliten i hodet etter 5 timers seilas. I kosefart med 1500rpm. sitter jeg lett 8 timer uten å gå lei.

Men båtlivet kan anbefales, både hva motor/seil og komfortnivå angår. Har alltid sagt at båtliv ikke kan måles i antall fot, og det står jeg fortsatt inne for. Selv om jeg i dag har hytte på sjøen med alle bekvemmeligheter.

 

Så nei, det er ikke kjedelig å kjøre motorbåt så lenge man har et godt båtliv.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
pero skrev for 2 timer siden:

Artig tråd.

Jeg har bodd i seilbåt og har motorbåt nå.

Seilbåt i indre Oslofjord er en prøvelse, du reiser ut på fredag med sikte på Sverige eller Agder, men på fredager er det alltid sønnavind. Altså motvind. Så kommer man til motstrøm i Drøbak og der ender turen. På veien hjem på søndag blåser det alltid nordavind, og det er alltid motstrøm i Drøbaksundet. Legg til at samtlige motorbåter fra 35 fot og oppover legger sin stolthet i å gå så nært enhver seilbåt som mulig, så har man oppsummert båtlivet i seilbåt. Utgjort.

 

Så man lurer på hvorfor livet alltid er i motgang. Så bytte til motorbåt  omgår problemet. Eller kanskje ikke? Med motorbåt så blåser det alltid laber til frisk bris i helgene. Det betyr stamping og motvilje mot å legge utpå i det hele tatt. På onsdager derimot er det vindstille, men det er fordi det er regattadag i seilforeningen, og man jobber sent i tillegg så man kommer seg ikke utpå med motorbåten.

De gangene det faktisk er herlig på sjøen blir man sittende å høre etter motorlyder som ikke har vært der før. 

 

Seil eller motor har begge sine fordeler og ulemper, og motorseiler er ikke et fullgodt kompromiss. To båter? Dobbelt vedlikehold, havneavgift, arbeid, bekymring .. 

 

Konklusjonen er å være fornøyd med det man har og hilse på alle andre i båt med et smil, uansett type.

 

Amfea skrev for 1 time siden:

Artig tråd:giggle:

For min del, ja takk, begge deler.

 

Har 15 år med seilbåt, og stortrivdes med det. Det å sitte i fred og ro uten motorstøy var balsam for sjelen. Har sikkert glemt at veldig mange av turene var med full seildress og vannrette regnbyger. Var en liten Etap 22 med 6hk. Yamaha i motorbrønn. Når jeg var ungkar og spillemann, kunne jeg tilbringe flere uker ombord når jeg var hjemme fra offshorejobben. Hadde det jeg trengte ombord, og trivdes med min første bobåt. I seilbåt var det å være underveis, nesten hele turen.

Så kom det inn en samboer i livet som var oppvokst i motorbåt, og hun så ikke helt sjarmen med mitt lille smykke. Og skal vel være så ærlig å si den var litt kummerlig for to.

En 28 fot snekke ble innkjøpt og et nytt liv startet. Etter et år ble denne byttet i en flatbunnet hurtiggåer, der stoppet idyllen for min del. Ble for mye risting og slag, og på marsjfart måtte man være like obs som i trafikken.

Etter 2 år fant vi drømmebåten, en Saga 315. Nå startet et båtliv jeg kunne sammenligne med den tiden i seibåt og snekke, bare veldig mye mer komfortabelt. Tenk å kunne sitte inne i t-skjorte og cruice avgårde med fin innetemperatur og helt tørr. Nå etter 20 år med motorbåt, kan jeg bare si at jeg stortrives. 60-85 overnattingsdøgn i året, og 1000 - 2000Nm utseilt hvert år har gitt mange gode stunder og mange nye gode venner. Vi har i dag en Saga 365 og har nok funnet drømmebåten vi blir gamle i.

 

Forskjeller? ja. I seilbåt kan jeg lett sitte til rors i 8-10 timer under seil før jeg blir lei. I motobåt med marsjfart er jeg sliten i hodet etter 5 timers seilas. I kosefart med 1500rpm. sitter jeg lett 8 timer uten å gå lei.

Men båtlivet kan anbefales, både hva motor/seil og komfortnivå angår. Har alltid sagt at båtliv ikke kan måles i antall fot, og det står jeg fortsatt inne for. Selv om jeg i dag har hytte på sjøen med alle bekvemmeligheter.

 

Så nei, det er ikke kjedelig å kjøre motorbåt så lenge man har et godt båtliv.


 Veldig godt beskrevet fra begge to!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Nå kaster jeg sikkert ut en brannfakkel, men jeg synes egentlig det er ganske kjedelig å kjøre båt. Elsker å være på sjøen, og er på sjøen hele året. Sist båttur var lille nyttårsaften. 

 

Men for meg har det vært hobbyene rundt det å være på sjøen som er det viktige. Det har vært dykking, fisketurer, fiske hummer og krabbe, holmeturer og bading. Akkurat det å kjøre båt i seg selv har mest vært ren transport. Et unntak er å skli sakte gjennom idylliske havner og sund. 

 

Bytte til seilbåt er ganske uaktuelt av flere årsaker. Noen av de har @NilsPils nevnt over.

 

Link to post

Har hatt både motor og seilbåt. Jeg liker seilbåt best på grunn av stillheten og rekkevidden, men av helsemessige årsaker ble det nå motorbåt.
Men hva som er best for de fleste? Da vil jeg sitere det beste svaret hittil i tråden. Nemlig @Tom Rør sitt eminente svar: " Jeg føler at vi alle er på sjøen for å kose oss, og hva vi bruker er underordnet :-) "

Link to post

Enig med @Tom RørJeg føler at vi alle er på sjøen for å kose oss, og hva vi bruker er underordnet :-) "

 

Vi får kose oss med det vi har.

Er vel litt uskyldig kniving mellom noen seilere og motorbåt folk av og til, men det får man leve med.

Er vel litt som å transportere seg frem og tilbake på landjorda, noen kjøper seg el bil, andre sverger til diesel/bensin.

Min eneste opplevelse mellom en seiler og meg jeg ikke glemmer var ved en brygge i uthavn her i Kristiansands skjærgården. Tidlig i sesongen og jeg var alene ved bryggen i mange timer før en seilbåt også fortøyde ved bryggen.

Et vanlig nikk til god dag oss i mellom.

Etter en stund måtte jeg starte generator for å lade litt og like godt trakte kaffe. Seilbåt eieren skuler over lesebrillene og avisen og spør;" Skal den gå lenge den der?"  Tror han syntes den bråkte fælt.

Svaret mitt var; " Helt til du har surret fallet ditt rundt masten så det ikke høres overalt !"

Han fortsatte å lese sin avis og ble også bydd på kaffe, men valgte å heise seil og dra avsted.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Nå kaster jeg sikkert ut en brannfakkel, men jeg synes egentlig det er ganske kjedelig å kjøre båt. Elsker å være på sjøen, og er på sjøen hele året. Sist båttur var lille nyttårsaften. 

 

Men for meg har det vært hobbyene rundt det å være på sjøen som er det viktige. Det har vært dykking, fisketurer, fiske hummer og krabbe, holmeturer og bading. Akkurat det å kjøre båt i seg selv har mest vært ren transport. Et unntak er å skli sakte gjennom idylliske havner og sund. 

 

Bytte til seilbåt er ganske uaktuelt av flere årsaker. Noen av de har @NilsPils nevnt over.

 

 

Er ikke enig i at det er kjedelig å kjøre båt, men ellers er jeg veldig enig i det du skriver. Båtliv handler om så mye annet. Det blir en del av selve livet. Har du båt kan du ha så mange prosjekter du bare vil, om det er vedlikehold, fornyelse eller ren nytelse. Som barn hadde jeg stor glede av lego, meccano og bilofix, av og til lurer jeg på om dette er fortsettelsen :giggle:

Link to post

Har vokst opp i båt (med etpar pauser vel å merke) og pappa hadde både flott plattgatter i tre (som jeg ikke husker men visstnok var glad for å være med i), plastbåter fra 17 til 21 fot og til slutt en LM21 seilbåt. Alltid en jolle 10-13". Seilbåten var nok mest hans prosjekt, for han dro nok mest på dagsturer med en kompis, mamma syntes det ble litt snaut og det var jo alltid på skeive. 

Selv har jeg stor respekt og beundring for kreftene fra vinden, men de som sier det er så innmari stille å seile er nok mest ute i svak vind, for blåser det, er det jo alltid bråk fra rigg, sjø og vind! :p

Kona er uinteressert i skjev båt, så for oss som bor litt unna sjøen ble det ideelt med en 18" på henger, som vi kan fylle med de vi skal ha med oss på tunet og sette ut på fem minutter. Kjøreturen måtte vi jo hatt uansett.

Selvfølgelig blåser det jo alltid friskt fra syd når vi drar ut, men da holder vi oss mest inna-innaskjærs, og får sett mye av land. 

Jeg må jo si det bråker endel på masjfart, men når jeg ser på motorloggen er høyt turtall overraskende liten del av timetallet, vi ligger svært mye rett over tomgang, som går bra selv med en totakter. Dette er fordi jeg er en evig optimist og tror fisk skal koste meg mindre enn om jeg kjøper den i butikken, men det vi vel alle at bare er tull..

Siden vi har så liten båt er det ikke mulig å sove ombord, så midt i femtiåra har vi kjøpt telt og overnatter innimellom på en tilfeldig holme. Den er helt rett og det er god plass og greie senger i form av oppblåsbare liggeunderlag. Dette setter jo til dels store krav til vær og vind, vi drar ikke utpå 'for enhver pris'. Med en større motorbåt eller seilbåt hadde nok presset til å dra ut oftere blitt større, men man hadde også taklet dårlig vær bedre enn i en skjærgårdsjeep. (selv om noen av våre fineste turer har vært i duskregn og vindstille - ikke en båt utpå!) 

Jeg har skadet ørene litt og liker ikke støy, så vi kjører endel på lav fart, og det går bra i en motorbåt, og man kan allikevel komme seg fort hjem om det trengs. Var med en kompis med Polar 25 (med slik motor som truer med å rive båten i filler over 5,5 knop..) noen ganger, og når det blåste opp og vi var en time fra hjemhavn, var ikke det så gøy. En seilbåt hadde jo taklet akkurat det mye bedre, en rask motorbåt enda bedre.

Hver sin lyst! Dette er nok som med kvinnfolk, noen liker blondiner og andre brunetter, men de kan være skikkelig gode på hver sin måte. (Jada, jeg vet det egentlig er samme greia..)

Lengter utpå nå, kjenner jeg! Tror det blir noen tidlige turer i år for å finne ørreten!

Link to post

Jeg har jo ingenting å sammenligne med siden jeg kun har vært i motorbåt, både som guttunge og som egen båteier. Faktisk tror jeg ikke jeg noen gang har vært om bord i en seilbåt - bortsett fra Christian Radich og Cutty Sark - men begge lå jo stille da...

 

Noe av det jeg setter mest pris på - både når jeg hadde snekka og nå - er å dra ut en stille sommerdag, for eksempel i Bunnefjorden, og stoppe og slå av motoren og bare ligge å duppe og høre måkeskrik og sjøen klukke mot skroget.

 

Med mine utfordringer tror jeg ikke at jeg kommer til å prøve meg på seilbåt med det første, koser meg mer enn nok i den båten jeg har nå, og i motsetning til for eksempel det @Komodo skriver, så koser jeg mest når jeg er underveis og sitter bak rattet. Gjerne i skrogfart og i trange sund...

 

Har sett så mange fine steder og opplevd så mye utrolig fint etter at jeg fikk båt, at jeg ikke nøler med å kalle det en berikelse av livet mitt. Tross en del motgang innimellom og andre utfordringer. Båten har tatt meg til steder jeg aldri ville ha besøkt ellers, og ikke minst utvidet min bekjentskapskrets og gitt meg nye venner.

 

Som flere allerede har nevnt, så er beskrivelsen til @Tom Rør veldig dekkende: "Jeg føler at vi alle er på sjøen for å kose oss, og hva vi bruker er underordnet :-) ".

 

 

Link to post

Å være på sjøen var sjelefred, uansett om det var i motorbåt eller seilbåt.:thumbsup:

Ja, bortsett fra turen over Jærhavet i 8-9 meters bølger da. Et redningshelikopter kretset rundt oss for å se hvordan det gikk. Med en stødig båt og en god skipper, går det bra. Men jeg var sliten etter all rattinga.

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Havarita skrev On 9.1.2023 at 13.12:

Å kjøre en motorbåt (eller seilbåt) er et nødvendig onde.

 

Å føre eller seile en motorbåt føles mye bedre.

 

Kjøre gjør man på landeveien....

For min del seiler man en seilbåt eller skute. og så fører man skip og så kjører man motorbåter, om det så er jolla eller lystbåt. 

 

 

Link to post
Havarita skrev On 9.1.2023 at 13.12:

Å kjøre en motorbåt (eller seilbåt) er et nødvendig onde.

 

Å føre eller seile en motorbåt føles mye bedre.

 

Jeg kjører min båt (motorbåt) over fjorden.

Har aldri prøvd å seile den. (den har ikke seil).

Har aldri ført den heller. (har ikke båtførerkurs).

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

 

6 hours ago, JRK said:

For min del seiler man en seilbåt eller skute. og så fører man skip og så kjører man motorbåter, om det så er jolla eller lystbåt. 

 

 

 

Enig. Å seile har for meg med noe som innebærer seil.

 

Jeg kjører motorbåt. Å føre blir litt for mye tungvektklassen når man prater om fritidsbåter under 50-60 fot selv det sikkert formelt sett er riktig.  

Blir litt på samme måte som at jeg sier "jeg kjører bil" også istedenfor "jeg kjører motorvogn eller kjøretøy"

 

Føler heller ikke jeg er på noen seilas når jeg farter rundt med motorbåt. stor eller liten.

 

I vanlig folkelig dagligtale trenger man ikke bruke alle utrykkene i maritim ordbok mener nå jeg...:yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Som konvertitt kan jeg nesten ikke unnlate å nevne at med seilbåt, så kan man også fyre opp motor og kjøre seilbåten rundt omkring :giggle: Grunn kjøl også, med anker i begge ender, så vi kommer nesten inn på de samme stedene også :thumbsup:

 

Faktisk, så er seilbåten raskere for motor enn det motorbåten var den gangen den ene motoren havarerte på dag to av en 4 ukers planlagt sommerferie.

 

Litt enig om at ordbruken ikke er så altfor nøye, men når mannskapet spør hva planen er, så forsøker jeg å unngå å si at vi skal rygge inn i båsen for å parkere båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg kjører, setter meg i båten, ser i speilene om det er klart bakover, setter båten i gir, begge hendene på rattet, så forsiktigt press med høyre bein på gasspedalen :) har tilogmed brytere på rattet ala blinklys og vindusvisker hendlene (lift og tilt) 

 

Men når jeg tenker meg om, så er jeg mer pilot, for jeg flyr lavt :) 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
dennrick skrev for 1 time siden:

@Grønngylt Jeg tenkte at når du sa øke fra 50-70 knop på den andre tråden (ved å trykke litt på pedalen), så var du i en bil :smiley:

 

Fortell gjerne litt mer

 

Dette er de 3 jeg har med gasspedal. Håndgass er livsfarlig i de her, begge hendene på rattet enhver tid når det går litt fort 

 

Den på toppen , var faktisk Norges raskeste båt med evinrude, logga 87knop med feil propell, burde vel vært muligt og fått 92-94 med litt mer testing. Båt nr2 har gjort 94knop med 200hk, jeg har satt på en godt trimma 300. Den siste gjør 83.7 med 225 etec (1knop seinere enn han som nå er Norges raskeste med evinrude) men jeg har satt på en propell for aks 0-75knop går på 9 sekunder. Blir litt ombygging før sommeren for og få bedre aerodynamikk, håper på 90knop med en større propell. Økonomiske er de også, ligger på 0.5L pr Nm i ca 60knop

 

 

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...