Jump to content

Moody 52 vs Formosa 47, hvorfor stor prisforskjell?


GT96

Recommended Posts

Hei igjen. SV Arcadia er stadig på jakt etter den perfekte seilbåten og her må jeg bare lufte meg litt.. Her kan jeg umulig være den eneste som får en liten reaksjon.
Jeg har tidligere snakket om en Moody 52DC (som forøvrig jeg har lest kun er produsert 7 stykker av🙃).

Jeg kommer til å legge ut annonsen på den, I TILEGG en virkelig nydelig skute til omtrent «samme pris» men som er 100 ganger over i form av standard, sjel og alt.


Denne er en HELT VANVITTIG NYDELIG Formosa 47 fra 1981 til 1 390 000. Innafor pris tenker jeg,

https://www.finn.no/285878494

 

Året før ble det produsert en Moody 52DC og ligger til 1 095 000. (Legg merke til innvendig treverk (spesielt rundt cockpit) og ellers standard utvendig og innvendig i form av vedlikehold. Nevner taket over sofaen.
https://www.finn.no/263164532

 

Enten er en av disse svært billig, eller så er en av disse svært dyr.. Er moodyen så spesiell at den holder seg så ekstremt i pris eller har selger litt for mye affeksjonsverdi?

Ka du tru?

 

Med vennlig hilsen

Meg 

Redigert av SV Arcadia (see edit history)

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at ingen av dem er spesielt billig eller spesielt dyr. Dette er båter med relativt smalt grunnlag av potensielle kjøpere. Store gamle båter krever et bra driftsbudsjett, er krevende å ta ut uten at en har mannskap, og for Formosaen sin del er sjørøverstilen noe som ikke alle liker.

Men i forhold til byggepris er dette mye båt for pengene (på begge) og på langtur må dette være flotte båter.

Jeg hadde valgt Moody grunnet et mere moderne utseende, og jeg tror og denne seiler bedre. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er i alle høve ikkje tvil om kva båt som har fått mest tlc, og kven som har lagt mest arbeid i annonsa.

 

Annonsa gjev ikkje meg lyst til å engasjera Shift Marine til å selja båt for meg!

 

Annonsa til Moodyen er utløpt, og båten er ikkje seld.

 

Formosaen virkar undermotorisert.

Båten virkar godt tatt vare på. Ny seglgarderobe kostar nok +- 150 000. Gjerne meir.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den Formosaen er tidligere båten til en bekjent. Han seilten den ned til Colombia og drev seilturer med gjester derfra en god stund før han seilte hjem igjen og solgte den en del år senere. Møbelsnekker av yrke og meget dyrktig fyr så inntrykket mitt er at båten i hans eie var meget godt holdt. Jeg har aldri vært ombord i den, kun sett bilder og video fra turene.

https://sycassiopeia.wordpress.com/sy-black-dragon-fly/

 

Må si at jeg likte Moodyen du linket til veldig godt også da!

 

Men markedet for slike båter er nok noe smalt så vanskelig å mene noe bastand om prisnivået er høye eller lavt egentlig.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg elsker skute-preget til Formosaen.. Men jeg er ordentlig forelsket i Moodyen. Har hatt kontakt med både selger og eier. Jeg drar til Stavanger om kort tid for å se på den. Den er fremdeles til salgs, dog tror jeg den er hakket for dyr. Jeg for min del håper det tar laaaang tid før Moddyen blir solgt, da jeg er nødt til å gjøre litt før jeg går til innkjøp. 
 

Planlegger jordomseiling om en 5-10 års periode og skal flytte inn i båten så fort jeg har den. Tid og penger til vedlikehold og slikt er jeg ikke bekymret for da jeg ikke har 1 øre eller et sekund i andre forpliktelser.

Levet livet mens man kan!! Plutselig er det over gitt.. 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

Uansett, skulle jeg vurdert båt, ville jeg gått om bord med nesa først. Den fjerneste lukt av mugg, ikke noe jeg ville bodd i. Jeg har vært i tre båter der eierene har gått til stor anstrengelse og trodd de har fjernet mugg/svartsopp. Uten å få det til. Formosa'en er en studie i flotte teakarbeider og ditto vedlikehold. Utpreget motorseiler. Var i sin tid kjent for å være bygget etter tvilsomme prinsipper. En bekjent kjøpte seg en slik med dekkshus. På vei hjem fra Singapore kom han ut for hardt vær. Dekkshus med mann inni ble slått over bord og forsvant. Dekkshuset var skrudd fast i dekket med karosseriskruer. Men hvis annonserte eksemplar ikke lekker gjennom dekk/overbygg, må det  være en utmerket bo-båt. Med heller dårlige seilegenskaper, burde båten vært utstyrt med motor på mellom 140- og 160 hk. Ankerwinch og kjetting virker noe pinglete for en båt på 24 tonn.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, altfor mye. Og jeg er virkelig ikke sikker på hvordan Formosa er konstruert. De kom med 'et smell' på 80-tallet og så ble de borte. Jeg vet ikke hvorfor.

 

Men ut på fjorden i motvind er 75 hk på 24 tonn båt nokså tynt. 10 mm ankerkjetting er noe jeg anser som minimum på 17 tonn Hulda. Og bare der begynner kronene å rulle. Det å bytte til større motor, vil gjøre at motoren muligens trenger mer plass, mulig sterkere propellaksling, etc., etc. Og plutselig har du brukt 1/2 mill. 

 

Uti verden har man noe man kaller 'surveyors' (inspektører). De skal være spesialister og går over båter etter fastsatte rutiner. Bruk av slik tjeneste kunne kanskje vært noe før kontrakt undertegnes.

Link to post
Share on other sites

Ref Huldas tanker om surveyer:

jeg kjøpte en båt med en kjent og formidlet sprekk i et spant/avstiver. Båt til 3-500 tusen. Fikk en takstmann til å ta en titt, og kunne ta en mer overveid beslutning ut fra hans vurdering. Kostet ca 3000 kr, og var absolutt verdt det. Fins vel noen slike å få tak i som normalt jobber for forsikring etc. Anbefales om det er usikker tilstand på ting. De er jo vant til å være kritiske også;)

Link to post
Share on other sites

@Bergen Jeg har allerede tatt kontakt med selger. Denne båten var også til salgs før jul da dette er dødsbo og familien måtte ta hånd om båten.

Jeg skulle dra å se på den men den ble solgt samme kveld som jeg avtalte visning. Og nå er den tilsalgs for 100 000 mer.

Denne er helt helt perfekt.

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Bobb1 skrev for 2 timer siden:

Jeg synes den er altfor høyt priset for et prosjekt så jeg slo det fra meg.

Ja, helt enig. Har lest at det kun er produsert 7 stykker av denne modellen (DC), så det kan kanskje være litt av forklaringen, men jeg vet ikke.. For mye for vår del hvertfall🙈

Redigert av SV Arcadia (see edit history)

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...