Jump to content

Får ikke opp Krepseteine

Spoofe

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Fersk krepseteineinnehaver her!

Litt info først, jeg har en Quicksilver 605PH med en Hobbyfisher teinehaler som har fungert utrolig godt sammen i flere år med vanlig krabbeteiner. I fjor (2022), fikk jeg et "innfall" og gikk til innkjøp av 10 krepseteiner. Det har forsåvidt gått fint frem til for en ukes tid siden. 

Teinene har blitt satt på samme sted med god suksess og stabil fangst på mellom 30 og 45 kreps etter en ukes tid på bunn. Problemet mitt nå er at denne gangen får jeg de ikke opp:confused:

Jeg har forsøkt å dra opp fra begge ender av lenken, men det står virkelig bomfast. 

Har forsøkt å ta kontakt med marinen, kystvakten o.l men de virket ikke særlig interessert i å hjelpe. 

Er det noen som har noen gode innspill å komme med?

Er vel ikke akkurat noen oppgave for marinen dette her nei. Høres ut som om du har satt deg fast i noe på bunn. Da er det stort sett bare en ting som gjelder, og det er å forsøke å kjøre løs lenka. Dersom du til slutt ryker av tauet så prøver du fra andre siden. Får du ikke opp alt bruket så er det jo bare slik det er enkelte ganger. Det beste er selvsagt å sende ned en dykker for å løsne tauet, men jeg regner med at dette er ganske dypt?

Trinn1: Sett tauet fast i pullerten på båten, så stram line du klarer.

så beveger du deg til andre sida av båten.

Trinn2: Slakk ut så mange meter line du har, sett fast i puller og gå båten sakte til lina er stram. Deretter fortsetter du  i sirkel rundt der den sitter fast.

Trinn3: @Komodos forslag over.

Komodo skrev for 1 time siden:

Er vel ikke akkurat noen oppgave for marinen dette her nei. Høres ut som om du har satt deg fast i noe på bunn. Da er det stort sett bare en ting som gjelder, og det er å forsøke å kjøre løs lenka. Dersom du til slutt ryker av tauet så prøver du fra andre siden. Får du ikke opp alt bruket så er det jo bare slik det er enkelte ganger. Det beste er selvsagt å sende ned en dykker for å løsne tauet, men jeg regner med at dette er ganske dypt?

Krepseteiner står vel stort set på 100+ meter. Skal du ha ned dykker der, så blir det ikke en vanlig Padi hobby dykker.

Her må det Teknisk dykker til med Trimix(Helium) Dette koster fort litt det også. Ikke gratis å fylle flaskene med den mix samt oxygen til Deko stopp på vei opp. Så må det i tillegg være min 2 dykkere, samt en i båten som har litt kontroll.

Så koster fort noen lapper dette. Å ikke er det noe de hopper ut å gjør på en halvtime. Har sjøl holdt på med ette til 100+ i yngre dager. Å ikke noe billig med alt en trenger.

Så en drone ned er nok mye enklere om ikke han får kjørt de løs.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Krepseteiner står vel stort set på 100+ meter. Skal du ha ned dykker der, så blir det ikke en vanlig Padi hobby dykker.

Her må det Teknisk dykker til med Trimix(Helium) Dette koster fort litt det også. Ikke gratis å fylle flaskene med den mix samt oxygen til Deko stopp på vei opp. Så må det i tillegg være min 2 dykkere, samt en i båten som har litt kontroll.

Så koster fort noen lapper dette. Å ikke er det noe de hopper ut å gjør på en halvtime. Har sjøl holdt på med ette til 100+ i yngre dager.

Dykking til 100m + er jeg godt kjent med, selv om det begynner å bli en del år siden jeg drev med det selv. 

Når det gjelder krepseteinene til trådstarter så har jeg foreslått å kjøre løs tauet, nettopp på grunn av det du skriver. Her ved utløpet av Glomma fisker vi imidlertid kreps helt opp på 20-25meter, men jeg er klar over at det neppe er mulig i Bergen, der TS holder til. Har dykket mye i Bergensområdet også, aldri sett kreps der under dykking. At krepsen går så grunt som 20m (og grunnere!) er nok et lokalt fenomen her. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...