Guest Startet 10.Januar.2023 Del på Facebook Startet 10.Januar.2023 Hei noen som har erfaring med det å bygge om fra 2 motorer til 1 fast aksling? skrog skal vist Orginalt kunne ha blitt bygget både for 1 og 2 maskiner. Tenker 1 maskin pga både vedlikeholds priser og diesel forbruk. har 2x daf 615m men sliter med å finne deler. og 2 nye maskiner blir betydeligt mere en jeg ønsker å bruke.fikk pris på 2x nye 500hk Volvo penta her jeg bor lokalt men koster godt over 900000kr ink montering. så ikke aktuelt. Kommentar fra moderator: Lagt til båtmodell i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Dette blir en stor jobb, og kommer til å koste en god del. Skal du ha en ny maskin? Skal jobben gjøres selv? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ivar Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Vil jo koste endel å foreta denne ombyggingen også.. 2 x 500 er jo en voldsom effektøkning fra dagens 2 x 130 hk - trenger du en firedobling? Hva er nåværende - og ønsket marsjfart? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 (redigert) Hva slags båt? Propelltunneller eller ikke? Pris på 900k inkl montering for 2 x500 hk (regner med 2x D6 480) synes jeg var grisebillig i forhold til priser jeg har sett. Det drar jo med seg både nye gir, akslinger, propeller, pakkbokser og pluss spaker og cockpitinstrumentering. Selv 1,5m hadde vært gunstig pris. Så får du det for 900 hadde jeg løpt og kjøpt om jeg var deg... Alternativet blir vel en D13 800, 900 eller 1000 og det blir neppe billigere inkl ombygging. Redigert 10.Januar.2023 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Høres jo noe spesielt ut å 4 doble motor effekt. Må da være mer økonomisk å gå for feks 2x Hyundai eller FNM hvis du vil holde nede prisen. Å hvis noen har tilbudt deg 2 stk D6 på 480 med alt inkludert(gir/hendler/propeller/akslinger/ombygging av fundament/montering/demontering av gamle motorer++) ja så må nesten noe være tyvegods. En nye D6 480 med gir koster 695k. Da er det kun motor å gir, alt annet kommer på toppen. Priser ser du her https://www.bjordal-madsen.no/motorutvalg-innenbordsdiesel Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
HansH Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 @ErlendsBasement ErlendsBasement skrev for 3 timer siden: har 2x daf 615m Basert på det du opplyser har du da to ekstremt svake 6,2 liters motorer som yter rett under 117 hk hver og som veier nær 1,2 tonn samlet. Ytelsesmessig vil du oppleve en kolossal effektøkning om dersom du setter inn en stk moderne 200 hk som samlet veier 280 kg inkl gear, f eks Hyundai R200. Samlet vil du antakelig lette vekt med ca ett tonn når du regner inn akslinger, propeller mm. Basert på at du kan hive ut to store beist, vil du få masse plass og antakelig relativt enkel adkomst for å tilpasse kun en motor. Men her mangler vi jo nokså mye opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 ErlendsBasement skrev for 5 timer siden: Hei noen som har erfaring med det å bygge om fra 2 motorer til 1 fast aksling? skrog skal vist Orginalt kunne ha blitt bygget både for 1 og 2 maskiner. Det er litt spesielt å spørre om dette uten å opplyse om hva slags båt det dreier seg om, og om du tenker å sette bort all jobben, eller om du ser for deg å gjøre hele eller deler av jobben selv. Her må du pøse på med bilder av den installasjonen som er der i dag, og opplyse om båttype. I tillegg har du jo oppgitt en uforholdsmessig stor forskjell på de motorene som står der i dag og de du har fått pris på. Den eneste jeg kommer på i farta som har gjort lignende jobb er @Grønngylt, men da med hekkaggregat, ikke strak aksel. Dersom du ser for deg å sette bort hele jobben tror jeg nesten garantert vi kan si at det blir dyrere å bygge om til en motor enn å montere inn to nye. Men morsomt prosjekt Har selv mange ganger lekt med tanken på hvordan det er å bygge om en båt fra to motorer til en. Båter jeg synes er interessante er cabincruisere på ca 40 fot, og det er nesten bare Vaagen som kommer med en motor. Selv trawlere kommer ofte med to motorer, selv om de ikke er beregnet for større hastigheter. Det hadde vært moro om noen som kan dette kunne sagt litt om hvorvidt dette er et mulig prosjekt. @Knude kanskje? Ser for meg at man skjærer ut en kile bakover i skroget, støper et segment av en kjegle, og støper dette inn i skroget for å få propelltunell. Deretter blir det å lage motorbedding og sette inn akselhylse i tunellen osv. osv. Kommer selvsagt aldri til å bli noe av, men morsom tanke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 (redigert) Skal se om jeg fåt tat noen bilder i løpet av neste uke. Har vel tenkt mest å gå for bruke maskiner. pga pris. Om man må betele 695k for en motor? så er det tilaverende 4 gonger kjøp av båt for en maskin. Har veldig lyst til å gå for en makin men anner ofc ikke om dette lar seg gjennomføre. Ev noen som har forslag til kva som er å anbefale brukt? ev nytt? Maskiner fungerer greit forøyeblikket men sliter med å finner deler og med tanke på alder så er det ikke snakk om det skjer noe men når. Redigert 10.Januar.2023 av ErlendsBasement (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 @Komodo Tenker det er den Klosterfjord 38 som står i signaturen hans. Den er nevnt i annen tråd her inne med de Daf motorer. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Hvor ofte trenger man egentlig originaldeler til motorene? Det man skifter er jo reimer, filtre, injectorer, pumper etc, og dette kan jo nesten alltid skaffes uoriginalt. Ellers tror jeg nepoe du vil merke mye på forbruket ved å gå fra to til en. Men servicekostnadene blir jo noe lavere da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Ville vel kjørt med de motorene som står der så lenge de går greit. Det er jo også mye enklere og manøvrere med to motorer en med en. Pengene for et motorbytte vil du jo aldri få igjen ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Da fant jeg et bilde på nettet og dette er så vidt jeg kan se en klassisk åttitalls halvplaner. Da kan det nok tenkes at ombygging til bare en motor blir nokså krevende. Videre er bytte av motorer opp til 2 x 500 hk overkill fordi du antakelig ikke kan utnytte kraften. Tar da forbehold om at dette er en halvplaner med delvis kjøl under, dvs et skrog som ikke vil løfte seg ut av vannet ? Uansett, bytte av motor(er) nytt eller brukt er sjelden lønnsomt og på en så gammel båt antar jeg det egentlig forutsetter 100 % egeninnsats for å komme i nærheten av lønnsomt. Ettersom det er tatt ut svært lav effekt av motorene så vil du kunne erstatte effekten med motorer som er mye lettere og derved kunne få noe mer fart. NB: Ser på nettet at det finnesen DAF DT 615M (bilde over) som har 185 hk, Det er kanskje den du har? Ellers ligger DAF DF 615M på 116.6 hk. Uansett, mye vekt og volum for lite kraft, men antakelig lang holdbarhet hvis ikke rusten har tatt livet av sjøvannskretsen. To brukte og mye lettere motorer med omtrent samme (eller lavere) effekt vil gi mer fart og bedre drivstofføkonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Ser du fant bilde av båt som jeg posta i en porsjekt tråd. da jeg snart begynner med total renovering. Moroter skal vere Daf DT615m ca 1979 på 130/135hk motorer er solide med tanke på rust vet ene vareveklsren er dårled på saltvann sida men motoerer er ok internt. Selve blokka er ferkvanns kjølt vet ofc ikke om det er en klosterfjord 38 men er det som er oppgit på registering av båt. og på papirer som fulgte båt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 har du bilder av båt på land som viser undervannsskrog? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Bilder bilder bilder Nedi motorrommet og under båten. Kansje det er muligt og se sånn ca hvor mange timer jobb det er, så er det bare å gange det med 1000 + moms. En plastarbeider koster fort 50k i uka + materialer Ellers ville jeg hørt på @Bårdp nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 (redigert) har ikke hat den oppe selv tar den opp i løpet av mai. kjøpte den i november 2022 fåt tak i første eieren skroget er vist håndlaget og ekstra solid og laget for 1 maskin. skal se om dei har noe mere info. ser ofc fordel med 2 maskiner da denne ikke har tuster. i verste fall så må jeg se på det med reserve deler og om kva aftermarked som passer. Redigert 10.Januar.2023 av ErlendsBasement (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.Januar.2023 Del på Facebook Svart 10.Januar.2023 Thruster er fort gjort å montere, det som er jobb er å bygge nye vanger, ny kjøl, nytt feste til ror osv osv osv. Går fort ett par hundre timer, det er jo 250k bare i arbeid Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 Hei. Var og så på denne når den lå til salgs. Tenkte og samme tanken med å sette inn en stor motor. Jeg hadde gjort alt selv. men allikevel ble det for mye utlegg i tillegg til alt arbeidet. Motorene virket til å være bra stand, foruten en kjøler og kanskje turboene, De trengte en del stell men moderate utlegg i forhold til motorbytte. Jeg hadde heller satset på å beholde Dafene. Turboer kan en få tak i som kanskje passe bedre enn orginale. og radiatorservice ser over/overhaler kjølere. Uansett gratulerer med en sabba båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Januar.2023 Del på Facebook Svart 11.Januar.2023 Du trenger vel også den motorvekta for og beholde grei stabilitet med en fir -fem mann oppå den takterrassen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 da har jeg fått pris på å lage denne til med 1 motor så blir at klosterboats fikser plastring for meg og montering av ny aksling og ror til vinteren var ikke alt for ille da jeg gjer en del arbeid selv bla koble opp motor på nytt selv og gjere alt klart til arbeid. noen forslag til ok og rimeleg motor? kan el+agregat være en god tanke? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 ErlendsBasement skrev 1 time siden: da har jeg fått pris på å lage denne til med 1 motor så blir at klosterboats fikser plastring for meg og montering av ny aksling og ror Spennende! Røper du hva dette kommer på også? Kan jo være aktuelt for mange nå i disse dieselpristider ErlendsBasement skrev 1 time siden: noen forslag til ok og rimeleg motor? kan el+agregat være en god tanke? Elektrisk motor og aggregat hadde jeg slått fra meg først som sist. Ser ikke hensikten i det. Hva som er en god motor for deg kommer jo an på en del forskjellige ting. F.eks, er skroget hel- eller halvplanende? Og hvilke hastigheter ser du for deg å kjøre i? Når du nevner rimelig motor, så regner jeg med at du tenker på brukt? I Vaagen 40 (som kanskje er noe større) ble flere skrudd sammen med en singel MAN. Med en 14 liters sekser på 600hk gjorde de 30 knop. Det ville vært førstevalget mitt dersom jeg kom over en komplett pakke med motor og gear. Ellers er det vel mer realistisk å få tak i en brukt Volvo. F.eks. en D12. Går du for desplasementfart klarer du deg med en en sekser på 250hk. Da har du brått mye mer å velge i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marqies Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 http://2.bp.blogspot.com/_wgGdTOD12Ao/TCO1bXYfNHI/AAAAAAAAAI8/bRF5t7l_Yfw/s1600/DSC013222.jpg Magnar Reistad Kloster båt, har konstruert en kassett som kanskje du finner interessant, ta kontakt med han, der får du gode råd. Har lagt ved link . Magnar Reigstad5455 Halsnøy KlosterTlf: 53 47 61 77Fax: 53 47 63 40Mob: 907 88 844magnar.reigstad@klosterboat.no Magnar Reigstad 5455 Halsnøy Kloster Tlf: 53 47 61 77 Fax: 3 47 63 40 Mob: 907 88 844 magnar.reigstad@klosterboat.no Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Har vore i kontakt med dei. så har fått pris og alt. blir nokk ombygging til høsten. Er vist Magnar og et annet firma ( har navnet skrevet ned et sted ) som stod for konstruksjon og støping av denne. så alt i orden her. Passer fint da jeg har fått ny båtplass relativt nær verksted som Kloster Båt har på Halsenøy Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 30.April.2023 Del på Facebook Svart 30.April.2023 Høres bra ut, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.