Jump to content

Firma som kan glassblåse bunnstoff på Sørlandet?

Morten_L

Recommended Posts

Etter mislykket forsøk med bunnstoffjerner for å fjerne alt bunnstoff på seilbåten konkluderte jeg i høst med at glassblåsing måtte til. Snakket med en trivelig fyr i Egersund som hadde nogenlunde overkommelig pris og mye erfaring. Men så er han blitt syk og det der dårlig ut ift jobben synes jeg.

Også hørt med Arendal båtskade service, men de har ikke tid før nærmere sommeren og det var veldig mye dyrere.

Båten er en Dufour 425 Grand Large (seilbåt) ligger på land i Kristiansand med grei tilkomst, asfaltert opplagsplass med vann/strøm osv.

Har noen andre tips til firma som kan hjelpe?

Bilder:

Resized_20221025_150950.jpeg.478b4d7b7f7b102e04dba9915df8c943.jpeg

Resized_20221025_150921.jpeg.ec20ba58998922ab49654d305dfb5c46.jpeg

Redigert av Morten_L
Lagt til bilder (see edit history)
Morten_L skrev 10 minutter siden:

Hører med dem, men hørte med firma her i Kristiansand som driver med tørrisblåsing. De skulle ha dobbel pris av glassblåsing :eek:

Tørris er endel dyrere enn sand og glass. 

Men det blir endel etterarbeid når man blåser da, alt av luftbobler i støpen kommer frem og det blir endel sparkling. Jeg har stått med etterarbeidet på noen båter som vi har blåst på jobb 

Grønngylt skrev 1 minutt siden:

Tørris er endel dyrere enn sand og glass. 

Men det blir endel etterarbeid når man blåser da, alt av luftbobler i støpen kommer frem og det blir endel sparkling. Jeg har stått med etterarbeidet på noen båter som vi har blåst på jobb 

Ja, men over 50.000 for jobben blir over mitt budsjett. Kommer jo en del tusen i epoxyprimer, bunnstoff osv samt at jeg bytter alle gjennomføringene.

Det lille jeg har sett av gelcoaten under der bunnstoffjerneren fikk av alt så veldig fint ut. Generelt er støpingen av båten veldig bra sånjeg håper det ikke blir for mye sparkling, men en del må jeg vel regne med ja.

Grønngylt skrev 5 minutter siden:

Du får høre om det er flere i havna som vil slipe båtene eller har gelcoat skader som må fikses :) 

Er nok sikkert det, men vanskelig å treffe båteiere nå om dagen her på Sørlandet. Stort sett ligger de fleste båtene i opplag på land, kun noen veldig få som ligger ute. Er vel sånn rundt påsketider at der først begynner å dukke opp noen sjeler. Men skal holde øyne og ører oppe hvis jeg ser/hører noe.

Grønngylt skrev for 12 timer siden:

Tar med meg "terrassevarmer" på stativ, så kan ta skader selv der de står nå, hvis du kjenner noen med båter i havna :) 

får sjekke litt værmeldinger osv, plutselig er jeg der nede i sør 

Dette blir jo nok knall! Ren og pen bunn klar for epoxyprimer, bunnstoff og nye gjennomføringer og litt gelcoat fix i samme slengen :cool:

Hvis du bare skal ta bunnstoffet, så vil jeg anbefale å forsøke å ta dette med skrape en dag det er skikkelig kalt (-10 til -20 grader) Da skal bunnstoffet visstnok enkelt sprute av. 

Ellers er Mirka et godt alternativ. Timebetalingen vil trolig bli svært god. Om du skal ta gelcoat også, så valgte jeg selv å sette en wolframkarbidskive på en vinkelsliper og avsluttet med proff eksentersliper tilsvarende Mirka. Fjernet bunnstoff og gelcoat på en 42 foter på ca. 20 timer...

Fortego skrev for 2 timer siden:

Hvis du bare skal ta bunnstoffet, så vil jeg anbefale å forsøke å ta dette med skrape en dag det er skikkelig kalt (-10 til -20 grader) Da skal bunnstoffet visstnok enkelt sprute av. 

Ellers er Mirka et godt alternativ. Timebetalingen vil trolig bli svært god. Om du skal ta gelcoat også, så valgte jeg selv å sette en wolframkarbidskive på en vinkelsliper og avsluttet med proff eksentersliper tilsvarende Mirka. Fjernet bunnstoff og gelcoat på en 42 foter på ca. 20 timer...

20 harde timer man jobber over hodet hele tiden da

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...