Eika Svart 24.Januar.2023 Del på Facebook Svart 24.Januar.2023 Da er morroa igang Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2023 Dette blir knall! gleder meg til glatt og fint undervannsskrog! Grønngylt skrev 1 time siden: Da er morroa igang Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Januar.2023 Del på Facebook Svart 24.Januar.2023 Det går seg til. Mange lag med mye gammel morro Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 24.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2023 Skal si! Går unna dette Grønngylt skrev 53 minutter siden: Det går seg til. Mange lag med mye gammel morro Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Den jobben gjorde jeg selv for 20 år siden. Brukte kaustisk soda, vann og tapetklister. Smørte på tykt), ventet en time (kaffe/røyk), så prøvde jeg å skrape litt. Det gikk av, så høytrykksspyler. Vips ferdig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Eika Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Faxen skrev 11 minutter siden: Den jobben gjorde jeg selv for 20 år siden. Brukte kaustisk soda, vann og tapetklister. Smørte på tykt), ventet en time (kaffe/røyk), så prøvde jeg å skrape litt. Det gikk av, så høytrykksspyler. Vips ferdig. Han har prøvd bunnstoff fjerner uten at det tok det. Det noe rart her, myke lag innover. Så her er det hardt bunnstoff på utsiden av ett selvpolerende en gang i tiden Men nå blir båten slett og fin, spent på om det hjelper 0.2 eller 2 knop Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Det som er mer viktig ved seiling er å finne nedoverbakkene i bølgene og strøm som går i riktig retning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Grønngylt skrev On 24.1.2023 at 12.43: Da er morroa igang Hva slags papir har du funnet ut at fungerer best på selvpolerende bunnstoff? Abranet? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 larshans1 skrev 12 minutter siden: Hva slags papir har du funnet ut at fungerer best på selvpolerende bunnstoff? Abranet? Dieselfyrt høytrykks steamer med roterende dyse. Ellers er abranet HD p40 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Grønngylt skrev for 19 timer siden: Dieselfyrt høytrykks steamer med roterende dyse. Ellers er abranet HD p40 Dieselfyrt høytrykksspyler går dårlig, er ikke vann i havna før nærmere påske. Da skal jo båten på vannet... ;-) Ble ny maskin i dag https://www.jltrading.no/produkt/65562302/norton-150mm-elektrisk-slipemasin-5mm-ossilering De mente at dette papiret skulle fungere bra på bunnstoff, mye likt Abranet med aluminiumoksid bare rimeligere https://lakkshop.no/shop/produktmerke/norton/norton-meshpower-rondeller-150mm-p80-aluminiumoksid/ Blir spennende å se om det blir for fint... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Spennede! Satser på du også får glatt og fin bunn fri for gammelt bunnstoff for sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Min er forholdsvis glatt og fin under, da jeg alltid sliper den innen stoffing. Spennende å se om jeg kun trenger å vaske den under til sommeren. Har ligget ut for første gang i vinter, hadde vært fint å bare kunne tatt opp annenhver sommer for stoffing. Nå skal jeg til med en kompis sin båt, 42 fot Bavaria. Den er rimelig røff under vannlinja, mye flassing osv... Sikkert ikke gjort noe siden den var ny i 2006 eller deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Norton maskina så liten og nett utz det er alfa omega når man skal stå med den i hånda 20-30-40 timer Men p80, huff. Du har ett evighetspeosjekt forann deg. Gå på med 40 i starten, så gå heller over med 80 etterpå. Håper du har kjøpt nok, jeg hadde med meg 75 grove papir på Morten sin og det var ikke nok med den klabbinga som var. Gikk vel 100-120 papir totalt Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 JL Trading mente at for grovt papir kan ta lengre tid, fordi at det holder igjen maskinen for mye. Kjøpte 1 eske i første omgang, 50 stk. Er ikke sikkert jeg tar den helt ned, får se det an... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 larshans1 skrev for 2 timer siden: JL Trading mente at for grovt papir kan ta lengre tid, fordi at det holder igjen maskinen for mye. Kjøpte 1 eske i første omgang, 50 stk. Er ikke sikkert jeg tar den helt ned, får se det an... De har rett i det, men på bunnstoff er det fint med noe som virkelig graver og lager dype sliperiper i starten, så kan man gå til finere etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Grønngylt skrev 16 minutter siden: De har rett i det, men på bunnstoff er det fint med noe som virkelig graver og lager dype sliperiper i starten, så kan man gå til finere etterpå For mange år sidan skulle eg pussa 170 år gamle furugolv i huset mitt. Golva var malt med noko eg trur var linoljemaling, og nyare golvmaling over der. Malinga kleba seg i slipepapira, og gjorde papira ubrukelege etter nokre minutt. Eg og eksen brukte ein dag på å skrapa den verste malinga av eit rom på 15-16 kvadrat. (Me brukte skraper og varmepistol.) Deretter var det å starta med slipemaskinanane. Då fekk eg eit tips om å ha parafin/lampeolja på golvet og slipepapiret. Etter eit kvarter var neste golv fri for den verste malinga, og det var berre skifta papir, kosta opp malingsrestar, og fortsetja slipinga. Kanskje det same virkar på botnstoff som kleber seg i sandpapiret? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Teoretisk sett fungerer det nok kansje på bunnstoff også, men, det er ett stort men her. Jobben med å rengjøre slipemaskina etterpå, regner med at slipestøvet blir rimelig klebrig etterpå. hvis ikke man rengjør den skikkeligt så kan man ikke bruke den på viktige slipejobber etterpå hvis man skal slipe før man legger på gelcoat for eks Så for min del, som bruker maskinene 70-80-90% av tiden til glassfiber og gelcoat arbeid, så er det helt uaktuelt og fylle den med noe som kan ødelegge festet. Da får det heller koste 1000kr mer i slipepapir på en så stor jobb, men det er det jo kunden som betaler uansett. Trur ikke det er så nøye om det koster 21 eller 22 for kundene som setter vekk jobben Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Hei. Dette var ein stor golvslipemaskin, og slipepapiret var dyrt. Poenget med historia var likevle at to personarbeidsdagar blei redusert til ein liten times arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Ask skrev 6 minutter siden: Hei. Dette var ein stor golvslipemaskin, og slipepapiret var dyrt. Poenget med historia var likevle at to personarbeidsdagar blei redusert til ein liten times arbeid. Ser slipepapir til gulvsliper koster fra 229 til 500kr pr papir, det blir noe annet enn de jeg bruker til 10kr stk Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 @Morten_L se hva jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.