Jump to content

Firma som kan glassblåse bunnstoff på Sørlandet?

Morten_L

Recommended Posts

Faxen skrev 11 minutter siden:

Den jobben gjorde jeg selv for 20 år siden. Brukte kaustisk soda, vann og tapetklister. Smørte på tykt), ventet en time (kaffe/røyk), så prøvde jeg å skrape litt. Det gikk av, så høytrykksspyler. Vips ferdig. :cheers_wine:

Han har prøvd bunnstoff fjerner uten at det tok det. Det noe rart her, myke lag innover. Så her er det hardt bunnstoff på utsiden av ett selvpolerende en gang i tiden 

Men nå blir båten slett og fin, spent på om det hjelper 0.2 eller 2 knop 

• 3 uker senere...
Grønngylt skrev for 19 timer siden:

Dieselfyrt høytrykks steamer med roterende dyse. Ellers er abranet HD p40 

Dieselfyrt høytrykksspyler går dårlig, er ikke vann i havna før nærmere påske.

Da skal jo båten på vannet... ;-)

Ble ny maskin i dag https://www.jltrading.no/produkt/65562302/norton-150mm-elektrisk-slipemasin-5mm-ossilering

De mente at dette papiret skulle fungere bra på bunnstoff, mye likt Abranet med aluminiumoksid bare rimeligere https://lakkshop.no/shop/produktmerke/norton/norton-meshpower-rondeller-150mm-p80-aluminiumoksid/

Blir spennende å se om det blir for fint... :-)

Min er forholdsvis glatt og fin under, da jeg alltid sliper den innen stoffing. Spennende å se om jeg kun trenger å vaske den under til sommeren.

Har ligget ut for første gang i vinter, hadde vært fint å bare kunne tatt opp annenhver sommer for stoffing. 

Nå skal jeg til med en kompis sin båt, 42 fot Bavaria. Den er rimelig røff under vannlinja, mye flassing osv...

Sikkert ikke gjort noe siden den var ny i 2006 eller deromkring.

Norton maskina så liten og nett utz det er alfa omega når man skal stå med den i hånda 20-30-40 timer

Men p80, huff. Du har ett evighetspeosjekt forann deg. Gå på med 40 i starten, så gå heller over med 80 etterpå. Håper du har kjøpt nok, jeg hadde med meg 75 grove papir på Morten sin og det var ikke nok med den klabbinga som var. Gikk vel 100-120 papir totalt 

larshans1 skrev for 2 timer siden:

JL Trading mente at for grovt papir kan ta lengre tid, fordi at det holder igjen maskinen for mye. Kjøpte 1 eske i første omgang, 50 stk.

Er ikke sikkert jeg tar den helt ned, får se det an...

De har rett i det, men på bunnstoff er det fint med noe som virkelig graver og lager dype sliperiper i starten, så kan man gå til finere etterpå 

Grønngylt skrev 16 minutter siden:

De har rett i det, men på bunnstoff er det fint med noe som virkelig graver og lager dype sliperiper i starten, så kan man gå til finere etterpå 

For mange år sidan skulle eg pussa 170 år gamle furugolv i huset mitt.

Golva var malt med noko eg trur var linoljemaling, og nyare golvmaling over der.

Malinga kleba seg i slipepapira, og gjorde papira ubrukelege etter nokre minutt.

Eg og eksen brukte ein dag på å skrapa den verste malinga av eit rom på 15-16 kvadrat.

(Me brukte skraper og varmepistol.)

Deretter var det å starta med slipemaskinanane.

Då fekk eg eit tips om å ha parafin/lampeolja på golvet og slipepapiret.

Etter eit kvarter var neste golv fri for den verste malinga, og det var berre skifta papir, kosta opp malingsrestar, og fortsetja slipinga.

Kanskje det same virkar på botnstoff som kleber seg i sandpapiret?

Teoretisk sett fungerer det nok kansje på bunnstoff også, men, det er ett stort men her. Jobben med å rengjøre slipemaskina etterpå, regner med at slipestøvet blir rimelig klebrig etterpå. hvis ikke man rengjør den skikkeligt så kan man ikke bruke den på viktige slipejobber etterpå hvis man skal slipe før man legger på gelcoat for eks 

Så for min del, som bruker maskinene 70-80-90% av tiden til glassfiber og gelcoat arbeid, så er det helt uaktuelt og fylle den med noe som kan ødelegge festet. Da får det heller koste 1000kr mer i slipepapir på en så stor jobb, men det er det jo kunden som betaler uansett. Trur ikke det er så nøye om det koster 21 eller 22 for kundene som setter vekk jobben 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...