Jump to content

Gammel 450 MHz ICE antenne tilkobling


olews

Recommended Posts

Algol kom med en ICE antenne og modem, sistnevnte gikk raskt til resirkulering. Antenna står der oppe enda, jeg har brukt den som antenne for 2m og 70cm. Funker best på 70cm.

Jeg har tenkt å bytte antenne til en 2m/70cm antenne og gjennbruke coax. Så spørsmålet er hva slags plugg sitter i enden av coaxen der oppe ? Som TNC som i enden i salongen eller noen annet ? Siden det er 450 MHz (UHF) så er det sannsynligvis ikke 239 UHF plugg, de er stort sett for HF og lav VHF. Jeg gjetter på samme TNC plugg der oppe, men kjedelig om jeg ta to turer 17m opp.

 

Legger ved et bilde, selv om det bare er nedre delen. Min datter var oppe og tok bilder av antenneplugger for AIS antenna, hun tok av alle sammen for å være sikker.

TNC ligner på UFH sett utenpå. 

P6301858.JPG.ecd88df6f5ab49f7cbdc020ec0fff927.JPG

 

Ole

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ja, den ligner veldig på 239/259 (UHF) utenfra. I enden inne er det TNC. Det er derfor mulig at det er samme oppe i antenna også. Siden UHF (på tross av navnet, se første linken over) ikke brukes i UHF området og ICE var 450 MHz så er jeg jammen ikke sikker. Må nok opp og sjekke om ingen har en slik antenne og kan sjekke for meg, eller husker hvordan det så ut.

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Takk for bilde, hyggelig at noen bade hadde og fant tid til å ta bilde. 

 

Det ligner på N-type female. Ingen overraskelse, men TNC tilkobling til modem og N type til antenne viker fornuftig nok. Da blir det en N til UHF adapter til 2m/70cm antenne. Så kan jeg bare håpe at ICE leverte ok coax den gangen de leverte greiene. Det er jo 20m coax og på 430 MHz blir det litt tap.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...